Plošná třicítka ve městech by provoz pouze zkomplikovala a zpomalila

Road Sign Speed Limit 30 Kilometers Per Hour Green Forest Background With Selective Focus

Určitě jste zaznamenali ekology a aktivisty, kteří lobbují za plošné zavedení rychlostního limitu 30 km/h v celých městech. Po několika letech od vzniku a rozšíření této myšlenky se podobní aktivisté objevili také v Praze, kde čas od času pochodují po magistrále, jedné z nejdůležitějších dopravních tepen naší metropole. A je jen otázkou času, než se s nimi budou muset potýkat také magistráty dalších velkých českých měst. Má vůbec takové omezení smysl, nebo jen znepříjemní cestování po městě nejen řidičům?

Mohlo by vás zajímat:  Správným stylem jízdy se lze výrazně přiblížit i papírové spotřebě

Jak to vypadá dnes?

Třicítka aktuální platí v obytných zónách, kde ji řidiči obvykle dodržují, pokud rovnou nejezdí ještě pomaleji. Pokud jde o klasické ulice, padesátce navzdory se na řadě z nich také jezdí pomaleji, už jen proto, že jsou na nich přechody pro chodce a semafory, které samy o sobě dopravu regulují. Dopravních tepen, na kterých se skutečně plošně jezdí padesátkou, je v centrech měst minimum. A mimo centrum pak rychlejší jízda nikoho neomezuje či neohrožuje.

Mohlo by vás zajímat:  Za projetí křižovatkou na oranžovou může být řidiči udělena pokuta
background-blur-out-focus-bokeh-traffic-jams-during-rush-hours-after-work-red-brake-lights-stopped-cars-background-city-neighborhood
Zdroj obrázku: Freepik

Zpomalení hromadné dopravy

Pokud by skutečně začaly platit téměř o polovinu nižší rychlostní limity, odnesli by to paradoxně zejména lidé využívající městské i meziměstské autobusy. Jejich řidiči totiž zpravidla předpisy dodržují, a tak by se dojíždění do práce či do školy jejich pasažérům výrazně protáhlo. Někteří by pak možná raději volili vlastní auto než hromadnou dopravu, což by paradoxně situaci ve městech ještě zhoršilo.

Více zplodin

Dalším negativním jevem takové změny je pravděpodobný růst objemu emisí, proti kterým města obecně brojí. Je sice pravda, že pomalejší jízda je z hlediska emisí úspornější než jízda rychlá, ale pokud se doba cestování po městě prodlouží, a pokud zároveň alespoň část pasažérů zpomalené hromadné dopravy přesedlá do aut, je pravděpodobné, že celkové emise budou naopak vyšší než před regulací rychlosti. Celkově se pak tento nápad nejeví jako příliš racionální.

Zdroj: https://www.europeandatajournalism.eu/cp_data_news/none-of-the-european-cities-that-lowered-the-speed-limit-to-30-km-h-regrets-it/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora