Podíl na zdražování pohonných hmot mají i samotní řidiči. Tankování do zásoby je nejhorší cestou

Pumping Gasoline Fuel Car Gas Stationconcept Travel Transportation

Pamatujete si ještě na dobu, kdy se AdBlue stávalo extrémně drahou kapalinou? To vše jenom proto, že ho lidé začali skupovat po kanystrech a prodejci toho začali využívat. To stejné se nyní děje i u paliv. Je jasné, že nejistota spojená s válkou vytváří určitý tlak na cenu. Na druhou stranu je třeba zmínit, že cena za barel není nijak extrémní a zásoby České republiky jsou dostatečné. Vše tedy dělá někdo jiný – samotní řidiči společně s pumpaři.

Mohlo by vás zajímat:  Noční můra všech řidičů – která města jsou nejucpanější a kde se nejdéle načekáte?

Hysterie u čerpacích stanic

Podobně jako v případě AdBlue tak i v případě nafty nebo benzínu dochází k tomu, že ceny letí extrémně nahoru. Vliv na to mají média, která pochopitelně vše značně přikrmují a stále zmiňují, že ceny půjdou neustále nahoru. Ovlivněný tuzemský motorista ve strachu raději tankuje do zásoby, jelikož je pořád lepší plná nádrž za 45 než za 50. A tak u mnoha čerpacích stanic dochází k hysterii.

Zdroj obrázku: Freepik

Nabídka versus poptávka

Z ekonomického hlediska nedochází k ničemu jinému než ke střetu nabídky a poptávky. Pokud se stále najdou lidé, kteří jsou ochotni platit plnou cenu, nemá pumpař jakoukoliv motivaci ani jakékoliv důvody cenu snižovat. A čím více se tankuje, tím více může zvyšovat cenu a pořád nemá obavy z toho, že by přišel o zákazníky.

Mohlo by vás zajímat:  Funkce dříve neznámé, které řidičům usnadní jízdu, i život

Jen tolik, co je potřeba

Recept na pokles cen samozřejmě existuje. A ukázala nám to doba spojená s extrémní cenou AdBlue. Lidé přestali šílet, kupovali tolik, co potřebují, a ceny začaly klesat. To stejné se může stát v případě paliv. Když začnou řidiči místo plných nádrží a kanystrů brát palivo za pár stovek, donutí to pumpaře ke změně cen směrem dolů. Čím déle ale bude pokračovat hysterie s tvorbou zásob, tím déle se vysoké ceny bohužel udrží. Je jasné, že stále budou odvětví, kde se bez benzínu nebo nafty neobejdou, ale průměrný český motorista, co najede 15 000 kilometrů za rok, opravdu nepotřebuje tvořit velké zásoby.

Zdroj: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/fiala-s-nasledky-konfliktu-na-ukrajine-se-cr-bude-vyrovnavat-mesice-ci-roky/2176698, https://www.nrcan.gc.ca/energy-efficiency/transportation-alternative-fuels/personal-vehicles/fuel-efficient-driving-techniques/21038
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora