Parkování v Praze? Jenom velmi těžko

Počet automobilů se stále zvyšuje. A to hlavně v porovnání s tím, kolik je obyvatel. A to nikoliv v naší zemi, ale hlavně ve velkých městech. Ty začínají mít s parkováním poměrně velký problém. Když se podíváme na města v Evropě, a na počet aut na tisíc obyvatel, jsou stavy celkem  alarmující.

  • Varšava – 494
  • Praha – 621
  • Mnichov – 454
  • Hamburk – 432
  • Kolín – 424
  • Vídeň – 371

Samozřejmě je nutné přihlédnout k tomu, že mnoho vozů ve velkých městech existuje jenom papírově. Je to dáno tím, že mohou vlastnit leasingovým společnostem, které zde sídlí, nebo mohou být napsané na firmy, které zde mají virtuální sídlo. Reálné počty tedy budou nižší, ale na druhou stranu nelze opomíjet, že mnoho vozů přibude proto, že lidé do velkých měst jezdí za prací.

Praha má velký nedostatek parkování

I když jsou čísla alarmující pro všechny evropské metropole, je to právě Praha, která dlouhodobě podceňuje řešení dané situace. Jednoduše řečeno má velký nedostatek parkovacích míst. Hlavně těch, které by měly daná nápor zvládnout. Jde o takzvaná P+R parkoviště, která se nacházejí u hlavních tahů do Prahy. Kapacita všech je jenom 3 400 stání. Přitom počet lidí, kteří míří di Prahy za prací, je okolo 180 000. ještě štěstí, že řada z nich sdílí jedno auto, nebo že využívají veřejnou dopravu. Na druhou stranu Park and Ride parkoviště často využívají i turisté. A jsme opět u malé kapacity.

Mohlo by vás zajímat:  Chystáte se v druhé polovině prázdnin na dovolenou autem? Ani při cestách po Česku nepodceňte jeho kontrolu

Když porovnáme danou situaci s metropolemi v Evropě, je na tom Praha jasně nejhůře. Plně to dokládají i čísla. Na jedno místo na parkovišti P+R připadá 53 dojíždějících. Na opačné straně tabulky je Vídeň, která nabídne jedno místo počtu 28 dojíždějícím.

Veřejná doprava je nutnost

Je jasné, že Praha se snaží o tom, aby propagovala možnosti veřejné dopravy. Jít však cestou omezení parkovacích možností není úplně ideální. Opět si lze vzít příklad z Vídně, kde je záchytných parkovišť dostatek a kde lidé raději volí prostředky MHD a příměstské autobusy. Takto do rakouské metropole cestuje 73 procent lidí. A jak jsou na tom města ostatní?

  • Praha – 67 %
  • Budapešť – 66 %
  • Varšava – 60 %
  • Berlín – 55 %
  • Mnichov – 53 %

Problémy do budoucna

Problém záchytných parkovišť je nejenom aktuální, ale může být palčivou komplikací i v budoucnu. Pokud lidé, kteří nebudou moci nechat vůz na okraji Prahy zamíří do centra, bude to znamenat zhuštění dopravy, horší smogovou situaci, ale i riziko toho, že začnou obsazovat parkovací místa rezidentům. Cizí si mohou stejně jako oni pořídit parkovací karty. Pokud to udělají, budou přes den plná parkoviště těch, kteří v daných lokalitách nebydlí, ale z důvodu nemožnosti nechat místo na okraji museli zamířit do centra vozem.

Mohlo by vás zajímat:  Levná auta z druhé ruky lákají cenou, ale ve výsledku se vůbec nevyplatí kupovat

V budoucnu by tento stav mohl dokonce komplikovat zájem developerů a výstavbu nebo rekonstrukci nového bydlení, nebo i různé revitalizace založené na tom, že by mohlo dojít k tomu, že betonové části budou vyměněny za zeleň.

Kde jsou největší problémy?

Když pomineme okrajová parkoviště P+R a zamíříme přímo do středu města, tak musíme říci, že nejhorší je situace na Praze 1 a v okolních lokalitách. Zde už několik let není lehké parkovací místo najít. Své o tom vědí majitelé firem, ale třeba i hoteliéři, stejně jako místní, kteří sice parkovací kartu mají, ale najít to nejdůležitější – volné místo, není nic snadného.

Soukromá parkoviště problém pomáhají řešit

Že ještě nedošlo k definitivnímu kolapsu, je třeba přiřknout i tomu, že i v centru se najde mnoho soukromých parkovišť. Jedná se hlavně o garáže a parkovací domy, kde se při dlouhodobé rezervaci lze dostat i na ceny do deseti korun za hodinu. Ani tato místa však nemají neomezenou kapacitu a brzy se objeví stejný problém, jako v ulicích.

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora