Pro běžný provoz postačí huštění vzduchem, nikoliv dusíkem

Poslední roky je stále aktuálnějším tématem huštění pneumatik dusíkem, které si nachází řadu příznivců. Jde skutečně o revoluční postup, který přináší řadu výhod, nebo se jedná pro běžné použití vozu o úplnou zbytečnost? Podívejme se na možnosti, výhody, ale i zápory této cesty blíže. Rozhodně není tak revoluční, jak se říká.

Co obsahuje klasický vzduch?

Mnoho lidí považuje dusík za unikátní plyn, který se s běžným vzduchem v podstatě nedá srovnat. Pravdou ale je, že i při běžném huštění vzduchem máte v pneumatice dusíku více než dost. Vzduch, který je všude kolem nás se totiž skládá z 21 procent kyslíku, z 1 procenta různých plynů a pozor, ze 78 procent dusíku. Takže ho v pneumatice v podstatě máme i tak a reálně mluvíme pouze o tom nahradit zbývajících 22 procent.

Pozitivní vlastnosti určitě má

Když se podíváme na pozitiva huštění dusíkem, musíme říci, že kladem je například to, že má větší molekuly, a tak nemusí z kola mikroskopickými defekty unikat tak, jako je tomu u běžného vzduchu. Druhou výhodou je také to, že se vlivem zahřívání nemění jeho objem, a tak se nemění ani tlak v pneumatice. Třetím kladem je to, že nezadržuje vlhkost, a tak dokáže prodloužit životnost pneumatik. Klady jsou tedy jasné.

Pro běžný provoz je zbytečný

Klady jsou neoddiskutovatelným faktem, ale pokud jde o reálný provoz vozu, jedná se spíše o zanedbatelné výhody. Huštění dusíkem je vhodné spíše pro závodní potřeby, kde je třeba zachovat stejný tlak pneumatiky po celou dobu jízdy a tím zajistit, že se bude chovat stále stejně.

Pro běžný provoz stále plně postačí vzduch. I s mikroskopickými defekty vzduch neuniká nijak výrazně a pokud už se dostane pod kritickou mez, oznámí nám to TMPS. A i když dusík prodlouží životnost pneumatik, realita je spíše taková, že ji dříve klasicky sjedeme, než že by došlo k tomu, že by nám ji zničil “zlý“ vzduch. A jak je to se se zvyšováním a zmenšováním tlaku? Ano, k němu skutečně dochází, ale vše se stále drží v limitech, kdy výrazné podhuštění ani přehuštění rozhodně nehrozí.

Komentáře
Mohlo by vás zajímat:  3 nejčastější přestupky, za které vám policie naúčtuje trestné body

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora