Když teploty klesnou, mají řidiči zafixováno, že by měli přezout na zimní pneumatiky. Tuto povinnost ostatně také částečně nařizuje zákon. Mnoho řidičů si následně myslí, že tím starost o pneumatiky končí. Tak tomu ale není. Je ještě jedna věc, na kterou hledět.
Správný tlak v pneumatikách
Optimální tlak v pneumatikách, tedy laicky řečeno správně nafouknutá guma, by měl být naprostým základem u každého auta. Dobře nahuštěná pneumatika má vliv na bezpečnost jízdy, ale také třeba na spotřebu i na to, jak se daná pneumatika sjíždí. Základem je proto pneumatiku nejenom správně nahustit, ale také tlak kontrolovat. A jaký je optimální? To záleží dle typu vozu. Obvykle tuto informaci najdeme na vnitřní straně řidičových dveří nebo na víčku nádrže. Stačí hledat a najdeme samolepku s těmito údaji.
Teplota rozhoduje
Když začnou teploty klesat, je namístě začít tlak v pneumatikách intenzivněji kontrolovat. Málokterý řidič si to hned uvědomí, ale s klesající teplotou dochází také k tomu, že klesá tlak v pneumatice. Nejde o žádný nadpřirozený jev, ale o běžné fyzikální vlastnosti. Dá se říct, že jakmile teplota klesne o cca 10 stupňů, klesne i tlak v pneumatice o cca 10 kPa. Kdo hustil pneumatiku v teplejších dnech a vyjíždí v mrazu, měl by tlak raději zkontrolovat.
Problém s kontrolkou
Nejenom že se nedostatečný tlak může negativně podepsat na jízdních vlastnostech, spotřebě i opotřebení pneumatiky. Nižší tlak může způsobit i rozsvícení kontrolky na přístrojové desce. Mohou za to TPMS ventilky, které tlak v pneumatikách hlídají. Pokud se kontrolka rozsvítí, auto signalizuje, že tlak v pneu klesl opravdu výrazně a je namístě pneumatiku dofouknout. Kontrolou lze této situaci samozřejmě předcházet a s klesajícími teplotami raději zkontrolovat, zda jsou pneu i v chladných dnech dostatečně nahuštěny. I tím si lze zimní cestování zjednodušit.
Zdroj: https://www.carshtuff.com/post/what-should-tire-pressure-be-in-winter