Poptávka po automobilech před zimou roste, přípravu na zimu by neměl podcenit žádný řidič

Blíží se zima, což pro spoustu rodin znamená odjezd za zimními radovánkami na hory. Proto také mnoho z nás v těchto dnech řeší obměnu svého vozu, což je znát i na zvýšené poptávce u největšího prodejce ojetých automobilů AAA AUTO, kde se jen v říjnu prodalo 8 853 vozů, tedy nejvíce v celé, bezmála třicetileté historii společnosti. Vedle lyžařského vybavení bychom rozhodně neměli zapomenout také na zimní výbavu svého vozu, abychom mohli i v nehostinných zimních podmínkách v klidu cestovat.

„Dobré zimní obutí je klíčovým prvkem, který má velký vliv na bezpečnou jízdu v průběhu zimy. Zimní pneumatiky by měly mít dostatečnou hloubkou vzorku – zákonné minimum je 4 mm. Správné pneumatiky mají podstatně lepší záběr při rozjezdu na sněhu a ledu, lépe drží na kluzkém povrchu a výrazně zkracují brzdnou dráhu,“ upozorňuje Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO. „To je také důvodem, proč jsme se rozhodli podpořit bezpečnost silničního provozu speciální kampaní, v rámci níž zákazník obdrží k vybraným vozům i sadu zimních pneumatik zdarma,“ dodává Vaněček.

V zimním období je obecně výhoda na straně aut s benzínovým motorem, protože benzín na rozdíl od nafty netuhne, ale hlavně se benzinová auta ve srovnání s diesely mnohem rychleji zahřejí a tudíž dříve topí. Pokud si pořídíte auto s naftovým motorem, počítejte s tím, že nafta je na mrazy velmi citlivá a s teplotami pod -10°C začínají potíže. Proto v AAA AUTO před zimou u všech aut kontrolují palivový systém a doporučují do nafty přidávat zimní aditivum, nebo tankovat u těch čerpacích stanic, kde prodávají naftu uzpůsobenou na zimní provoz.

„V nabídce máme jen v České republice aktuálně více než 10 000 vozů, které průběžně kontrolujeme a obzvláště před zimou musíme automobily na nízké teploty připravit. Proto také mimo jiné měníme kapalinu v ostřikovačích a chladiči za nemrznoucí, ošetřujeme těsnění i karoserii vozu nebo pravidelně kontrolujeme dobití akumulátoru,“ říká Vaněček. Nemrznoucí směs do ostřikovačů by měla být alespoň na -10 stupňů. Chladící soustava by pak měla být naplněna směsí na -25 stupňů.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Scala jako hybrid? Je to možné! Vychází to z posledních rozhovorů

Gumová těsnění dveří a oken je vhodné před zimou ošetřit speciálním přípravkem proti přimrzání, což vám obzvláště po ránu ušetří spoustu časů a nervů, pokud parkujete celou noc venku. Odborníci z AAA AUTO doporučují nosit u sebe rozmrazovač, protože mohou zamrznout mechanické zámky, případně se přes noc může vybít baterie a pak nepomůže ani dálkové ovládání centrálního zámku.

Toto jsou jen základy přípravy na zimu. Je dobré nechat si zkontrolovat také stav akumulátoru, brzdy, olej, podvozek, skla, ošetření karoserie, osvětlení a povinnou zimní výbavu. Nutnou výbavou automobilu na zimu jsou především startovací kabely, sněhové řetězy, škrabka na sníh, lopatka a také deka na zahřátí. „Osobně doporučuji koupit si na delší cestu i zásobu jídla a pití, protože uvíznutí v koloně na více než 10 hodin nemusí být při kalamitní situaci žádnou výjimkou. V zimě se vyplatí udržovat dostatečnou hladinu paliva v nádrži nebo s sebou v kufru vozit kanystr s palivem na dolití. Stojící auto s nastartovaným motorem spotřebuje odhadem 2 litry paliva za hodinu,“ uzavírá Vaněček.

Zdroj: TZ Aures Holdings

O Jakub Horák

Kontakt na autora: jakub.horak@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora