Příběh Toyoty Picnic s přeplňovaným dvoulitrem pod kapotou

britském zastoupení Toyoty snad odjakživa sedí ti správně zanícení petrolheadi. Jen si vzpomeňte na kouzelně motokárové Aygo Crazy s přeplňovanou osmnáctistovkou místo zadních sedadel a rozměrným bodykitem k tomu. Miniaturní hatchback z Kolína však nebyl prvním projektem britského zastoupení. Mnohem dříve se totiž ukázalo šestimístné MPV s motorem z legendární Toyoty Celica GT-Four.

Stříbrná Toyota Picnic z roku 1996 začala svůj život jako služební auto Johna Brookse, správce britské flotily novinářských vozů. Pod kapotou byste našli 128koňový dvoulitrový čtyřválec, se kterým šestimístné MPV „vystřelí“ na 100 km/h za nikterak zajímavých 11,2 sekundy. Jak bývá u služebních aut zvykem, za nějaký čas Picnic dosloužil a měl být vyměněn za nějaký modernější model japonské značky. Brookse však místo toho napadla šílená myšlenka. A věřte, že slovo šílená myslím v pozitivním slova smyslu!

Mohlo by vás zajímat:  Toyota AE86

Po krátkém vyhodnocení všech pro a proti se stříbrný Picnic přesunul do dílny, kde z něj experti vytáhli slabý dvoulitr a nahradili jej bez okolků legendárním přeplňovaným dvoulitrem řady 3S-GTE, s přemapovanou řídící jednotkou, o výkonu 213 koní při 6000 ot./min s točivým momentem 305 Nm při 4000 ot./min. Takhle nějak se tedy zrodil Picnic Sport Turbo s maximální rychlostí 193 km/h a akcelerací na 100 km/h za působivých 7,5 sekundy. Sníženému podvozku zdatně sekunduje poladěný sportovní výfuk a lepší spojka, poháněná zůstala přes pětistupňový manuál přední kola. Při pohledu na karosérii by se však sportovní MPV dalo vyhodnotit jako téměř dokonalý sleeper. Pokud se vyloženě nezaměříte na detaily typu mírně rozšířených blatníků a decentních křidélek po stranách předního nárazníku, pak byla jedinou změnou instalace 17palcových litých kol ze vzácného sedanu Camry V6 Sport. Uvnitř bylo fádní a nudné šedé látkové čalounění vyměněno za červenou kůží nejen na sedadlech, ale i ve výplních dveří a na volantu. Jinak však interiér, snad až na ukazatel tlaku turba, zůstal taktéž zcela sériový.

Mohlo by vás zajímat:  Příběhy méně známých modelů z historie: Škoda Buggy typ 736

Po několik dalších let se Picnic Sport Turbo stal součástí flotily vozů Toyota a čas od času se ukázal na prezentaci nějakého nového modelu značky. Například v roce 1999 se objevil jako doprovodný vůz při prezentaci nového Luxusu IS 200 a novináři dokonce dostali možnost jej krátce vyzkoušet. Chvíli po této akci bylo neobvyklé MPV prodáno jednomu irskému dealerovi, který jej využíval jako podporné auto při lokálních závodech rally. Někdy v této době se rozbil píst motoru a turbo pracovalo pouze pod plným tlakem. Horší zprávou však byla ztráta raritních kol z Toyoty Camry.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Rinspeedu X-Trem

Každý podobný příběh však byl stvořen proto, aby měl šťastný konec. Rozbitý Picnic Turbo se v roce 2012 objevil mezi auty na prodej a co čert nechtěl, jeden ze zaměstnanců Toyoty si ho všiml. Manažer pro PR a sociální média Scott Brownlee auto koupil, nechal opravit a zařadil zpět do sbírek britského zastoupení. Během oprav auto dostalo nejen nový píst, ale také 17palcová kola Team Dynamics. Nyní je auto znovu na prodej, nicméně ve jménu dobré věci! Celý výtěžek z dražby na webu Pistonheads totiž půjde na konto charitativní organizace Comic Relief, kterou možná znáte i díky charakteristickým červeným nosům. Dražba končí 13. března. 

Zdroj: Toyota, blog.toyota.co.uk, pistonheads.com