Porsche Panamericana Concept

Rok 1989 přinesl mnoho významných událostí. Ve Stuttgartu se ovšem asi nejvíc řešily 80. narozeniny Ferdinanda Antona Ernsta Porsche, syna zakladatele automobilky Ferdinanda Porsche. Konstruktéři mu k významnému životnímu jubileu nadělili koncept Porsche Panamericana, který vypadá nejvíce jako 911 upravená na plážovou buggy. Vedoucím týmu tvůrců byl Ulrch Bez, kterého možná znáte ze současného působení coby generálního ředitele u značky Aston Martin. Tvar ovšem navrh Harn Lagaay, který se podílel na vozech Ford Escort, SierraScorpio nebo BMW Z1.

Panamericana se ukázala i veřejnosti a to na frankfurtském autosalonu téhož roku. Snad nikdy před tím v automobilce nevyrobili nic tak podobného a přece tak moc odlišného od svého klasického modelu 911. Přední část připomíná generaci 993, ale model koncept byl představen krátce po uvedení generace 964. Například střecha je mnohem níž než u běžného modelu. Navíc je odnímatelná i se zadním oknem a z vozu tak rázem vytvoříte kabriolet. Přední část je částečně insirovaná výkonným Porsche 959. Navazují na ní velmi nápadné blatníky s zajímavě řešeným prolisem. Vzadu zase najdete červený panel spojující linii světlometů v jeden celek podobně, jako to měly některé verze typu 928. Celá karoserie z plastu a uhlíkových vláken je lakována odstínem velmi nápadné a křiklavé barvy s názvem Turqoise blue. Do podobné barvy byl laděn i interiér, jen pásy a nebo zip, kterým byla uchycena střecha, byly v křiklavém fialovém odstínu.

Mohlo by vás zajímat:  Příběhy méně známých modelů z historie: Škoda Sagitta

Koncept vycházel ze sériové Carrery 4 generace 964, ale díky odlehčené karoserii zrychli z klidu na 100 km/h za méně než 6 vteřin. Maximální rychlost byla 257 km/h. Šestiválcový motor je vyladěn na výkon 184 kW a točivý moment 228 Nm. Tyto hodnoty na všechna kola přenáší pětistupňová manuální převodovka. Ráfky pro kola vyrobila společnost Speedline speciálně pro tento vůz a pneumatiky na ně dodala firma Goodyear. Celkem existovaly dva skutečné vozy, které bylo možné rozeznat podle předních blinkrů (jeden je měl celé oranžové, druhý nikoliv). Který z nich patřil Ferdinandovi Porsche ml. a zda je to ten, který automobilka vystavuje v muzeu, to se mi zjistit nepodařilo.

Mohlo by vás zajímat:  Příběhy méně známých modelů: Tříkolky Laurin a Klement LW

Název vozu Panamericana odkazuje na slavné závody z 50. let, kde s vozy Porsche závodil Jaroslav Juhan, v zahraničí velmi úspěšný český automobilový závodník a prodejce vozů Porsche v Jižní Americe, jehož jméno bylo během let socialistické diktatury u nás, bohužel, úspěšně zapomenuto.

Foto:Porsche