Ověřeno naším čtenářem: Plug-in hybrid je skvělou volbou, jedna věc ale dokáže vytočit

Vozy, které využívají elektřinu, můžeme rozdělit do několika kategorií. Jsou to standardní elektromobily, ale mohou to být také mild hybridy nebo klasické hybridy. Dále nelze zapomenout také na kategorii plug-in hybridů. A právě jednoho vlastní jeden ze čtenářů našeho magazínu, Luboš H. Ten se s námi podělil o to, co ho na jeho voze tolik štve.

Levná jízda je návyková

Náš rozhovor jsme začali pozitivy. Ta plug-in hybrid skutečně má. Jak pan Luboš sám uvádí: „Bydlím v rodinném domě, využívám fotovoltaiku a díky tomu si můžu auto nabíjet v podstatě zadarmo. Díky tomu, že mě energie skoro nic nestojí, mám náklady na ujetý kilometr naprosto zanedbatelné.“ Tato pozitiva nelze plug-in hybridům samozřejmě upřít. Kdo si efektivně vyřeší nabíjení těchto aut, může skutečně jezdit klidně i zdarma nebo za pár desítek haléřů na kilometr. Tomu se vozy se spalovacím motorem nemohou vyrovnat.

Zdroj obrázku: Freepik

Na cesty kolem komína

Plug-in hybridní vozy jsou ideální takzvaně na cesty okolo komína. Běžně mohou čistě na elektřinu nabídnout dojezd kolem několika desítek kilometrů. Hodí se na cesty do práce, ale třeba i na nákupy nebo rozvoz dětí do kroužků. Přesně takové využití má pro svoje auto i pan Luboš: „Plug-in hybrid jsem koupil jako druhé auto do rodiny, používá ho hlavně manželka. S dojezdem necelých 50 km zvládne veškeré své cesty bez toho, aby se k pohonu připojoval spalovací motor.“

Kámen úrazu je nabíjení

Problém plug-in hybridů ale může být při nabíjení. Většina z nich totiž nedisponuje rychlejší palubní nabíječkou, jako je tomu v případě elektrických aut. To potvrzuje i náš čtenář: „Domácí nabíjení není problém, za několik hodin mám baterku plnou. Nejčastěji nabíjím přes noc, tak čas neřeším. Ale když mám nabíjet v terénu, je to komplikace.“

Veřejné nabíječky totiž nabízejí často rychlonabíjení pomocí konektorů CCS nebo CHAdeMO, což málokterý plug-in podporuje. Majitelé tak jsou odkázáni pouze na zástrčku typu Mennekes. Tou dokáže proudit energie, která klasickému elektromobilu dodá za hodinu asi 60 km dojezdu. Ne však u plug-in hybridu, což pan Luboš potvrzuje: „Není nic horšího než přijet k obchoďáku, zapojit auto a jít na nákup. Když se za 30 minut vrátím, zjistím, že se mi dojezd zvýšil o nějakých 10–15 kilometrů, což je vzhledem k času na nabíječce, která nabízí výkon až 22 kW, zcela neadekvátní. Vůz tak stejně musím naplno dobít až doma, protože během nákupu to nestihnu, pokud nechci bloumat po obchodě skoro dvě hodiny.“

Zdroj: Autorský text, rozhovor se čtenářem Lubošem H.