Praha vs. Brno. Dopravou, vytížeností a parkováním se příliš neliší

Praha a Brno jsou dvě největší města v České republice. Praha je hlavním městem naší země a k roku 2017 má celkem 1 281 000 obyvatel. Podle údajů Českého statistického úřadu připadá v tomto roce na jednoho obyvatele 1,5 auta – a tento poměr roste. Jak je na tom Brno? Druhé největší město má 377 973 obyvatel (opět k roku 2017) a na jednoho obyvatele to je 2,2 auta. Zdá se tedy, že vytíženějším městem by mělo být Brno.

Statistické údaje

Nicméně výše zmíněné statistické údaje se týkají pouze obyvatel žijících ve městech. Už nezapočítávají situace, kdy do města každý den přijíždí velké množství lidí za prací. A to – jak jistě víte – dokáže konečný výsledek značně zkreslit. Jisté je, že správa obou měst si uvědomuje skutečnost, že počet automobilů ve městech neustále roste, a tak budují nová a nová parkoviště. Město Brno má ale do budoucna velkou vizi – plánuje zbavit se do roku 2050 až poloviny automobilů, které se v Brně nachází.

Nejvytíženější místa Prahy

Nejvytíženějším tunelem je Zlíchovský, kterým denně projede na 90 tisíc automobilů denně (teprve po něm je jeden z tunelového komplexu Blanka – Dejvický tunel, kterým projede 88 tisíc automobilů). A nyní tři nejvytíženější komunikace:

  • Barrandovský most – ten je ve vytíženosti na prvním místě.
  • Jižní spojka mezi ulicí 5. května a Vídeňskou – zde projede 129 tisíc aut denně.
  • Strakonická ulice (mezi Dobříšskou a Barrandovským mostem) je třetí nejvytíženější komunikací.

Nejvytíženější místa Brna

Mezi nejvytíženější křižovatky města Brna patří:

  • křižovatka Poříčí s Heršpickou, kterou projede na  66 tisíc automobilů za den,
  • dále pak je to křižovatka Koliště s Křenovou ulicí, kde denně projede na 61 tisíc aut,
  • křižovatka Heršpická a Bidláky pojme denně na 58 tisíc aut,
  • křižovatka Koliště s Cejlem za den přepraví taktéž na 58 tisíc automobilů.
Mohlo by vás zajímat:  Majitelé elektromobilů hlásí problémy s krádežemi. Zloději berou baterie

Kromě těchto křižovatek patří k velmi vytíženým i křižovatka Zvonařky a Plotní ulice. Úplně nejrušnější komunikací v Brně je napojení Vídeňské ulice na D1, kde denně projede až 124 tisíc aut.

Parkovací zóny v Praze

Pokud jste někdy hledali parkování v centrech obou měst, víte, že zaparkovat zdarma zkrátka a dobře není možné. Celou situaci komplikují modré zóny, které znemožňují dlouhodobější parkování pro ty, kteří v centrech nebydlí ani nepracují. Parkování v Praze je rozděleno do tří zón – modrá zóna je určena pro rezidenty (nebo návštěvy, které po zaplacení mohou parkovat maximálně 3 hodiny), oranžová zóna patří návštěvám (parkování je ale dovoleno na maximálně 3 hodiny) a fialová zóna je smíšená, kde mohou rezidenti parkovat neomezeně, návštěvy do 24 hodin).

Parkovací zóny v Brně

Také Brno má své parkovací zóny – prozatím jenom v centru. Modrá zóna je určena pro rezidenty (tedy osoby, které v dané zóně bydlí nebo vlastní nemovitost). Zelená zóna je pro abonenty (tedy právnické osoby se sídlem nebo provozovnou v dané oblasti). Oranžová zóna je určena pro návštěvníky (určeno pro krátkodobé zaparkování, zdarma je prvních 100 hodin, za 100 Kč je možné zakoupit dalších 50 hodin).

Parkování Praha

Praha má poměrně dobře propracovaný systém parkovišť P+R (Park and Ride), což je parkoviště, které je určeno k dojezdu do města a odsud do práce pak s pomocí MHD – parkování zde je obvykle o dost levnější než u jiných parkovišť. Velice užitečná vám může být aplikace zaparkuju.cz, kde jsou přehledně zobrazeny jednak parkovací zóny, jednak také všechna parkoviště P+R, a také parkování zdarma.

Parkování Brno

Kromě parkovacích zón lze využít mnohá parkoviště, které město Brno nabízí. Naproti hotelu Grand je parkoviště Benešova – dlouhodobější stání zde se ale může prodražit. O něco levnější je Parking u Janáčkova divadla nebo Parkoviště Veveří. Z parkovacích domů jmenujme DOMINI PARK, PINKI PARK a Rozmarýn. U Ústředního hřbitova se nachází parkoviště P+R. Maximální doma stání je 24 hodin. Nejlevnější je parkoviště Polní, kde za prvních třicet minut neplatíte nic, za další hodinu 10 Kč a následující hodiny pak 20 Kč.

Komentáře