Kdo má auto se spalovacím motorem, dobře ví, že spaliny z něho musí někudy odcházet pryč. K tomu slouží výfukový systém auta. A právě barva kouře, který z auta vychází, může být důvodem ke znepokojení. Ale ne vždy. V mnoha případech se prostě nic neděje.
Ano, auta kouří
V první řadě byste si měli uvědomit, že v autě je spalovací motor, v něm probíhá hoření nafty nebo benzínu a spaliny musí někudy odcházet pryč. K tomu slouží výfukový systém, a tak právě zde, na jeho konci, vzniká kouř. Čím novější máte auto, které už plní nejpřísnější normy, tím méně znatelný kouř bude. U starších aut je tomu přesně naopak.
Někdy je to normální
Jsou situace, kdy kouř z výfuku rozhodně není žádným důvodem ke znepokojování. Typicky daná situace nastane, pokud je venku příliš chladno a vy jedete se studeným motorem. Než se motor a výfukové potrubí ohřejí, může to budit dojem, že auto nadměrně kouří. Tady nepropadejte panice, u studeného motoru je to v chladném počasí zcela normální. Až se motor zahřeje, bude to v pořádku.
Propadat panice není nutné ani v případě, kdy se z auta line černý kouř. Tady to sice už značí, že něco není úplně v pořádku, ale o nějaký problém, kvůli kterému byste museli hned zastavit, se obvykle nejedná. Problémem může být klidně i zanesený filtr. Návštěvu servisu při černém dýmu neodkládejte, ale rozhodně tam nemusíte okamžitě.
Když je to vážnější
Jsou ale situace, kdy to může být vážnější. Třeba charakteristický bílý kouř, který může ukazovat na problém s těsněním, nebo dokonce na prasklinu. Na lehkou váhu není vhodné brát ani modrý kouř, protože ten ukazuje na fakt, že motor spaluje také olej, který se do něho nějakým způsobem dostává. V obou těchto případech není vhodné brát situaci na lehkou váhu. Ideální je rovnou zastavit, zavolat si odtah a nechat auto dopravit do servisu. Další jízda může vše jenom zhoršit.
Zdroj: https://www.carrsubaru.com/service/4-causes-of-smoke-from-car-exhaust-pipe