Přezout nestačí. V zimě potřebují pneumatiky mnohem víc, jinak se zbytečně ničí

Gas Pumping Car Wheel Car Tire Inflation Car Tire Pressure Check Using Air Pressure Guage

Když teploty klesnou, mají řidiči zafixováno, že by měli přezout na zimní pneumatiky. Tuto povinnost ostatně také částečně nařizuje zákon. Mnoho řidičů si následně myslí, že tím starost o pneumatiky končí. Tak tomu ale není. Je ještě jedna věc, na kterou hledět.

Správný tlak v pneumatikách

Optimální tlak v pneumatikách, tedy laicky řečeno správně nafouknutá guma, by měl být naprostým základem u každého auta. Dobře nahuštěná pneumatika má vliv na bezpečnost jízdy, ale také třeba na spotřebu i na to, jak se daná pneumatika sjíždí. Základem je proto pneumatiku nejenom správně nahustit, ale také tlak kontrolovat. A jaký je optimální? To záleží dle typu vozu. Obvykle tuto informaci najdeme na vnitřní straně řidičových dveří nebo na víčku nádrže. Stačí hledat a najdeme samolepku s těmito údaji.

Mohlo by vás zajímat:  Místo páky jen tlačítko. Elektronická ruční brzda má od praktičnosti daleko
Zdroj obrázku: Freepik

Teplota rozhoduje

Když začnou teploty klesat, je namístě začít tlak v pneumatikách intenzivněji kontrolovat. Málokterý řidič si to hned uvědomí, ale s klesající teplotou dochází také k tomu, že klesá tlak v pneumatice. Nejde o žádný nadpřirozený jev, ale o běžné fyzikální vlastnosti. Dá se říct, že jakmile teplota klesne o cca 10 stupňů, klesne i tlak v pneumatice o cca 10 kPa. Kdo hustil pneumatiku v teplejších dnech a vyjíždí v mrazu, měl by tlak raději zkontrolovat.

Problém s kontrolkou

Nejenom že se nedostatečný tlak může negativně podepsat na jízdních vlastnostech, spotřebě i opotřebení pneumatiky. Nižší tlak může způsobit i rozsvícení kontrolky na přístrojové desce. Mohou za to TPMS ventilky, které tlak v pneumatikách hlídají. Pokud se kontrolka rozsvítí, auto signalizuje, že tlak v pneu klesl opravdu výrazně a je namístě pneumatiku dofouknout. Kontrolou lze této situaci samozřejmě předcházet a s klesajícími teplotami raději zkontrolovat, zda jsou pneu i v chladných dnech dostatečně nahuštěny. I tím si lze zimní cestování zjednodušit.

Zdroj: https://www.carshtuff.com/post/what-should-tire-pressure-be-in-winter
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora