Praga Grand 8

Jako dalšího adepta do rubriky Historie jsem si vybral něco, co každý z nás nezná a je to naprostý unikát. Základní Praga Grand se vyráběla už od roku 1912, jenže já Vám představím speciální model Grand 8, který vyjížděl z továrny až v letech 1929 – 1932 a řadil se tak mezi nejkomfortnější automobily této doby.

A co vlastně znamená číslo 8 za označením Grand? Naznačuje to počet válců v motoru. Právě luxusní Praga se může pyšnit prvním osmiválcem vyrobeným v Československu, ale o tom až později. Pragu Grand 8 si objednal i Jan Masaryk, syn exprezidenta T. G. Masaryka. Ten si k tomuto vozu přiobjednal i piknikový koš se stříbrnými příbory, lahvemi na víno a dalšími potřebnými věcmi. Čtyřdveřový automobil se šesti místy k sezení měl následující rozměry – 4805 mm na délku, 1650 mm na šířku a 1805 mm na výšku. Rozvor náprav byl 3451 mm.

KOMFORT INTERIÉRU

Vozidlo mělo krásně polstrovanou zadní část vozu a od řidičovy kabiny byla oddělena sklenou příčkou, proto aby řidič neslyšel důležité jednání cestujících na zadní lavici. Pro dorozumívání s řidičem byl umístěn i telefon v automobilu. Praga Grand 8 byla opravdu „vyspělá“, důkazem toho jsou např. speciální opěrky na nohy při dlouhých cestách, topení, vázičky pro květiny nebo i záclonky! Ale aby to nebylo řidiči líto, tak i ten měl bohatý prostor za volantem. Před sebou na palubní desce z ořechového dřeva měl krásně čitelný rychloměr, ampérmetr nebo třeba teploměr. Podlahu po celém voze pokrýval plyšový koberec a kliky dveří, věšáky, rámy skel byly lehce potaženy niklem.

MOTOROVÝ PROSTOR A TECHNIKA

Nyní se dostáváme ke slibovanému motoru! Jak už napovídá umístěná „osmička“ na chladiči, jedná se o osmiválcový zážehový motor chlazený kapalinou o objemu 3582 ccm s výkonem 60, později 65 koní! Se skoro dvěma tunami vážícím automobilem se dalo dosáhnout maximální rychlosti 115 km/h. Ovšem i takový osmiválec má svou slabou stránku a tou byla spotřeba paliva, přesněji se jednalo o cca 20 l/100 km. Řadové osmiválce se vyráběly jen v továrnách, které byly na opravdu vysoké úrovni. Tento luxusní typ motoru přinesl i řadu novinek – centrální mazání pomocí páček z posezu řidiče i za jízdy, snímatelné hlavy válců, sací i výfukové ventily. Díky oběma karburátorům Zenith s konektory bylo snazší seřizování spotřeby vozu u nastartování nebo za normálního provozu opět páčkami pod volantem!

Mohlo by vás zajímat:  Mazda MX-5 NA (1989 - 1999)

Samotné řízení vozu bylo ulehčeno například centrálním hydraulickým posilovačem brzd, synchronizací třetího a čtvrtého stupně v převodovce. Součástí byl i kompresor pro nahuštění pneumatik. Jízda byla lepší díky dvojčinným kapalinovým tlumičům pérování. Dokonce i v této době se myslelo na bezpečnost posádky. Při vystupování z vozu ve tmě byli cestující ohroženi před ostatními vozidly, ale to vyřešilo osvětlení stoupaček při otevírání dveří.

PÁR SLOV NA KONEC…

Cena vozu v té době se pohybovala kolem 125.000 korun československých, ale neznáme cenovku, kterou musel zaplatit Jan Masaryk za opravdu luxusní kousek. Dodnes je Praga Grand 8 diplomata Masaryka dochována a věřte nebo ne, proutěný piknikový koš se dochoval také. Praga Grand 8 se v třicátých letech minulého století řadila mezi nejluxusnější automobily české výroby, a dokonce byla označována za český Rolls-Royce!

Fotogalerie: autokaleidoskop.cz, wikipedia.org