Paříž 2012 – Reportáž z místa dění

Po necelém půl roce jsem opět dostal možnost navštívit některý ze zahraničních autosalonů. A nebyla to ledajaká výstava, nýbrž nejnavštěvovanější autosalon posledních dvou let – Mondial de l’automobile v Paříži.

Na výstavišti bylo (jako na každé velké výstavě) obrovské množství návštěvníků. Ti se přijeli podívat na více než 100 světových a evropských premiér. Zklamat je určitě mohla neúčast Astonu Martin, Lotusu nebo Bugatti. Na druhou stranu, žádná jiná velká automobilka nechyběla. Nad všemi premiérami pak čnělo několik automobilů.

Pro domácí trh nejdůležitější model za poslední léta – Renault Clio čtvrté generace. První model Renaultu, který nese prvky nové designové vlny značky. Velká „kukadla“ v reálu automobilu velmi sluší. Méně se mi naopak líbil interiér vozu a i místo na zadních sedadlech mohlo být větší. Tento problém však řeší verze kombi. Ta nabízí, podle mého názoru, vyváženější tvary a podle prvních informací také lepší využití vnitřního prostoru. A aby nebylo Clia málo, Renault prezentoval i ostrou verzi RenaultSport. Ta však nabídne přeplňovaný motor, pouze dvouspojkovou převodovku, uměle vytvořený zvuk a pět dveří. Toto už není to pravé Clio RS

Pro evropský trh je však nejdůležitější novinka na jiném stánku – německý Volkswagen totiž předvedl nový Golf a to hned i jako GTI. Dlouho jsem uvažoval jak model charakterizovat, ale nakonec zůstanu jen u jednoho sloganu: „Prostě Golf“. Tohle auto je nové a přece stejné jako šestá generace. Je to až neuvěřitelné, jak jsou si obě auta podobná a jen to dokazuje, že design je stále nadčasový, byť odcházející šestka už kroutí čtvrtou sezonu na automobilové scéně. Uvnitř vás opět zaplaví kvalitní materiály, středový panel je příjemně natočen na řidiče a ani vzadu nebudete trpět nedostatkem místa, i když třeba konkurenční Leon od Seatu se mi zdál větší. Verze GTI se pak sice ukázala jen jako koncept, ale je jasné, že takhle se dostane do výroby. Opět nechybí karosérie s trojicí dveří, kárované potahy sedadel, automat DSG a sportovní pozice za volantem.

Velkým konkurentem Golfu se stane Toyota Auris druhé generace. Toyota se snažila ji po všech stránkách vylepšit, takže již nečekejte stříbrné plasty v interiéru, „most“ na středovém tunelu nebo nudný design. Auris se vydal jiným směrem! Interiér je zcela nový a vypadá mnohem lépe. I materiály a rozvržení interiéru jsou jako z jiného světa. Vzadu se sedí docela pohodlně, byť sednout si „za sebe“ nebylo úplně jednoduché. Jak jsem se zmínil, měnil se i design. Auris je tak nyní mnohem agresivnější a lépe zapadá mezi modely Yaris nebo GT-86. Kromě hatchbacku se představilo i kombi, které má ale až nepřirozeně dlouhý zadní převis. Vzhledově to nepůsobí pěkně. Bohužel prostornost zatím zůstává utajena. Tak snad v Ženevě…

Další velmi důležitou novinkou je Opel Adam. Stylový vůz chce změnit nahlížení na značku Opel. Chce ukázat, že i Opelem mohou jezdit mladí lidé. A myslím si, že se to povedlo dokonale. Adam nabízí vychytané detaily, které ale mísí s poměrně příznivou cenou, která v základní verzi nepřekročí 300 000 Kč (Mini i Fiat 500 jsou na tom hůře). Z oněch řešení jen namátkou – systém Flex Ride pro uchycení jízdních kol, otevírání kufru stisknutím loga automobilky nebo vyměnitelné plastové části kol, které udělají z šedých litých šestnáctek rázem třeba černé šestnáctky. Podobné je to i v interiéru, i když měnit panely zde nejde. Přesto je třeba lakování palubní desky do barvy laku karoserie velmi vkusné a stylové. Dojem mi však kazily místy dost tvrdé a na pohled nevzhledné šedé plastové plochy. To se ale bohužel dalo očekávat.

Svůj dost možná nejdůležitější stánek však v Paříži prezentoval Seat. Značka, která bojuje o holé přežití představila dva, pro svou existenci hodně důležité modely – Leon a Toledo. První jmenovaný přichází jako velký konkurent Focusu, Astry nebo i sesterského VW Golf a na úspěchu tohoto hatchbacku záleží úspěch také samotné značky. Pokud by se auto prodávalo pouze z poloviny tak dobře jak vypadá, má Seat vyhráno. Vzhledově se nový Leon opravdu hodně povedl. Agresivní přední i zadní část a navíc – jako jediné auto v segmentu má Leon už v základu diody LED v předních i zadních světlometech. Interiér je kvalitní, i když zaostává za Golfem, oproti kterému jsem měl však na zadních sedadlech pocit většího prostoru navzdory tomu, že oba využívají platformu MQB. Druhou novinkou je liftback Toledo, který tak vrací do hry známé jméno zejména devadesátých let. Model je téměř shodný se Škodou Rapid a i přesto si troufám tvrdit, že je lepší. Ne snad v použitých materiálech, ani prostoru, ale prostě proto, že vypadá o poznání dynamičtěji a v modré barvě vyloženě pěkně. Ano, je to subjektivní, ale Škoda mi v porovnání s Toledem přijde jako větší tuctovka. Každopádně v prodejích bude muset Toledo sekundovat Leonu, pokud má Seat přežít. Po návštěvě jeho stánku však o toto nemám strach.

Od Toleda ale honem do ještě cenově nižších pater – k Dacii! Ta totiž předvedla dva stěžejní modely – Logan a Sandero. Na obou totiž stojí momentální těžiště světového odbytu automobilky. A tak zatímco v první generaci byly oba modely odlišné, nyní se liší pouze tvarováním zádě a tím, že Sandero nabízí i verzi Stepway. Design se oproti původnímu Loganu/Sanderu posunul o několik světelných let dopředu, ale nedoporučuji si kupovat pouze plecháče. Auto vypadá nedůstojně. Minimálně základní litá kola by mu slušela více. Kde naopak Dacia mohla přidat, tak to je interiér. Dvojice má sice poprvé systém Media NAV, ale i tak jsou plasty okolo něj tvrdé, šedé a povrchově nekvalitní. Zase ale by tak mohly vypadat i za několik set kilometrů. A to je docela výhoda….

Za další novinkou se musíme vypravit k Fordu. Nové Mondeo je totiž možná i více než důležité. Fordu se sice daří dobře, ale Mondeo patří momentálně ke služebně nejstarším modelům v nabídce a tak to chce změnu. Jakou, to nám Ford ukázal právě v Paříži. Nová přední maska, která vypadá tolik nevkusně na Fiestě, Mondeu velmi sluší a zvláště ve verzi kombi se pojí i s povedeným zbytkem karoserie. Osobně jsem měl asi největší problém s bílým sedanem. Tam se mi design líbí nejméně. Liftback je takový lepší průměr třídy. Insignia je ale hezčí. Do interiéru jsem mohl pouze nahlédnout, jelikož všechny vozy byly zamčené, ale i přesto je patrný odklon od „fiestovského“ stylu středového panelu. Žádná divočina, ale poměrně uhlazené tvary zdobí nové Mondeo. Na závěr dodám, že osobně bych kombi pasoval na nejhezčí v segmentu D.

Mohlo by vás zajímat:  Novinky Mazdy pro tokijský Auto Salon 2014

Přehled toho nejdůležitějšího nemohu zakončit jinak než Škodou Rapid. Tento liftback patří už od prázdnin k nejdiskutovanějším automobilům v republice. Je pěkná, není pěkná, je kvalitní, není kvalitní… To jsou otázky s modelem spojené. Po pravdě? Můj dojem je tak někde na půlce cesty. Design mi přijde trošku nudný, ale najde si své příznivce a kvalitativně to mohlo být sice i lepší, ale i horší. Interiér zdobí šedé plasty, které se mi na omak moc nelíbí, ale slícování všech dílů je opět na vysoké úrovni. Co mě ale na autě irituje, je nemožnost nastavit si opěrku hlavy. Rapid totiž využívá stejná sedadla jako Citigo, takže se samostatných opěrek prostě nedočkáte. A ty integrované do sedadel nejsou bůhví jak skvělé a pohodlné. Totéž se dá říci i o zadní části automobilu. Na délku fajn, ale na výšku je to horší. Ve vzpřímené poloze (mám cca 180 cm) jsem se bouchal hlavou o strop automobilu (platí to i pro Toledo). Vše alespoň částečně vynahradí dobře přístupný a velký kufr. Každopádně bych nákup Rapidu minimálně zvážil. Může se totiž hravě stát, že za své peníze nedostanete své vysněné auto.

Nyní se podíváme na další zajímavé premiéry pařížského autosalonu. Měl-li bych tu zmínit všechny, asi bych se upsal k smrti. Přesto jsem se rozhodl vybrat další zajímavé modely, které byste si určitě měli „vygooglit“.

Jaguar F-Type je po dlouhé době opravdu kompaktním sporťáčkem britské automobilky a byť váží přes 1600 kg, vypadá velmi obratně a jednoduše. Jak to bude v praxi si ale netroufnu odhadnout. Design se však Jaguaru hodně povedl a interiér také. Byť jsem si do automobilu nemohl sednout.

Hned o kousek vedle stál nový Range Rover. Luxus na čtyřech kolech, jako označení, je pro něj málo. Čtveřice samostatných sedadel s vlastním nastavováním, digitální budíky, pravé dřevo a kůže. Tohle auto vás prostě chytí a nepustí. Jen ten design mohl být o něco lepší….

Překvapivě méně se činily korejské automobilky. Největší novinkou trojice Kia, Hyundai a SsangYong, byla nová generace Kie Carens. Ta má v sobě notnou dávku nového Cee’du, kterou ale doplnila i vlastními detaily. Oproti předchozí generaci je auto menší a je to znát hlavně uvnitř. Na zadních sedadlech je méně místa, než by člověk potřeboval. Každopádně menším dětem to vadit nebude a do kufru naložíte i středně vzrostlého labradora. Carens má tak šanci stát se ideálním rodinným společníkem. Překazit mu to však může cena.

Na sportovní notu se snažila zahrát Kia i Hyundai, takže jsme mohli sledovat třídvéřové provedení hatchbacků Cee’d a i30. Pro_Cee’d je vzhledově povedenější než bráška od Hyundaie a také je více odlišen od výchozího modelu. Velmi mě překvapila ložná plocha modelu. Sportovnější i30 je hodně podobná klasickému hatchbacku, zároveň se však od něj také drobně designově liší. Podle posledních zpráv bychom se také mohli dočkat ostrých verzí obou modelů!

Cadillac ATS chce zabodovat proti trojkovému BMW. Bude to mít ale velice těžké. Zatím jen zážehový motor, americký design nebo typický „plastový“ interiér. To nezní přesvědčivě. Každopádně se dají najít i pozitiva a to právě na americkém designu modelu. Tedy pokud nepreferujete dvě ledvinky. Minimálně ale na interieru a třeba ovládání audia se mají „amíci“ ještě hodně co učit.

Při pohlédnutí na první fotky jsem faceliftované Gallardo chválil. Po nějakém čase, který jsem strávil koukáním na něj, jsem však svůj názor pozměnil. Nevím čím to, ale model vypadá jako by se stal účastníkem nějaké nehody. Nárazníky tomu odpovídají. Možná tomu ale hodně pomohla použitá barva, která se k danému modelu vůbec nehodila. Buď jak buď, Gallardo už by mělo dostat nástupce…

O Hondě CR-V jsem psal superlativa již dávno. A po osobním kontaktu se má chvála potvrdila. Model vypadá lépe než na fotkách (kde vypadal velmi dobře) a ke všemu přidal ještě povedený interiér a hodně místa na zadních sedadlech a v kufru. Mrzí mě jen, že cena nebude z nejnižších.

A v Japonsku ještě zůstaneme a to konkrétně u Mazdy. Ta předvedla sedan a kombi řady 6. Paradoxem zůstává, že kombi je kratší než sedan. Přesto jsem se na zadní sedadlech uvelebil docela pohodlně a nestrádal ani kufr. Dynamický vzhled vozu sluší a červená barva taktéž. Neznámou pro mě zůstávají jiné barvy, kde může kouzlo dynamického vzhledu Mazdy hodně rychle vyprchat.

Domácí Peugeot si z větší sériových novinek připravil sedan 301, který ale v době mé návštěvy na stánku nebyl, a také rychlou 208. Model GTI má navázat na úspěchy svého legendárního prapředka 205 GTI. To se mu ale povede jen horko těžko, protože dnešní technologie a limity omezují zábavnost aut na minimum. Přesto bude zajímavé sledovat mikrosouboj Clia RS a právě 208 GTI. Dost možná bude pro jednou zase ostrým hatchbackům kralovat lvíček.

Na stánku Citroenu také chyběl sedan C-Elysée, a tak se největší sériovou novinkou stalo kabrio DS3. To se od výchozího hatchbacku nějak výrazně neodlišuje, přesto na sebe strhávalo velkou pozornost. Luxusně totiž působí kombinace fialové střechy a světlejších z řady nabízených barev. K zahození ale také není černá barva s fialovou či světlou střechou…

Za nejpodivnější automobil výstavy se však nebojím označit Juke Nismo. Červené doplňky nebo sportovní nárazníky působí na tomto autě malinko jako pěst na oko. Zvláštní je pro mě i interiér se sedačkami, do kterých se zaboříte a máte pocit, že sedíte v něčem daleko větším. Kéž by se Nissan věnoval raději nové Almeře…

Neméně zajímavou novinkou je i Fiat Panda 4×4. Zvýšený podvozek a plasty automobilu sluší – méně už však zelený interiér v bílé barvě karosérie. Estetika šla asi stranou, protože zelený plast táhnoucí se po celé délce interieru je prapodivný a u spolujezdce i pekelně ostrý. Lehce si tak můžete rozříznout ruku a to je velmi nepříjemné…

Mohlo by vás zajímat:  NAIAS 2014 - Přehled automobilových novinek

Takovéto lacinější detaily se dají očekávat spíše u Mitsubishi Mirage. Model, který nahrazuje Colt však nabízí překvapivou úroveň komfortu. A i když je zadní lavice plochá jako deska stolu a potahy vypadají jako z Favorita, může se Mirage stát příjemným společníkem na kratší cesty. A to i díky několika úsporným technologiím.

Abych naši procházku zakončil, zastavím se ještě u Mini. Třídvéřový Countryman jménem Paceman sklízel nebývalý zájem návštěvníků, otázkou však zůstává: Proč? Přední část až po A sloupek souhlasí s Countrymanem a zadní část Mini asi nevytvarovalo úplně tak jak si představovalo. Pokud ano, tak nevím kam se designér koukal. Stříbrné rámečky kolem světel jsou opravdu hrozné. Tradičně povedený je interiér, který je stylový a dodává Mini švih.

Kořením každého autosalonu jsou koncepty a vývojové studie. Letošní Paříž však nabídla těchto automobilů daleko méně než jsme byli zvyklí.

Mezi ty nejpovedenější se řadí McLaren P1. Dlouho očekávaný nástupce legendární F1 vypadá k světu a i když nebude asi tak dobrý, alespoň se bude na co koukat. Hodně velký úspěch měla hlavně zadní část s velkým výfukem v jejím středu. Své ale dělala i „čučavá“ oranžová barva. Sériové podoby se dočkáme už v Ženevě v příštím roce.

V kategorii sportovních konceptů však nebyl sám. Zdatně sekundovali i domácí v čele s Peugeotem Onyx. Černo bronzový kousek Peugeot odhalil zhruba tři týdny před autosalonem, přesto se na jeho shlédnutí stála dlouhá fronta. Peugeotu se totiž po letech povedlo udělat opravdu pohledný koncept (i když má pod kapotou naftový motor). Zajímavým detailem je otevírání dveří, interiér z recyklovaného papíru a také měděné panely karoserie, které časem změní svou barvu.

Zůstaňme ještě chvíli u Peugeotu. O kousek dál od Onyxu se totiž „vyhřívala“ studie malého městského crossoveru, která nešla přehlédnout – 2008 Concept. Jednak je již nyní jisté, že model nahradí kombi odvozené od 208 a navíc ta barva… Velmi výrazný odstín žluté  prostě v záplavě bílých automobilů přitahoval pozornost.

V pavilonu 8, na výstavě auta a reklama, stála trošku zastrčená Alpine A110-50, což je koncept na počest padesáti let legendárního modelu Alpine A110. A byť má A110-50 na kapotě znak Renaultu, modrá barva zůstala zachována. Pod ní se skrývá závodní technika z Méganu Trophy a pozor! Zvažuje se malosériová výroba modelu!

Infiniti si připravilo dvojici studií. Emerg-E už návštěvníci mohli vidět v Ženevě, sedan LE na bází Leafu od Nissanu byl však vystaven v Evropě vůbec poprvé. Nutno dodat, že výchozí Leaf dostal od Infiniti vzhledově na frak. Škoda, že tak Leaf nikdy vypadat nebude. Co se týče sportovního modelu Emerg-E, při pohledu na něj jsem zůstal jen nevěřícně zírat. Tak moc povedený koncept to je. Skutečná vlajková loď japonské automobilky.

Největší hvězdou mezi koncepty se však pro mě stal Citroen Numéro 9. Majestátní sedan, který by mohl vrátit zašlý lesk velkým Citroenům, se vyjímal téměř přesně ve středu stánku automobilky. A byť nešlo o světovou, ale jen o evropskou premiéru, pozornost davů byla obrovská a zasloužená. Sice nejde o klasický sedan, ale spíše o jakýsi shooting brake, ale i tak má auto dynamiku, kterou současné Citroeny postrádají.

A slovo shooting brake mě přivádí k Porsche a jeho konceptu Panamera Sport Turismo. V roce 2016 se totiž dočkáme spolu s druhou generací Panamery i verze kombi. A její podobu právě naznačuje tento koncept. Přesto, že je kombi hezčí než sedan, pořád to není Porsche, které by chytlo za srdce tak, jako 911. Navíc do nabídky značky prostě kombi ani nepasuje. Bohužel, nic s tím nenadělám a tak mohu jen konstatovat, že design kombi je povedený, i když třeba profil mohl být ještě povedenější…

Nejrozporuplnějším konceptem výstavy bylo určitě BMW Active Tourer. Toto preview řady 1 GT má totiž pohon předních kol, tříválcový motor a design notně inspirovaný automobily s hvězdou ve znaku. Toto není BMW jak ho známe. Pokud se ale podíváme na auto ne skrz prsty, ale realisticky, BMW se něco podobného docela hodí do krámu. Malá MPV jdou na odbyt a mezi těmi luxusními je zatím ještě místečko. Kromě Active Toureru bylo na stánku i elektrické kabrio i8 Spyder a mini i3.

Škoda by byla nezmínit i koncept Smart ForStars. Ten je výjimečný nejen vzhledem, ale i projektorem v přední kapotě. Žádný jiný koncept tohle nenabídne. Křiklavě červená barva pak přitahuje pozornost okolí jako magnet. A co naplat, že Smart nám od začátku kariéry pěkně narostl do všech směrů!

Mou reportáž zakončím koncepty čtyř SUV. První z nich nese název Nissan TeRRA. Tento vzhledově zrovna ne moc povedený model nabízí zajímavý pohon – konkrétně jde o vodíkové články, které napájí elektromotor. Toto řešení je zajímavé a u žádného jiného automobilu jsem ho doposud neviděl. A abyste si nemysleli, že jde jen o výkřik do tmy, podobně by mohla vypadat příští generace modelu X-Trail.

Audi ukázalo předzvěst svého nejmenšího SUV Q2 a to v podobě konceptu Crossline. Vůz má sice karoserii typu targa, do série se ovšem toto řešení nedostane. Každopádně, model nese novou masku, kterou dostanou postupně všechny vozy Audi s Q v názvu. Design s ostře řezanými světlomety či maskou se mi ale osobně moc nezamlouvá…

Novou generaci Suzuki SX4 předznamenává koncept S-Cross. Ten je vyveden ve stylu kupé SUV a působí velmi moderně. Nástupce SX4 tak bude daleko dynamičtější než současný model. Pokud se ale bude podobat tomuto konceptu, ztratí SX4 také něco ze své osobitosti…

Poslední konceptem je SsangYong  e-XIV. Ten působil mezi modely této menší korejské automobilky jako UFO. Pozornější návštěvník však poznal, že se nejedná o zcela novou studii, ale průběžně obměňovanou studii malého SUV, které se v sériové podobě ukáže snad již příští rok.

Tak to byla v zkratce letošní automobilová Paříž. Více než kdy jindy zde sice byly poznat zvuky automobilové krize v Evropě, přesto všechno se zde ukázalo mnoho zajímavých novinek, které zaujmou především zájemce o normální auto do velikosti střední třídy. Ubylo konceptů, přibylo dostupných aut. Zda-li je to správně nebo ne, ponechám čistě na každém z Vás.