Požáry elektromobilů: Hasiči lobbují za zákaz vjezdu do podzemních garáží

000

Požáry elektromobilů nejsou nic výjimečného. Mohou se objevit během jízdy, při stání vozidla, nebo při nabíjení. Hlavní příčinou je ve většině případů zkrat. Objeví se hustý dým a za několik vteřin už může být vozidlo v plamenech. V tu chvíli přicházejí na řadu hasiči, kteří to u elektromobilů rozhodně nemají jednoduché.

Budou mít elektromobily zákaz vjezdu do podzemních garáží?

Právě komplikovanost při hašení elektromobilu je důvodem, proč hasiči lobbují za to, aby elektrická auta nemohla do podzemních garáží. Aktuálně do nich stejně jako benzinová nebo naftová mohou bez problémů. Zákaz zde obvykle mají alternativní pohony, jako je LPG nebo CNG. Ze strany hasičů se ozývají hlasy, že by se měl zakázat také vjezd pro elektromobily.

Mohlo by vás zajímat:  Počet dopravních nehod klesl v porovnání března s lednem o čtvrtinu

Proč? Důvodem je komplikované hašení

Hašení jakéhokoliv vozu je v podzemních garážích komplikované samo o sobě. Mnohdy se na místo nedostane cisterna, a tak je nutné k místu požáru tahat hadice. Dále je velkým rizikem výraznější zakouření, stejně jako zapálení mnoha dalších aut v okolí. V případě běžného vozu naštěstí hasičům, postačí chvíle a požár mohou mít po kontrolou.

V případě elektro auta je tomu jinak. To nejde nijak jednoduše uhasit, jelikož baterie může po pár chvílích opět vzplát. Ze světa pravidelně přicházejí zprávy o tom, jak se elektromobil musel dohašovat dlouhé hodiny, ale i dny. Být to v podzemní garáži, je to něco nepředstavitelného.

Mohlo by vás zajímat:  Praha vs. Brno. Dopravou, vytížeností a parkováním se příliš neliší

Výrobci elektromobilů mají 2 řešení

Jaký optimální postup hašen navrhují a doporučují samotní výrobci elektromobilů? Jsou hned dva. Prvním postupem je zakopání elektromobilu na několik dní do jámy s pískem. Druhým řešením je jeho ponoření do kontejneru s vodou. Obě dvě rady jsou pro hasiče celkem úsměvné, jelikož zatím nedisponují ani potřebnou technikou v podobě daných kontejnerů, ani prostory k tomu, kde by se dalo elektro auto zakopat.

Na volném prostranství tak bude stále připadat v úvahu jenom běžné dohašování a ochlazování. V garážích to však bude problém, a proto se objevují hlasy které chtějí vyvolat diskuzi právě o tom, aby měl jakýkoliv elektromobil zákaz vjezdu do klasické podzemní garáže.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora