Pomalá jízda na dálnici palivo neušetří. Mnohem lepší je šlápnout na plyn a zrychlit

Highway With Cars

Jezdit úsporně není vždy tak jednoduché, jak se zdá. Každý ví, že by se měl držet několika základních a univerzálních pouček. Jejich provedení v praxi ale není až tak jednoduché. Navíc jsou okamžiky, kdy člověk váhá a přemýšlí, co udělat. Zda brzdit, nebo šlápnout na plyn? K úspoře paliva paradoxně může přispět právě to druhé.

Jak šetřit palivo na dálnici?

Vliv na spotřebu paliva na dálnici má rychlost. Od té se odvíjí otáčky motoru a dále také odpor vzduchu, který musí auto zdolat. Když se jede pod dálničním limitem 130 km/h, může se to na spotřebě velmi pozitivně podepsat. Dále má vliv i takzvané plachtění. Když bude nutné zpomalení, je vždy lepší dát jen nohu z plynu a pár stovek metrů ujet zdarma. Co ale v případě hustějšího provozu a nutného předjíždění? Je lepší zpomalit a počkat, nebo radši sešlápnout plyn a vystřelit?

Mohlo by vás zajímat:  Jen zimní pneumatiky nestačí. 6 tipů, jak své auto udržovat v zimě

Prudké brzdění je chybou

Prudce brzdit na dálnici může být nejenom nebezpečné a rizikové, ale může to být problém i z hlediska spotřeby. Pokud se chytáme na předjížděcí manévr a v zrcátku vidíme rychlejší auto, jsou dvě možnosti. Prudce zabrzdit, nechat ho projet a poté manévr začít. Nebo šlápnout na plyn, výrazně zrychlit a provést manévr bez omezení a ohrožení rychlejšího řidiče. A co je lepší? Možnost druhá.

Zdroj obrázku: Freepik

Nejlepší je prudce zrychlit

Ano, zrychlení může být pro spotřebu lepší než prudké brzdění. Při brzdění ztratíme rychlost, kterou musíme akcelerací znovu získávat. Při zrychlení si sice motor řekne o palivo navíc a spotřebu zvýší, ale po dokončení manévru se plachtěním dostáváme na původní rychlost, a tedy jedeme několik stovek metrů zcela zdarma. Oproti brzdění tak neztrácíme žádnou energii a tu získanou dokážeme využít na maximum.

Mohlo by vás zajímat:  Elektronická ruční brzda vypadá jako pomocník, ale přináší více negativ než kladů

Tento postup samozřejmě není uplatnitelný jenom na dálnicích, ale i kdekoliv jinde, především při předjížděcích manévrech. Má ale i svou nevýhodu – krátkodobé překročení maximální povolené rychlosti, které může být pokutováno.

Zdroj: https://www.nrcan.gc.ca/energy-efficiency/transportation-alternative-fuels/personal-vehicles/fuel-efficient-driving-techniques/21038
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora