TEST: Peugeot 3008 GT Hybrid4

Je asi zbytečné vám popisovat vzhled který vidíte na fotkách a který stejně každý vnímáme subjektivně. Zmíním se tak pouze o věci, která není na první pohled patrná. V tomto počasí, má člověk problém vůbec popojet od myčky, aby mohl auto vyfotit nepřesolené. Prahy kryté dveřmi vám ušetří nejedny špinavé nohavice.

Jak je pro Peugeot poslední dobou typické, interiéru dominuje netradiční kokpit ve znamení malého volantu a vysoko položené kapličky přístrojů, respektive displeje. Přestože tato kombinace vypadá na první pohled zvláštně, její velkou výhodou je skvělý výhled na přístrojový štít: je blízko zornému poli při řízení a volant jej nezakrývá, a tak není nutné se na něj dívat skrz volant.

Protože je testovaná 3008 ve sportovní verzi GT, je i malý dvouramenný volant sportovně laděný, a kromě ergonomického tvarování má netradiční zploštění nejenom dole ale i nahoře. Řízení je příjemně přesné ale jak je u většiny moderních aut vybavených EPS běžné, nepředává řidiči zpětnou vazbu od podvozku. Na druhou stranu sportovní pocit podporují alespoň volant a pod ním umístěná pádla řazení.

Autor: Karel Michalec

Kožená sedadla jsou elektricky nastavitelná a sedadlo řidiče navíc umožňuje nastavení uložit do paměti. Sedadla jsou pohodlná, při delších cestách přijde vhod délkově nastavitelný sedák, a hlavně masážní funkce které jsou k dispozici jak pro řidiče, tak i spolujezdce. Na výběr máte mezi 4 druhy masáží vždy ve 3 intenzitách.

Co se týká ergonomie, nemohu 3008 nic vytknout, vše se nachází tam kde člověk očekává a velmi rychle se s autem člověk sžije. Ustupující tlačítka, otočné ovladače i kontrolky stále chytřejším dotykovým obrazovkám jsou už realitou všude.

Interiér působí díky kombinaci materiálů jako je kůže, šedé textilie a mnoha druhů plastů vkusně a příjemně, avšak stále umírněně (zvláště v porovnání s DS).

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot 508 Active 2.0 BlueHdi 160 S&S EAT8 – výrazná posila pro střední třídu
Autor: Karel Michalec

Digitální kokpit nabízí výběr hned z několika vzhledů, ani přes vysoké umístění nebyl problém s čitelností na slunci. Také displej Infotainmentu se nachází vysoko a je na něj výborně vidět, infotainment samotný je svižný a samozřejmě nabízí funkce jako zrcadlení obrazovky telefonu, ovládání hlasem (i v češtině) nebo připojení k internetu pro komunikaci s mobilní aplikací nebo monitorování aktuální dopravní situace pro satelitní navigaci. Jako nevýhodu zde vidím zbytečnou preferenci dotykového ovládání i pro nastavení základních funkcí jako je například teplota klimatizace, když už se i takovéto věci přesouvají do displeje, přišel by vhod touchpad nebo otočný ovladač blíže po ruce.

 

Pohon

Hybrid 4 je vrcholná motorizace poskytující celkový kombinovaný výkon až 300 koní, jedná se o kombinaci přeplňovaného benzinového čtyřválce 1.6THP o výkonu 200 koní s 8 automatickou převodovkou a dvojicí elektromotorů pohánějících jak přední, tak zadní nápravu.

Pohonný systém může fungovat v těchto režimech: electric, hybrid, 4WD a sport.

V čistě elektrickém režimu dokáže dle metodiky WLTP ujet až 59 km na baterii a bez nastartování spalovacího motoru dokáže jet rychlostí až 135 km/h. Reálně se mi v zimně podařilo na nabití ujet 40 km. Jak dlouho trvá nabíjení 13,2 kWh baterie? Nejrychleji to jde z wallboxu nebo „plnotučné“ Menekess zásuvky kdy dokáže nabíjet plným výkonem palubní nabíječky 7,4 kW a plné nabití tak zvládne pod 2 hodiny. Z 230 V zásuvky trvá nabití 4 nebo 7 hodin podle proudu který jí proteče, každopádně jak při klasické pracovní době, tak i při nočním dobíjení by měla stačit i ta nejpomalejší možnost dobíjení. Navíc si můžete nastavit odklad startu nabíjení a vyhnout se tak dobíjení v době špičky. Drobnou a celkem zbytečnou nevýhodou je, že palubní počítač neukazuje aktuální rychlost nabíjení ani odhad času do plného nabití, ale po chvíli používání si to stejně vypozorujete.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot sice redukuje nabídku, RCZ se to ale nedotkne

V hybridním režimu si auto samo řídí, jak nakombinuje využití jednotlivých motorů, projevuje se velmi kultivovaně. Při klidné jízdě díky velmi nízkým vibracím od motoru a výbornému odhlučnění byl jedinou indicií o zapnutém spalovacím motoru ukazatel toku energie. Pro některé způsoby využívání se hodí funkce energetické rezervy: můžete si zvolit, zda chcete udržovat baterii nabitou na maximum, na 20 nebo 10 km.

Jednoznačně nejzábavnější je ale režim sport, při tomto režimu totiž celý pohonný systém úplně změní charakter. Přeplňovaná 1,6 se na pokyn plynového pedálu ochotně žene do otáček a oba elektromotory jsou připraveny pomoci rozhýbat toto SUV vážící přes 1800 kg. A funguje to, kombinace 300 koní ze 3 motorů poskytuje výbornou dynamiku, a i zábavu za volantem. Vždyť zrychlení z 0 na 100 zvládne za 5,9 vteřiny. Řazení pádly pod volantem je už jen třešničkou na dortu. Mimochodem maximální rychlost je prý 240 km/h.

 

Závěr

Trend snižování emisí je realitou, někde je bohužel na úkor dynamiky, výkonu, zábavy nebo i použitelnosti. O to větším překvapením je 3008 GT Hybrid 4 – takto dobře vyvážený mix využijete jak při denním dojíždění do práce kdy můžete mít radost z nízké spotřeby a malé uhlíkové stopy, tak i při cestách kdy vám udělá radost výkon a dynamika. Na závěr nesmíme zapomenout ani na výhody spojené s registrační značkou začínající na EL. Kéž by se Hybrid 4 v této podobě dostal i například do 208 nebo 308 ?. A jak je to s cenou? Zatímco nejdostupnější model s 1.2 a výkonem 130 koní začíná na ceně 562 000 Kč, vrcholná hybridní motorizace vyjde na 1 200 000 Kč.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora