Peugeot 108 1.0 TOP! ALLURE – město jako na dlani

Týden poté, co naším testem prošla Toyota Aygo, tu máme jejího nevlastního sourozence, tedy Peugeot 108. Peugeot, Citroen a Toyota, tento trojlístek městských vozů se společně vyrábí v Kolíně, a to již od roku 2005. Lehký jarní facelift posouvá tuto, již druhou generaci městských vozů, zase o krůček dále.

Zmiňované Aygo pro Vás otestoval kolega Martin, já si tedy musel vystačit s Peugeotem. Naše zkušenosti a poznatky s těmito nevlastními sourozenci, Vám tedy zprostředkováváme ze dvou, samozřejmě nezávislých, pohledů.

Na první pohled musím konstatovat, že původní mezigenerační skok „stoosmě“ jednoznačně prospěl, působí nyní o poznání dravěji, a to převážně díky její přední partii, jejím světlometům, jejíž členění okoukala od svých větších továrních sourozenců. Testovaný vůz disponoval modrým metalickým lakem Calvi, který elegantně kontrastuje s chromováním, které je nejvíce patrné právě v přední partii okolo mřížky přední masky, nebo v místě mlhových světel. Boční a zadní profil vozu, ty už tak zajímavé bohužel nejsou a nesou se v duchu velké jednoduchosti a oblých křivkách.

Co testovanému vozidlu propůjčovalo jistou originalitu a sexappeal, byla plátěná shrnovací střecha, která se při pohledu na vozidlo poměrně výrazně uplatňuje a příjemně ho tím tedy oživuje. A to je ve výsledku jedině dobře, protože například při srovnání právě s Aygem je vnější vzhled Peugeotu 108 tak trochu nuda. Když například pomyslíte na vnější vzhled Peugeotu 5008 nebo nové 508, je to celkem slabý odvar.

Stran interiéru, zde už mezi kolínskými sourozenci tolik porovnávat nemusíme, je totiž vcelku identický. Interiér nepůsobí nikterak hodnotně, přesto je ale nápaditý a hravý, ostatně jak u vozů této kategorie již bývá zvykem. Do palubní desky je vložen jakýsi segment obsahující samotné tělo volantové tyče, na které je umístěn kruhový ukazatel rychlosti, který uprostřed disponuje digitálním malým kruhovým displejem, přinášející základní informace o jízdě. Dále je tento kruhový rychloměr z jedné strany vybaven otáčkoměrem (jehož vypovídací schopnosti se jen těžko komentují) a z druhé strany ukazatelem pro vhodné přeřazení. Do zmiňovaného segmentu dále patří jakási „hlava mimozemšťana“, do které je zakomponovaný sedmipalcový dotykový displej palubního infotainmentu (podporující Android Auto nebo Apple Car Play), ovladač pro varovná světla a kompletní ovládání klimatizace. Středový panel disponuje dvojicí držáků na pití, klasickým voličem manuální převodovky a klasickou ruční brzdou. Obrovskou devizou celého interiéru testovaného vozu byla jednoznačně příplatková shrnovací střecha. Potěší její celkové jednoduché zpracování, a to jak ve vnějším, tak i vnitřním pojetí, obdobné platí i o jejím ovládání. Za pochvalu dále stojí rozsah jejího otevření, i příležitostní pasažéři na zadních sedadlech si slunce nad hlavou dosyta užijí. Prostoru na zadních sedadlech a v zavazadlovém prostoru je opravdu poskromnu. Upřednostnění prostoru na předních pozicích je jasně patrné a vcelku logické.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai Tucson

Vůz, obdobně jako u svých kolínských sourozenců, nedisponuje klasickými pátými dveřmi, vyklápí se zde celá prosklená část zadní partie vozu. Chvilku Vám potrvá, než si na ovládání výklopu tohoto prosklení zvyknete, na první dobrou, není zcela logické.

Peugeot 108 je nabízen pouze s jednou pohonnou jednotkou. Jedná se o motorizaci o objemu necelého litru a výkonu 53 kW. Námi testovaný vůz byl dále vybaven manuální pětistupňovou převodovkou. Absence jistého dopingu v podobě přeplňování, z něj v nízkých otáčkách dělá vcelku lenocha. Receptem na svižnější jízdu, tedy pokud jí vyžadujete, je vhodné a časté řazení. Na druhou stranu, když už se roztočí, umí po dálnici valit i 150km/h. Je však jasné, že se jedná o městský vůz, a zde je tato litrová motorizace pro tento vůz opravdu dostačující. Příjemnou se stala i spotřeba, která se během týdenního testu pohybovala okolo hodnoty 4,8 l/100km.

Peugeot 108 je tedy vhodným kandidátem do městského prostředí, zde se cítí jako ryba ve vodě. Oproti své kolínské konkurenci působí bohužel trochu usedle, ale to je věc vkusu každého z nás. Jeho největší nevýhodou je podle mého názoru pořizovací cena. Základní cena pětidvéřového modelu ve výbavě ACTIVE startuje na 220 000 Kč včetně DPH. Námi testovaný vůz ve výbavě TOP! ALLURE, který navíc disponoval vyhřívanými předními sedadly, automatickou klimatizací, zatmavenými zadními okny, zpětnou parkovací kamerou a shrnovací střechou dle ceníkové ceny stojí 317 000 Kč včetně DPH.  Aktuální akční nabídka jeho pořizovací cenu lehce zlidšťuje a pořídíte ho již za 265 000 Kč včetně DPH.

Dost už ale té matematiky, pokud Vás stoosmička něčím oslovila, předpokládám že nejvíce svým vnějším vzhledem, verze s plátěnou střechou totiž vypadá opravdu cool, a navíc nemáte problém s vyšší pořizovací cenou, jděte do ní.

Komentáře