Pražská expozice ke 45. výročí AMG

Kdo by neznal dceřinou společnost německé automobilky Mercedes-Benz, která upravuje modely zmíněné značky a říká si Mercedes-AMG GmbH, zkráceně prostě AMG. Ovšem ne každý zná historii tohoto úpravce, a proto se Vám pokusím ji trochu rozvést v následujících větách.

Bývalí inženýři Mercedesu, Hans Werner AufrechtErhard Melcher, založili společný podnik v roce 1965 za účelem stavby motoru do závodního speciálu Mercedes-Benz 300 SE pro Manfreda Schieka. U tohoto projektu byla vidět krásná spolupráce, a proto o dva roky později (rok 1967) vznikla společnost AMG, tak jak ji známe dodnes. Jen bych ještě rád podotknul význam zkratky AMGAM značí iniciály příjmení dvou inženýrů a G jest Grossaspach, neboli rodiště Aufrechta.
 
Nejdůležitější kroky úpravce AMG si shrneme v následujících odrážkách:
 
1971 – první úspěch, vítězství Mercedesu 300 SEL AMG v závodě 24hod Spa
1978 – přestěhování společnosti AMG do města Affalterbach, kde se nachází i dnes
1983 – představení zdokonalených hlav pro osmiválec umístěný v Mercedes 500 SEC AMG
1986 – vstup do šampionátu DTM, kde Mercedes 190E vyhrál dva závody
1988 – uzavřeno partnerství s automobilkou Mercedes-Benz
1993 – první vzniklý model na bázi spolupráce – Mercedes C36 AMG
1998 – vítězství ve všech závodech v sezóně s Mercedesem CLK GTR, na kterém pracovalo i AMG
1999 – 1. ledna tohoto roku bylo AMG přejmenováno na Mercedes-AMG GmbH
2005 – Aufrecht prodal zbývající akcie koncernu DaimlerChrysler a od té doby patří Mercedes-AMG GmbH společnosti DaimlerAG
 
V současnosti AMG připravuje stále závodní speciály pro šampionát DTM i upravuje modely značky Mercedes-Benz po všech směrech.
 
 
Jak už jsem zmínil na začátku, společnost AMG vznikla v roce 1967 a v letošním ročníku slaví krásné 45. výročí od založení. K této příležitosti byly u českého zastoupení Mercedes-Benz na pražském Chodově vystaveny některé závodní speciály, mezi nimiž jsme mohli spatřit i nejznámější Mercedes 300 SEL 6.8 AMG. Pochopitelně nemohla naše redakce u takové události chybět a máme pro Vás exkluzivní fotografie a informace.
 
Při návštěvě zastoupení značky Mercedes-Benz na pražském Chodově v období 20. – 30. října 2012 upoutal Vaše oči ohnivě rudý lak a široké pneumatiky v pravé části showroomu. O co se jedná? Jde o závodní speciál Mercedes 300 SEL AMG, se kterým posádka Hans Heyer a Clemens Schickentanz v roce 1971 ve vytrvalostním závodě 24hod Spa dojela jako druhá a zvítězila tak ve své třídě. Závodu se zúčastnily také vozy značek Alfa Romeo, BMW, Chevrolet, Opel a Ford.
 
 
Rudá svině“, jak se přezdívá legendě AMG, vycházela z nejrychlejšího vyráběného sedanu v Německu – Mercedes 300 SEL 6.3 AMG. Ten měl pod kapotou 6.3-litrový atmosférický osmiválec o výkonu 250 koní a točivém momentu 500 Nm. Ovšem závodní verze disponovala zdvihovým objemem 6.8 litru, výkonem 428 koní a krouticím momentem 608 Nm. Maximální rychlost činila 265 km/h, kdežto sériový sedan měl maximálku „pouze“ 221 km/h. Bohužel další ocenění pro „rudou svini“ se nekonaly, jelikož od roku 1972 se pro evropský šampionát cestovních vozů změnily předpisy. Byl povolen obsah motoru maximálně 5.0-litru a pod tuto hranici se nedokázalo AMG se svojí legendou dostat. Bohužel největší zklamání je to, že výstavní kus byl pouhou replikou, nikoliv originálem. A jak to poznáme? Zvenčí nikoliv, ale po usednutí za volant zaregistrujeme automatickou převodovku, což je asi největší odlišení.
 
 
Rudá svině“ měla samozřejmě také svou hlídací stráž v podobě Mercedesu SLS AMG GT3Mercedesu C-Class AMG DTM. V levé části showroomu bylo k vidění pár „pěšáků“, neboli sériových modelů. Jmenovitě například SLS AMG kupé, SLS AMG Roadster, C63 AMG Coupé Black Series nebo ML63 AMG. Při pohledu na zmíněné dva závodní speciály, SLS AMG GT3 a C-Class AMG DTM, jsme měli pocit, že byly přivezeny rovnou ze závodní dráhy. Ale od spekulací zpátky k vozům.
 
Mercedes SLS AMG GT3
 
motor – 6.2-litrový atmosférický osmiválec
výkon a točivý moment – 550 koní a 650 Nm
váha automobilu – 1340 kg
převodovka – šestistupňová sekvenční poloautomatická
 
Tento závodní speciál získal v sezoně 2012 titul v šampionátu FIA GT3 Championship Europe. V kategorii Jezdci to získali Maximilian Bukh a Dominik Baumann, ale v kategorii Týmy se jedná o českou stáj Heico-Gravity CHAROUZ. Naši redakci oslnil především svým dominantním křídlem, na kterém by mohla leckterá žena žehlit prádlo, jak podotkl kolega.
 
 
Mercedes C-Class AMG DTM
 
motor – 4.0-litrový osmiválec
výkon a točivý moment – 500 koní a 500 Nm
váha automobilu – 1050 kg
převodovka – šestistupňová sekvenční
 
O tomto závodním automobilu je známo, že v sezóně roku 2010 získal titul v Mezinárodním mistrovství závodů automobilů na okruzích. Nás v redakci zaujal strohý a přísně účelový interiér, kterému dominuje prodloužená tyč řízení a výrazně posunutá palubní deska. Toto řešení přispívá k lepšímu vyvážení vozu.
 
 
Touto cestou bychom rádi poděkovali českému zastoupení Mercedes-Benz za opravdu jedinečnou výstavu závodních speciálů i sériově vyráběných automobilů. Věříme, že se nejednalo o poslední významnou expozici a už nyní se těšíme na další návštěvu.