Peugeot 308 GTI – jeho vnější vzhled je celkem decentní, jeho jízdní projev pak pravým opakem

Peugeot 308 GTI, to je jeden z dalších zástupců ostrých hatchbacků na našem trhu. Aktuálně jsme ho podrobili redakčnímu testu a s Vámi se rádi podělíme o jízdní zážitky, které nám tento ostrý frantík předvedl.

Peugeot 308 GTI dokonale mate svým tělem, nejedná se o žádného extroverta, který by svým vnějším vzhledem, nějak výrazně křičel do světa. Jeho prvotní nenápadnost, která mne na něm velmi baví „kazila“ jen jeho dvoubarevná kombinace. Ta však ve výsledku působí velmi originálně, decentně a elegantně. Jeho sportovní rodokmen je navíc dále patrný z jednotlivých detailů, v exteriéru to jsou červené doplňky předního nárazníku, červené nápisy GTI na předních blatnících, opravdu monstrózní červené přední brzdiče (ano GTI, skvěle brzdí) a v neposlední řadě dvojice chromovaných kulatých koncovek výfukové soustavy. Celkový skvělý dojem pak podtrhují decentní devatenáctipalcová litá kola v černo-chromovaném provedení.

Interiér GTI samozřejmě disponuje i-Cockpitem, s umístěnými budíky ve vrchní části palubní desky. Naposledy jsme se s tímto rozmístěním setkali v 5008 GT a mne osobně toto pojednání vůbec nevadí, naopak je to vždy v rámci redakčních vozů příjemná změna. GTI disponuje malým multifunkčním volantem, který je v jeho spodní části vybaven logem a v horní části červeným rallye proužkem. Střední části palubní desky vévodí klasický displej palubního infotainmentu, přes který se ovládá mnoho funkcí vozu, palubní deska je tedy elegantně ochuzena o spoustu dalších ovladačů. Pochválil bych vrchní část palubní desky, která je decentně obšita červenou nití, je příjemně měkká na dotyk a působí velmi futuristicky. Středový panel disponuje klasickou pákou manuálního řazení s červeno-chromovanou hlavicí, dále tlačítkem start/stop, tlačítkem pro sportovní režim a tlačítkem pro elektronickou parkovací brzdu (zde moc nerozumím absenci klasické ruční brzdy). Pochvalu si také zaslouží sedadla na předních pozicích, ta mají primárně výborné boční vedení, a navíc skvěle vypadají, nápis Peugeot Sport jejich celkový dojem jen podtrhuje.

Pojďme ale k tomu nejdůležitějšímu, a to jak vlastně 308 GTI jezdí? O nabroušení této verze se postarali ve sportovní divizi Peugeot Sport. Jedná se především o zesílení stěn válců, nebo o kované písty i s ojnicemi. Srdcem tohoto divocha je dvoukomorovým turbem přeplňovaná „pouhá“ šestnáctistovka, která je vyšlechtěna na 200kW a 330 Nm. Úpravou pohonné jednotky tento výčet samozřejmě nekončí, změn doznaly také tlumiče, pružiny, přední náprava disponuje samosvorným diferenciálem Torsen, adekvátně upravena musela být i šestistupňová manuální převodovka. Jak jsem již zmiňoval, GTI velmi dobře a zostra brzdí, přední ohromné kotouče jsou totiž vybaveny čtyřpístkovými rudými třmeny, na které je nádhera jen pohledět.

Dalo by se říci, že do výčtu provedených úprav je to asi vše, jak to tedy celé funguje dohromady? GTI nedisponuje možnou volbou jízdních režimu, GTI je jednoduše ostré od samého začátku, žádné nastavení tvrdosti podvozku, nebo výkonu motoru. Jediné, čím je vybaveno, je tlačítko SPORT. V režimu sport pouze kompletně zčervenají budíky rychloměru a otáčkoměru a přiostří se reakce na plynový pedál. GTI Vás v tento moment bohužel navíc začne lehce „oblbovat“ jakýmsi soundgenerátorem, který do audiosoustavy vozu začne pouštět umělý zvuk motoru. Osobně bych více ocenil nějakou aktivní klapku ve výfuku, která by Vám umožnila ovlivnitelný a více autentický zážitek. Ohledně zvukového projevu, nejvíce mně s GTI bavila rána, když jste ho totiž nastartovali, motor si držel vyšší otáčky a zvuk jdoucí z dvojice výfuku byl uchu velmi lahodící. Bohužel po přidání plynu a uvedení vozu do pohybu tato symfonie utichla. 

Samotná jízda s ním je zábavná, přesto si vyžaduje Vaší neustálou pozornost. Výkonný motor v kombinaci s dvoukomorovým turbem, které si při každém jeho polevení mocně odfoukne, a samosvorným diferenciálem umějí pořádně zatahat za volant. Pak tu máme brzdy a jejich ohromný účinek, musíte mít stále na paměti, že jejich nástup je opravdu rychlý a ostrý. Co se týče podvozku a řízení, tady nelze jinak než chválit. Řízení je krásně tuhé a přesné, podvozek zase neskutečně drží Vámi zvolenou stopu. Ve výsledku Vás neurazí ani spotřeba, my jsme s GTI jezdili za 9,4 litrů.

Na Peugeotu 308 GTI si cením hlavně jeho jasnou čitelnost a přímočarost, následně pak jeho skvělé jízdní vlastnosti. Primárně se jedná se o silné sportovní vozidlo, které nepotřebuje pracovat s různými jízdními režimy, aby bylo více tzv. pro všechny. Na první pohled umí klamat tělem a svoji sílu nedávat tolik na obdiv. Až po usednutí za volant nastává teprve to pravé peklo, kterému když začnete vládnout, bude Vás tento vůz ohromně bavit. Ceníková cena GTI startuje na 825 000 Kč včetně DPH.

Komentáře
Mohlo by vás zajímat:  TEST Chevrolet Cruze SW 2,0 VCDi - Lepší, než jsme čekali