Peugeot GTI – slavný rod v neslavné době

Peugeot je v posledních několika letech ve ztrátě a jeho image postupně klesla hodně nízko. Nyní se reputaci automobilky snaží dát dohromady nejen sedan a kombi 508, ale také malý hatchback 208. Ten se minulý měsíc představil v Paříži ve své vrcholné verzi GTI. Ta má navázat na modely, které se již před ním staly legendami. Mají na to? Porovnejte 208 GTI s jeho předchůdci!

Peugeot 205 GTI (1984 – 1994)

Jasný a pro většinu asi jediný adept na řidičsky nejpřívětivější GTI od Peugeotu. 205 pomohla Peugeotu vrátit se na automobilový Olymp, GTI pomohlo pozvednout image značky. Ironii je, že nebýt 205, dnes bychom už zřejmě nejezdili v žádném Peugeotu.

Nicméně, 205 GTI je dodnes známa jako jedno z řidičsky nejlepších aut a je dokonalým příkladem, že výkon není vše. Vždyť v první výrobní sérii bylo GTI dodáváno s atmosférickou 1.6 o výkonu 106 koní. V roce 1986 dostala 1.6 bratříčka v podobě verze s motorem 1.9 o výkonu 120 (s katalyzátorem) nebo 128 (bez katalyzátoru) koní. Devatenáctistovka se ukázal býti lepším motorem, takže postupně slabší 1.6 úplně nahradila. V obou případech byla poháněna přední náprava a manuální převodovka měla 5 stupňů.

Váha 1.6 byla 850 kg, přičemž devatenáctistovka byla o 30 kg těžší. Vzhled byl jen decentně upraven a asi nejcharakterističtějším poznávacím znamením byla písmena GTI a označení motoru na plastových výliscích za zadním oknem. Peugeot celkem vyrobil 332 942 kusů 205 GTI. Najít na trhu model nedotčeným morem jménem tuning je však dne téměř nemožné…

Mohlo by vás zajímat:  Ferrari F355 - Další dvacátník

Peugeot 309 GTI (1987 – 1992)

Delší rozvor, karoserie se stupňovitou zádí a technika 205 GTI. To byla 309 GTI, bratr legendární 205, který byl často a neprávem přehlížen. I on totiž patří k řidičské špičce, protože vlastnosti 205 GTI se ošidit nedají.

Pod kapotou se hned od začátku usídlila devatenáctistovka, která nabízela 130 koní. Pozdější verze měla díky přísnějším emisním limitům pouze 122 koní. Specialitkou je verze se 115 koníky a 4 stupňovým automatem, která byla určena pro Japonsko. Ostatní 309 GTI totiž mají 5-ti stupňový manuál. Kromě šasi a motoru z 205 GTI nabídla 309 také bohatší výbavu a větší prostor pro cestující. Bůh ví, proč se nikdy neuchytila tak jako mladší sestřička. Specialitkou pro vyvolené zůstala verze GTI16, která byla nabízena až na konci produkce a pod kapotou měla 160 koňovou 1.9 z Peugeotu 405 Mi16. Výborný poměr výkon:hmotnost (160:975)  doplňoval i upravený podvozek.

Vzhledové úpravy nebyly, stejně jako u 205, nějak výrazné. Sportovní kola nebo zadní spoiler patří ke sportovním automobilům. Díky silné poptávce po 205 GTI a relativní neznalosti 309 GTI, se dnes zachovalé kousky dají pořídit za pár korun. Kdo tedy nesežene 205, má v 309 skvělou náhradu!

Peugeot 306 GTI (1996 – 2001)

Výkonná verze 306 s označením GTI přišla až po dlouhých pěti letech od ukončení výroby 309 GTI. Je ale třeba říct, že ostrá 306 se objevila již v roce 1994 a to pod označením S16. Na GTI byl přejmenován na některých trzích onen ostrý model až po faceliftu v roce 1996. V Británii auto neslo od roku 1996 název GTi6 a na jiných trzích mělo dále označení S16.

Mohlo by vás zajímat:  Porsche 911

Pod kapotou byl jediný motor – čtyřválcový dvoulitr o výkonu 167 koní, který byl spřažen se 6-ti stupňovou manuální převodovkou (tu měla na svědomí divize Peugeot Motorsport). Stejně jako jeho předchůdci, byla i 306 považována za jedno z nejzábavnějších aut svého segmentu a podle některých tabulek se o prvenství mezi nejoblíbenějšími hot-hatchy přetahuje s Renaultem Clio Williams, Peugeotem 205 GTI a vlastní speciální verzí Rally. Ta sdílela základ s verzí GTI, ale postrádala některé výbavové prvky, což ji odlehčilo asi o 55 kg. Díky tomu byla tato verze rychlejší než standardní GTI, ale také vzácnější – vyrobilo se jen 500 kousků.

Vzhled dostál tradicím GTI, a tak sportovnější 306 poznáte hlavně díky sníženému podvozku a speciálním kolům. Další změny jako zadní spoiler nebo upravená přední maska jsou už jen malé detaily. Vzhledem k nízkým pořizovacím cenám a poměrně dobré nabídce, nemusí být pořízení GTI nebo chcete-li S16, vůbec nepřekonatelným problémem.

Peugeot 106 GTI (1997 – 2002)

U ostřejší 106 nastává podobný problém v označení jako u větší 306. Abych to ujasnil, tak na některých trzích se tato verze označuje jako S16, někde jako GTI. V podstatě jde ale pořád o to stejné auto. Inu „Francouzská“ logika…

Srdcem tohoto modelu je živý motor o objemu 1.6 litru s výkonem 120 koní (první verze měly výkon pouze 105 koní). Jistě uznáte, že při hmotnosti 925 kg toto bohatě stačí. Opět se tedy potvrzuje, že nízká hmotnost je více než uměle nahnané koníky v motoru. 106 GTI byla, je a bude vždy chválena za svůj vynikající podvozek a točivý motor. Na rovinkách auto moc neužijete, za to v zatáčkách si s trochou odvahy můžete vychutnat i mnohem dražší a silnější auta. Jedná se zkrátka o klasický hot-hatch 90. let.Ještě doplním, že stejně jako v případě 306 GTI, i zde existovala verze 106 Rally.

Mohlo by vás zajímat:  Historie automobily Hyundai v rally

Styling karosérie byl velmi nenápadný, ale povedený. Zase a znova, pořád dokola, 106 GTI je stejně nenápadná, jako její předchůdci. Možná si automobilu ani nevšimnete… Co se týče nabídky, zde to bude ovlivněno tím, že 106 ve verzi „phase 2“ se oficiální cestou nedovážela do ČR. Tudíž sehnat zde nové GTI byl malinko problém. Při troš štěstí se však dá narazit na nějaký kousek a cena přitom není omračující.

Současnost

Z historického hlediska je tohle výčet těch nejzajímavějších GTI od Peugeotu. Po 106 nastoupila 206 GTI a hlavně verze RC. GTI se tak stala spíše výbavovým stupněm, než plnohodnotným sportovním automobilem. To stejné se dá říct i o 308 GTI a 207 GTI. Tam to bylo ale ještě horší, protože neforemné a těžké verze obou hatchbacků si označení GTI nezaslouží. Nyní tu máme 208 GTI, která svými detaily i motorem a hmotností odkazuje na své klasické předky. Povede se ji znovu vrátit lesk magickým písmenům GTI na vozech Peugeot?

Zdroj: autocar.co.uk, google.com