Při smyku sešlápne většina brzdu. Jde o největší chybu, jakou mohou udělat

Jízda v zimě je velmi riziková. Dostat smyk v zatáčce můžeme v podstatě znenadání. Většina řidičů na tuto situaci reaguje špatně. V podstatě nejhůře, jak jenom může. Prudce sešlápnou brzdu a drží kola stále ve stejném směru. I když jim něco podobného může velet instinkt a podvědomí, v praxi se jedná o reakci, který způsobí více škody než užitku.

Specifika přetáčivého smyku

Přetáčivý smyk je v zimním období při průjezdu zatáčkou celkem častý. Lidově řečeno se jedná o stav, kdy nás začne „předjíždět zadek auta“. Zadní část vozu se takzvaně utrhne, což může být způsobeno jak velkou nájezdovou rychlostí, tak i nekvalitními pneumatikami. Jakmile taková situace nastane, je třeba začít jednat. A jelikož většina aut na našich silnicích má náhon na předek, je náš návod určený právě jejich majitelům.

Kola do opačného směru

Jakmile ucítíme že jdeme do přetáčivého smyku, je třeba co nejrychleji zatočit volantem a natočit kola proti pohybu smyku. V pravotočivé zatáčce tedy točíme doleva, v levotočivé zase doprava. I když tento manévr může budit dojem, že vjedeme do protisměru, jde o nejlepší postup, jak se ze smyku rychle dostat.

Jak je to s pedály?

To nejhorší, co může řidič při přetáčivém smyku udělat, je sešlápnout brzdu. Zvláště u starších vozů bez ABS je to cesta, jak z auta vytvořit nekontrolovatelné sáně. Cílem je, aby se kola stále točila, což u těch novějších alespoň částečně zajistí právě Anti-lock Brake System. Přesto je však lepší nechat prostřední pedál v klidu. Pokud je problémem i větší nájezdová rychlost, je vhodné nešlapat na žádný pedál, využít brzdění motorem a vše zachránit volantem. Pokud s rychlostí problém není, je vhodné sešlápnou během manévrování spojku.

Pro zkušenější řidiče je tu ještě další možnost, a to sešlápnutí plynu, které pomůže kolům zabrat právě v protisměrném směru, a tak smyk lépe vybereme. Důležité je však odhadnout jak správný okamžik, tak i množství výkonu. Tento manévr je lepší si předem raději natrénovat na opuštěném parkovišti, nebo jiné větší ploše.

Komentáře
Mohlo by vás zajímat:  Originál tekuté řetězy - Test přípravku na zvýšení přilnavosti kol

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora