Přelom podzimu a zimy vyžaduje změny návyků při řízení, jinak hrozí nehody

Autumn 1804657 1280

Na podzim a začátek zimy tradičně přibývá dopravních nehod, které jsou důsledkem podcenění vlhké vozovky v kombinaci s napadaným listím. Ostatně, podzimní sychravé počasí bezpečnosti na silnicích příliš nepřeje, navíc se brzy a rychle stmívá. Policisté i dopravní experti proto varují, abyste v těchto dnech rizikové faktory nepodceňovali. Nejde jen o nepříznivé počasí, ale také o chování ostatních účastníků silničního provozu. Jejich chyby mohou ohrozit i vás.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Déšť

Velkým rizikovým faktorem je zejména déšť. Policisté proto sestavili seznam doporučení, kterými by se měli řidiči při jízdě za deště řídit. Mezi ta nejdůležitější patří:

  • Brzděte dříve a méně intenzivně, než byste za stejných podmínek brzdili na suchém povrchu. Včasné a pomalejší brzdění má hned dva benefity – neopotřebovává tolik vaše brzdy, ale hlavně dává dostatek času a prostoru řidiči za vámi, aby správně zareagoval. Nestačí totiž, když před překážkou včas zpomalíte vy, zpomalit obvykle musí také ostatní.
  • Zapněte si mlhovky, a to i v případě, že máte pocit, že déšť není příliš hustý. Dobrá viditelnost je základem pro bezpečnou jízdu a zapnuté mlhovky podle statistik skutečně pomáhají snižovat počet nehod.
  • Louže raději objíždějte, zejména pokud danou lokalitu příliš neznáte. V louži se totiž může skrývat nějaká překážka, kterou do ní strhla voda, a která vám může poškodit podvozek či prorazit pneumatiku. Někdy se také stává, louže je ve skutečnosti velmi hluboká.
  • Dávejte si větší pozor na chodce. Ti mají v dešti často deštník nebo pláštěnku s kapucí staženou do tváře, které jim brání ve výhledu, a bývají tak méně pozorní než za sucha.
Mohlo by vás zajímat:  Ponechat zimní pneumatiky i v létě se může vymstít. Na rizika přitom myslí málokdo
Zdroj obrázku: Pixabay.com

Nepřeceňujte svou vnímavost

Psychologické experimenty dokazují, že naše vnímavost je v dešti výrazně nižší než za dobrých povětrnostních podmínek. Máme totiž sklon soustředit se nezvyklé zvuky a pohyb. Obojího je ale v dešti výrazně více než za sucha, a tak se naše pozornost tříští mezi mnoho vjemů. To prodlužuje i reakční dobu řidičů.

Zdroj: Autorský text
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora