Petrolhead na cestách – Technické muzeum Tatra Kopřivnice

Ačkoliv nemá kopřivnická Tatra v posledních letech na růžích ustláno, stále se může pochlubit obdivuhodnou historií nejen nákladních, ale především osobních a závodních vozů. Výborně tuto skutečnost dokumentuje Technické muzeum Tatry v samém centru moravskoslezského „města automobilů“.

Už před vchodem do muzea Vás vítá motorový vůz M 290.001 alias Slovenská strela, vybavený unikátním elektromechanickým přenosem výkonu, který byl vyroben ještě před druhou světovou válkou v kopřivnickém závodě. Zajímavější jsou nicméně automobily, jejichž expozice začíná stylově – replikou prvního sériově vyráběného automobilu na území Rakouska-Uherska. NW Präsident vznikl původně v roce 1897, zelený kousek v Tatrováckém muzeu však pochází ze sedmdesátých let. Originálního „prezidenta“ mají v Národním technickém muzeu v Praze. S logem automobilky NW se v celém muzeu setkáte ještě několikrát, protože zde najdete originální hasičský automobil nebo repliku prvního nákladního automobilu z Kopřivnice. Pokud se do muzea vydáte v těchto dnech, budou prvními modely s logem Tatra, na než narazíte, závodní typy T a U. Trošku zastrčená stála limuzína T 613-4 OA-M1-SP, což v překladu značí prototyp pancéřovaného vozu.

Při přesunu do další části expozice se nedá nevšimnout vitríny s maketami realizovaných i nakonec nerealizovaných modelů z Kopřivnice. Nechybí mezi nimi ani limuzína T 625 z roku 1987, jejíž karosérii navrhl Vlastislav Výborný.  Další část muzea patří předválečným modelům v čele s Tatrou 57 a z ní odvozených derivátů. Nechybí tak dvoumístný roadster, polokabriolet nebo klasický uzavřený model. Novinkou této sekce je pečlivě zrenovovaný model 54/30 ze třicátých let. Naproti vínovému modelu je umístěn průhled do dobové garáže, v níž se auta před válkou většinou opravovala. Vedle už notně sešlé konstrukce automobilu zde nechybí dobové nářadí nebo tisk.

Na krásu předválečných modelů dost možná rychle zapomenete při pohledu na expozici aerodynamických modelů, jimiž Tatra proslula asi nejvíce. Trošku zastrčený je modrý prototyp V 570, vzniklý pouze ve dvou kusech. Naproti němu se pyšně skvěla závodní Tatra 601 Monte Carlo s dvoudveřovou hliníkovou karosérií. Pokud je řeč o aerodynamických automobilech, nemůžou chybět modely 77a, 87 a 97. Obávám se však, že spíše než na těchto třech kráskách spočine Váš zrak na zrenovované Tatře 600 Tatraplan S s otevřenou karosérií Sodomka. Auto původně určené na testy pro malosériovou výrobu připadlo v roce 1949 jako dar někdejšímu sovětskému vůdci Josifu Stalinovi k jeho 70. narozeninám. Krutý diktátor však sám ve slonovinovém kabrioletu s červeným interiérem nikdy nejezdil, unikátní model tak putoval mezi soukromými majiteli a vlastně jen náhodou se dostal zpátky do Československa. To když se jej poslední majitel rozhodl přestavět na modernější a prostornější limuzínu T 603 a do Kopřivnice zaslal žádost o pomoc při této konverzi. Tatře se nakonec povedlo dojednat výměnu Sodomkova Tatraplanu za úplně novou 603 a tento bezesporu klenot československého motorismu se vrátil zpátky domů. Naproti této čtveřice zaujaly nejvíce prototypy 603A Sanita a 603X, vyrobené v pobočném závodě Tatry v Bratislavě, třešničkou na dortu jsou potom modely T 603 a T 600 Tatraplan.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Tatra 600 Tatraplan

O patro výš mají místo Tatry nejen vojenské, ale také závodní a luxusní. První kategorii zastupují typy 57 K nebo V 809, vzhledem k probíhající výstavě na začátku muzea byla expozice závodních aut značně ochuzena. I přesto je zde umístěná 603 B5 z roku 1967, bugina Baghira s designem Václava Krále nebo monoposty Tatra 605 a Delfín. Monumentálním kusem automobilu je šestimístná limuzína T 70 s osmiválcem, jež stála v garáži i prezidentu Masarykovi, respektive starší a o něco menší typ 17/31 s řadovým šestiválcem. V trochu zastrčené části druhého patra stála hned pětice Tater 613. Nejstarším kouskem je prototyp karosárny Vignale, která má na svědomí design předposlední kopřivnické limuzíny, naopak nejzajímavějším exponátem je přehlídkový kabriolet T 613 K z roku 1984. Těch vzniklo jen pět kusů! Údajným uživatelem luxusně vybavené 613-2 z roku 1981 byl tehdejší prezident Československa Gustáv Husák. Poslední roky výroby 613 zastupuje provedení T 613-4 Mobicom alias „mobilní kancelář“. Úpravou T 613 v Autoklubu Narex a Kovoslužbách Praha vznikl protipožární speciál Tatra 623, za nějž byly umístěny nákresy nakonec nerealizovaného kabrioletu na základě 613.

Při přechodu do poslední části muzea věnované nákladním automobilům nemůžete neminout unikátní motorové saně V 855 z roku 1942, respektive osobní čtyřmístnou motorovou drezínu Tatra 15/30 z roku 1936. Vedle nich stojí několik podvozkových skupin a pohonných jednotek. V již zmíněné sekci věnované nákladním automobilům jsem v době mé návštěvy našel hned dva „vetřelce“. Limuzínu T 700-2, tedy poslední osobní automobil s logem kopřivnické automobilky, a vínový prototyp T 613 Prezident s designem Václava Krále a vzadu umístěným osmiválcem. Jelikož je značná část historie kopřivnické automobilky spjata s expedicemi do vzdálených koutů země, případně účastí na slavné Rally Paříž-Dakar, najdete i v muzeu mnoho exponátů s touto tematikou. Za všechny jmenujme T 805 Hanzelky a Zikmunda, T 815 6×6 GTC z expedice „Tatra kolem světa“ nebo T 815 pro již zmiňovaný etapový závod. Z trochu jiného soudku je prototyp T 162-2 nebo hasičský speciál na základech Tatry 148.

Mohlo by vás zajímat:  Reportáž Trabi Museum Berlin

Závěrem se snad jen sluší podotknout, že v tomto článku rozhodně nebyly zmíněny všechny exponáty, muzeum navíc pravidelně vystavené vozy obměňuje, takže za několik týdnů můžete klidně narazit na několik nových automobilů. Nic to však nezmění na tom, že Tatra patří k nejvýraznějším postávám české i československé automobilové historie a průřez její produkcí je ve značkovém muzeu více než zajímavý.

Komentáře