Chcete auto se spalovacím motorem, nebo elektromobil? Tak zněla otázka ohledně zapůjčení náhradního vozu po dobu opravy našeho vlastního. Moc jsem si to nerozmyslel, protože jsem ihned vyhrkl, že zkusím elektrické auto. A celkem rád jsem se znovu vrátil ke spalováku.
Jen krátké cesty
První problém nastal už při plánování delších cest. Na ukazateli dojezdu svítila hodnota zhruba poloviční, než ukazuje náš spalovák. Dojet do cíle cesty na jeden zátah, to by se ještě zvládlo. Ale zpět, to už nikoliv. Takže jsem musel řešit zastávku na nabíječce. Na dlouhé cesty prostě elektrické auto není stavěné.
Nedostatečná infrastruktura
Benzinky jsou dnes na každém kroku. Ale nabíječky? Ve velkých městech sice jsou, ale podél silnic a dálnic je to mnohem horší. Navíc se musíte doslova modlit, aby na ní bylo místo. Zatímco u dálničních benzinových pump je kvanta stojanů, na kterých se každé auto zdrží pár minut, nabíječek je jenom pár, a když jsou obsazené, můžete čekat klidně hodinu na uvolnění. Já měl štěstí na volné, ale infrastruktura na delší cesty prostě není optimální.

Velká spotřeba
Je jasné, že ani papírové spotřeby spalováku se nedá dosáhnout. S tím jsem přistupoval i k elektromobilu. Ale nečekal jsem, že rozdíl může být až tak velký. Stačily chladné teploty, jízda po dálnici a hodnota spotřeby stoupala do neuvěřitelných výšin. Najednou byl dojezd o pár desítek procent nižší, než měl být. A to mi cestu začalo komplikovat, což znamenalo nutnost hledat nabíječku.
Náklady na provoz
Autosalon nám půjčil dobíjecí kartu, takže jsme brali energii zdarma. Pokud bych ji měl na rychlonabíječkách platit, provoz elektromobilu mi nedává moc smysl. V ideálních podmínkách bych se dostal na náklady, které jsou srovnatelné s naším naftovým rodinným autem. Domácí nabíjení elektra by asi bylo výhodnější, ale na to nejsem uzpůsobený. Když jsem zkusil auto připojit na běžnou zásuvku, trvalo by desítky hodin, než se auto nabije.
Zdroj: Autorský text, e-mailový příspěvek Františka M.