Jezdit úsporně není vždy tak jednoduché, jak se zdá. Každý ví, že by se měl držet několika základních a univerzálních pouček. Jejich provedení v praxi ale není až tak jednoduché. Navíc jsou okamžiky, kdy člověk váhá a přemýšlí, co udělat. Zda brzdit, nebo šlápnout na plyn? K úspoře paliva paradoxně může přispět právě to druhé.
Jak šetřit palivo na dálnici?
Vliv na spotřebu paliva na dálnici má rychlost. Od té se odvíjí otáčky motoru a dále také odpor vzduchu, který musí auto zdolat. Když se jede pod dálničním limitem 130 km/h, může se to na spotřebě velmi pozitivně podepsat. Dále má vliv i takzvané plachtění. Když bude nutné zpomalení, je vždy lepší dát jen nohu z plynu a pár stovek metrů ujet zdarma. Co ale v případě hustějšího provozu a nutného předjíždění? Je lepší zpomalit a počkat, nebo radši sešlápnout plyn a vystřelit?
Prudké brzdění je chybou
Prudce brzdit na dálnici může být nejenom nebezpečné a rizikové, ale může to být problém i z hlediska spotřeby. Pokud se chytáme na předjížděcí manévr a v zrcátku vidíme rychlejší auto, jsou dvě možnosti. Prudce zabrzdit, nechat ho projet a poté manévr začít. Nebo šlápnout na plyn, výrazně zrychlit a provést manévr bez omezení a ohrožení rychlejšího řidiče. A co je lepší? Možnost druhá.
Nejlepší je prudce zrychlit
Ano, zrychlení může být pro spotřebu lepší než prudké brzdění. Při brzdění ztratíme rychlost, kterou musíme akcelerací znovu získávat. Při zrychlení si sice motor řekne o palivo navíc a spotřebu zvýší, ale po dokončení manévru se plachtěním dostáváme na původní rychlost, a tedy jedeme několik stovek metrů zcela zdarma. Oproti brzdění tak neztrácíme žádnou energii a tu získanou dokážeme využít na maximum.
Tento postup samozřejmě není uplatnitelný jenom na dálnicích, ale i kdekoliv jinde, především při předjížděcích manévrech. Má ale i svou nevýhodu – krátkodobé překročení maximální povolené rychlosti, které může být pokutováno.
Zdroj: https://www.nrcan.gc.ca/energy-efficiency/transportation-alternative-fuels/personal-vehicles/fuel-efficient-driving-techniques/21038