Na spotřebu auta mají vliv různé věci. Je to už samotná aerodynamika našeho vozu, jeho váha, ale také to jsou třeba pneumatiky nebo styl jízdy. Zapomínat pochopitelně nesmíme ani na rychlost. I ta spotřebu ovlivňuje. Ne vždy je ale lepší, když jedeme pomalu. Kvůli tomuto známému mýtu auto často spotřebuje více paliva.
Spotřeba ovlivněná rychlostí
Jsou dvě možnosti, jak může rychlost auta ovlivňovat spotřebu. Ta první je spojena s otáčkami motoru. Čím jsou otáčky motoru vyšší, tím více nafty nebo benzínu si motor pochopitelně vezme. Udržování jeho chodu v optimálních otáčkách je jednou z cest k dobré spotřebě.
Druhou možností, jak rychlost ovlivňuje spotřebu, je odpor vzduchu. Čím je jízda rychlejší, tím větší aerodynamický odpor musí auto překonávat. O to více výkonu musí motor na udržení rychlosti vynaložit a s tím je následně spojeno množství benzínu nebo nafty, které auto spálí.
Optimální cestovní rychlost
Ideální z hlediska spotřeby je držet vůz v optimální cestovní rychlosti. Záleží samozřejmě na mnoha parametrech, ale jednoduše lze říci, že ideální je jezdit rychlostí v rozmezí 80–100 kilometrů v hodině. Ostatně potvrzují to i „papírové“ hodnoty spotřeby, které jsou uváděny jako „mimo město“. Právě proto, že v takovém případě jede auto konstantně, povolenou devadesátkou.
Snaha o zrychlení
Základem úsporné jízdy je to, dostat auto co nejrychleji na cestovní, konstantní rychlost. Tedy nebát se při rozjezdu trochu sešlápnout plyn, využít výkon auta a jeho pružnost k tomu, aby se rychle (ale ne agresivně) dostalo právě na optimální limit. Krátkodobě, pár vteřin, si při rozjezdu sice vezme více, ale následně díky ustálené jízdě spotřeba klesá.
Řada řidičů ale dělá pravý opak. Rozjíždí se značně pomalu. Z několika vteřin je rozjezd, který trvá i několik desítek sekund. Během něj motor pracuje s využitím nižších převodových stupňů, často ve vyšších otáčkách. A to spotřebě rozhodně neprospívá. Nebojte se proto občas trochu rychleji vyrazit, spotřebě to jen prospěje.
Zdroj: https://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/fuel-economy/question477.htm