Poptávka po ojetinách je rekordní. Lidé by kupovali, ale ojetin je stále méně

Cars Parking Lot Evening Light Sun

Podle údajů Svazu dovozců automobilů se do Česka za sedm měsíců letošního roku dovezlo 100 388 ojetin, což je stále o 5 608 aut méně, než v roce 2019 před nástupem koronavirové pandemie. Nízký objem dovozů je tak kromě obecného nedostatku nových aut i ojetin dalším faktorem, který vede ke zvyšujícím se prodejům aut v českých autobazarech. Skupina AURES Holdings, pod jejíž křídla spadá síť autocenter AAA AUTO a Mototechna v posledních třech měsících prodala vždy přes 8 000 aut za kalendářní měsíc.

V uplynulém měsíci dosáhla síť AAA AUTO ve střední Evropě nejlepšího prodejního výsledku ve své historii. V červenci z jejích poboček odjelo k novým majitelům 8 759 vozů. V květnu letošního roku padl poprvé dosavadní rekord z října 2019 (přes 8 000 prodaných vozů za měsíc) a nahradila ho hodnota 8 533 aut v kalendářním měsíci. V červnu se prodeje držely na obdobné úrovni a z poboček odjelo 8 412 ojetin. Od otevření maloobchodních prodejen 10. května letošního roku tak skupina AURES Holdings prodala během tří měsíců 25 704 aut z druhé ruky, a dosáhla tří nejlepších měsíčních výsledků ve své téměř třicetileté historii.

Mohlo by vás zajímat:  V Kvasinách padl rekord, ke kterému pomohl i nový Superb iV

„I když jsme po roce s pandemií očekávali postupný návrat do normálu a zvýšený zájem zákazníků o obměnu vozového parku, takové prodejní výsledky nás mile překvapily. Lidé častěji cestují na dovolenou vlastními vozy a chtějí mít jistotu, že auto bude naprosto spolehlivé, proto ho často před dovolenou vymění za novější. Vzhledem k odložené spotřebě a úsporám z covidové doby si více zákazníků může novější vůz dovolit,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO. Síť proto rozšířila svou nabídku v České republice i o výběr vozů z jiných zemí, které zákazníkovi přiveze. „Momentálně tedy disponujeme nabídkou až 13 000 aut,“ uvedl Vaněček.

Rekordní poptávka, ale i tristní situace na trhu nových vozů, kde se stále prodlužují čekací doby v důsledku nedostatku čipů a polovodičů, vede zákazníky právě do autobazarů. Situaci výrazně ovlivňuje i stále omezený dovoz ojetin ze států západní Evropy, tedy jeden z klíčových zdrojů ojetých aut ve státech Visegrádské čtyřky. „Podle údajů Svazu dovozců automobilů se do Česka za sedm měsíců letošního roku dovezlo 100 388 ojetin, což je stále o 5 608 aut méně, než v roce 2019 před nástupem koronavirové pandemie. Dovozy letos překonaly hodnoty roku 2019 pouze v červnu, jinak se stále drží pod touto úrovní a zahraniční ojetiny tak na trhu chybí. Značně nedostatkový zbožím jsou zejména velké rodinné vozy, které vzhledem k současným trendům rodiny využívají například ke kempování v tuzemsku a okolních státech. To pochopitelně tlačí ceny ojetin nahoru a dá se očekávat, že zatím stále mírně porostou,“ doplňuje Vaněček.

Mohlo by vás zajímat:  Nová Škoda Octavia rozšiřuje motorovou paletu, v akční verzi 125 let je k dostání za 456 900 Kč

V loňském roce se ojetých aut dovezlo nejméně za pět let, kdy jich bylo do konce července importováno pouze 84 538. V průměru se tak jednalo o 12 077 aut měsíčně. V letošním roce je měsíční průměr 14 341 vozů, zatímco v roce 2019, který nebyl nijak ovlivněn pandemií, se ze zahraničních trhů měsíčně dováželo 15 142 aut. „S nedostatkem ojetin se v současnosti potýká celá Evropa, takže kvalitní vozy, které jsou aktuálně v nabídce, rychle mizí a nové do inzerce přibývají pomaleji, než jsme zvyklí,“ uzavírá Vaněček.

Zdroj: AURES Holdings
Jakub Horák

O Jakub Horák

Kontakt na autora: jakub.horak@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora