Kdo potká na silnici cyklistu, musí dát pozor při jeho předjíždění. Když jede méně než třicítkou, musí mu nechat minimálně metr. Při vyšší rychlosti dokonce metr a půl. To se týká jak oblastí mimo obce, tak i samotných měst – mimo lokalit, kde mají cyklisté vyhrazené pruhy a stezky. Zde tato povinnost zachování odstupu při předjíždění naštěstí neplatí.
Cesta k ucpání každého města
Dostat se dnes i přes širší centrum jakéhokoliv většího města bývá noční můrou. Aut je stále více a města se postupně ucpávají. Nedostatek jízdních pruhů a špatně seřízené semafory dělají z center nepropustný špunt. A do toho všeho nyní přibydou cyklisté. Ti účastníci silničního provozu, které jsme v minulosti snadno a rychle objeli, budou muset mít po svém boku 1,5 prostoru. V úzkých ucpaných městech je něco takového zcela nereálné.
Nekonečný koloběh
Nejenom že několik cyklistů dokáže ucpat dříve víceméně průjezdné lokality. Dojde také k tomu, že se z předjíždění cyklistů stane nekonečný příběh. A to doslova. Pracně předjetý cyklista kolonu aut na první světelné křižovatce nejenom dojede, ale jako neukázněný účastník kolonu podjede a zařadí se před ně. Padne zelená, všichni se rozjíždí a znovu svádí boj o to, aby mohli stejného cyklistu opět legálně předjet. A takto znovu a znovu, s každým dalším semaforem.
Cesta k agresi
Dříve nebo později dojde k jedinému. K odstartování agrese, kterou vyvolá podjíždějící cyklista, v tu chvíli porušující předpisy. Blokování ze strany aut, nebo dokonce fyzická inzultace bude zcela běžným koloritem mnohých měst. A to vše jenom proto, že někdo ne úplně dokonale domyslel zákon a uvědomil si jeho následky v reálném provozu. Možná kdyby někteří předkladatelé zákonů více jezdili v autech i na kole, zjistili by, že podobné nařízení, ač může být běžné v zahraničí, nemůže u nás moc fungovat. Infrastrukturou počínaje, nevychovaností cyklistů konče.
Zdroj: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2021-365