Pozor na závady, kvůli kterým vás vyhodí z STK

Pravidelné kontroly STK jsou povinností pro každého majitele vozidla. Kdo na ně nejezdí, tomu STK propadá a vlivem toho nemůže se svým vozem na silnici. Pokud už stanici technické kontroly navštívíte, ještě nemáte vyhráno. Je třeba nejprve takzvaně projít. Závad, které mohou existovat, je více než dost. Jaké patří mezi nejčastější? Podívejte se. Mnohdy jde o celkem základní chyby, kterých se můžete jako motoristé snadno vyvarovat.

Špatné rozměry pneumatik

Toto je tím nejčastějším problémem, pokud jde o závady na STK. Mnoho lidí si totiž myslí, že na svém voze může mít jakékoliv pneumatiky. Tak tomu ale není. Rozměry, které jsou správné a které jsou povolené, jsou uvedeny v technickém průkazu. Pokud se chystáte pořídit si nové letní pneumatiky, nebo nové zimní pneumatiky, doporučujeme se do technického průkazu vašeho vozidla podívat. A koupit přesně ten rozměr, co je zde uvedený. Obvyklou praxí je, že je zde rozměrů uvedeno hned několik, a tak si můžete vybrat.

A co když přece jenom chcete jezdit na jiných? Potom vás čeká trocha práce. Než pojedete na STK, je třeba přezout na správný rozměr, projít kontrolou, a následně si zase pneumatiky vyměníte za ty, které podle pravidel mít nemůžete, ale které mít chcete.

Ojeté pneumatiky

I toto je něco, za co si vlastně můžete jenom vy sami. Kontrola toho, zda jsou v pořádku, trvá pár vteřin a zvládnete ji i pouhým okem. Pokud je pneumatika výrazně sjetá, nemusíte na STK ani jezdit, jelikož neprojdete. Je tedy nutností si pořídit pneumatiky nové, které budou mít zákonem požadovanou hloubku dezénu. Sjeté pneumatiky ale nejsou problémem jenom při kontrole STK. Pokud vás zastaví policejní hlídka, může dojít k tomu, že vám zakážou další jízdu. A třetí riziko? Je to samozřejmě vaše bezpečnost.

Úniky kapalin

Je doporučováno pravidelně kontrolovat místo, kde se svým vozem parkujete. Pokud se vám zdá, že po vás zůstávají fleky, spojené s únikem provozních kapalin, je vhodné navštívit servis. Jak proto, že se daný problém eliminuje, tak proto, že se nemusíte bát kontroly na STK. Právě únik provozních kapalin je celkem známým důvodem, proč motoristé se svým vozem neprojdou. Pokud daný stav nebudete chtít řešit, snažte se alespoň zakrýt stopy. Pokud bude na spodní straně vozu viditelná jenom nějaká ta kapka, stačí trocha benevolence a projdete. Nebo na to můžete jít ještě jinak – vyrazit v deštivém počasí. Potom nebude tak rozeznatelné, co je voda ze silnice a co je provozní kapalina. Nehledě na to, že pod mokrým vozem nebude chtít technik trávit nijak výrazně dlouhou dobu.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai míří do vyšších sfér

Filtry pevných částic

Od doby, co byly filtry pevných částic zavedeny, se stály velkým terčem kritiky. Zároveň se objevilo mnoho firem, které nabízejí jejich demontáž. Pokud plánujete této služby využít, pamatujte na to, že toho budete litovat. Neprojdete totiž na kontrole STK. Tedy abychom byli konkrétní, neprojdete při měření emisí. Vůz bez filtru pevných částic nebude splňovat požadované normy. A tak si sice budete užívat jízdu bez starostí o tento doplněk, ale jakmile nastane čas kontroly, doplatíte na svůj krok. A řešení? Jeho koupě a opětovná montáž na správné místo.

Nevyhovující výfuk

I tady můžete ledacos ovlivnit a tak nemusíte riskovat, že vás technik z STK vyhodí. Co může patřit mezi hlavní problémy? Jistě nemusíme nijak rozvádět situaci u starších vozidel, u kterých může být výfuk nejenom rezavý, ale mohou se zde objevovat první díry. To je problém jak z technického hlediska, tak je to problém i s ohledem na hlučnost. A u té ještě zůstaneme. Mnoho lidí neváhá a umístí si na svůj výfuk různé koncovky. Ty mohou dobře vypadat a přinášet také zajímavý zvuk. Na STK ale technici nebudou mít pochopení. Problémem může být nejenom právě ona vysoká hlučnost, tak i to, že daná koncovka obvykle nemá homologaci. A řešení? Buď ji dát pryč, nebo nejezdit.

Tmavá skla

Není nic neobvyklého, že hlavně u luxusnějších vozidel budete moci najít zatmavená skla. Nutno ale říci, že se jedná o řešení, které je schváleno a homologováno. S takovým vozem na STK bez problémů projdete. Jin situace může nastat, kdy si necháte skla zatmavit neodbornou firmou. Pokud používá fólie, které nemají požadovanou propustnost světla, máte velký problém. Změřit konkrétní propustnost není pomocí přístrojů problém. Pokud světla neprochází tolik, kolik by mělo, tak neprojde ani váš automobil. Pokud už tmavá skla chcete, je dobré danou změnu nechat na opravdu kvalitní firmě a mít jistotu, že dané folie jsou homologované a budou vyhovovat současným předpisům. Také hraje roli to, jaká skla si necháte zatmavit. U zadních okének obvykle není problém. Jinak tomu je u předních, nebo dokonce u čelního skla.

Mohlo by vás zajímat:  Citroën vstupuje do nové epochy

Špatné žárovky

Opět jedna z chyb, za kterou si můžete jenom vy sami. Je sice pravdou, že nebudete přímo vyhozeni, ale dostanete šanci přímo při kontrole uvést vše do původního stavu. Na mnoha stanicích STK vám žárovku prodají, a tak si ji jenom vyměníte a vše je v pořádku. A v jakých konkrétních situacích bude toto potřeba? Jsou hned dvě a obě souvisí přímo s vaší hloupostí. První situace se týká toho, že vám žárovka nesvítí, a vy přesto jedete na STK. Druhým problémem je to, že využíváte žárovky, které nejsou homologované. To lze poznat tak, že mohou svítit výrazně více, nebo mohou být spojeny i s jiným barevným odstínem. Výměnou za tu správnou zajistíte, že může kontrola pokračovat a daný problém nebude ani zapsán do seznamu závad. Na druhou stranu – proč na sebe vůbec upozorňovat?

Komentáře