Pomalá jízda k úspoře paliva nevede. Mnohem lepší je nebát se šlápnout na plyn

Blonde Young Woman Driving Car

Snížit náklady na provoz svého vozu lze celkem jednoduše. A to tak, že začneme jezdit s rozmyslem. Díky tomu dokážeme snížit spotřebu. S ohledem na předchozí styl jízdy to může být klidně i o několik litrů na sto kilometrů. Vzhledem k současným cenám se bavíme o částkách v řádech desetikorun, někdy i stokorun.

Rychlost má na spotřebu vliv

Pokud má na spotřebu auta něco vliv, je to rozhodně rychlost. Jak proto, že je motor držen ve vysokých otáčkách, a tak si bere více, tak i proto, že auto musí překonávat odpor vzduchu. Dát nohu z plynu, to je nejlepší možná cesta, jak udržet spotřebu na uzdě. Ale pozor, všeho moc škodí. V některých situacích je pro spotřebu lepší nechat nohu na plynu. Kdy a proč?

Mohlo by vás zajímat:  Vlastní auto, nebo veřejná doprava: nesporné výhody mají obě varianty

Roli hrají rychlostní stupně

Se spotřebou nesouvisí jenom otáčky motoru a rychlost. Vliv mají také rychlostní stupně, které máme zařazeny. Čím nižší rychlostní stupeň bude zařazený, tím větší spotřebu můžeme od vozu očekávat. Je tedy namístě raději trochu zrychlit a mít možnost přeřadit na stupeň vyšší. I když pojedeme rychleji a auto bude muset překonávat větší odpor vzduchu, stále to bude mít lepší vliv než jet pomalu na nižší stupně.

Zdroj obrázku: Freepik

Nebojte se rozjezdu

S výše uvedeným souvisí i rychlost rozjezdu. Čím pomaleji se rozjíždíme, tím větší spotřebu budeme v konečném součtu mít. Sice motor příliš nevytočíme, ale pořád máme zařazený nižší rychlostní stupeň. Je proto lepší raději trochu přišlápnout plyn a dostat se na konstantní cestovní rychlost co nejdříve. Vliv na spotřebu to bude mít výrazný.

Mohlo by vás zajímat:  Ve snaze ušetřit tankuje řada řidičů pouze za pár stovek. Paradoxně tím utratí mnohem víc

Hlavně nevyřazovat

Mnozí z kopce také vyřazují. Ani toto není ideální postup. Auto se sice na neutrál dokáže lépe rozjet, ale má vyšší spotřebu než při zařazené rychlosti. Je proto lepší nevyřazovat, a pokud auto nedosahuje při sjezdu kopce rychlostního limitu, tak mu trochu pomoci sešlápnutím plynového pedálu.

Zdroj: https://natural-resources.canada.ca/energy-efficiency/transportation-alternative-fuels/personal-vehicles/fuel-efficient-driving-techniques/21038
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora