Postrachem cyklistů nejsou jedoucí, ale stojící vozy. Ohrožuje je takzvaný dooring

00

Mnoho lidí by řeklo, že cyklisty nejvíce ohrožují jedoucí auta. Ve městech je tomu přesně naopak. Zde jsou největším rizikem vozy stojící. Úzké ulice jsou těmi nejhoršími místy, kudy může cyklista jet. V takovém případě by měl být velmi ostražitý, jinak může nastat takzvaný dooring. Druh nehody způsobený prudce otevřenými dveřmi řidiče nebo jeho spolujezdce.

Co je to dooring?

Tímto anglickým a vzhledem k počtu nehod poměrně populárním slovem lze označit nehodu cyklisty a stojícího vozu. Cyklista jede blízko stojících aut, když v tom pasažér některého z nich prudce otevírá dveře. V tu chvíli cyklista nemá šanci zareagovat a nehoda s dost možná fatálními následky je tu. Jak tento problém eliminovat?

Mohlo by vás zajímat:  Komentář: E-shop na známky je jako hrubá stavba. Existuje, ale je nepoužitelný

Na rizika by měli myslet primárně cyklisté

I když si často stěžují nejvíce, určitý podíl viny je mnohdy na nich. Velmi často nejsou za snížené viditelnosti vidět, jedou až příliš blízko zaparkovaným vozidlům a jejich rychlost rozhodně není úměrná tomu, kdy se pohybují. Může tak dojít k situace, že je řidič často přehlédne. Oni vlivem agresivní jízdy následně nemají jakoukoliv šanci zareagovat a výsledek už je jasný. Vznik kolize.

Co mohou dělat řidiči, aby dooringu zabránili?

Jak by se měli chovat samotní řidiči a spolujezdci? Základem by měla být kontrola zpětných zrcátek, nebo přímý pohled zpět skrz okna ve voze. Pokud žádného cyklistu ani kohokoliv jiného nevidí, mohou své dveře bezpečně otevřít.

Mohlo by vás zajímat:  Náklady na ujetý kilometr nikdo neumí spočítat správně. Málokomu se auto skutečně vyplatí kupovat

Druhým tipem je používání při otevření dveří druhé ruky, než je zvykem. Řidič a pasažér za ním otevře kliku pravou. Osoba spolujezdce a pasažér za ní levou rukou. Je to z důvodu, že se tělo při otevírání dveří výrazně vytočí tak, že má dobrý výhled dozadu. Pokud je spatřen cyklista, dá se mnohem rychleji zareagovat.

Třetí možností je spolehnout se na svůj automobil. Nutno však říci, že asistenční systémy, které přispívají k bezpečnosti cyklistů a eliminují dooring nejsou v každém voze. Jsou spíše v těch dražších. Příkladem může být Audi A6 nebo Mercedes třídy A.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora