Problémy s topením v zimě se týkají spalováků i elektromobilů. Řešení není nikdy ideální

Car Air Condition Climate Control Dashboard Close Up

V zimě trápí řidiče řada věcí. Především mají vliv na bezpečnost provozu. Náledí, sníh, sněhové jazyky, větrné bouře, to k bezpečnému cestování rozhodně nepřispívá. Zapomenout však nelze ani na to, že v zimě může mít řidič i jiné problémy. Týkají se topení. A v tu chvíli je jedno, zda jezdíme elektromobilem, nebo spalovákem. Obě možnosti mají svá negativa.

Jaké jsou problémy?

Začneme u elektromobilů, kde se zimní provoz řeší stále více. To z důvodu, že kvůli topení akumulátor přichází o potřebnou energii. A ta následně chybí na dojezd. V zimě se tak dojezdy elektromobilů krátí právě z důvodu toho, že musí topit. Bez topení v zimě prostě jezdit nejde.

Mohlo by vás zajímat:  Lodní kontejnery ze dna moře ukrývaly automobilový skvost ve stavu který málokdo čekal

Jsou to ale i vozy se spalovacím motorem, které mají v zimě problémy. Ať už se jedná o naftu, nebo o benzín, v obou případech platí, že teplo není dostupné hned. Je třeba čekat, než se motor zahřeje. A to v závislosti na počasí i trase může trvat pořádně dlouho. Není tak výjimkou, že mnoho řidičů jezdí v bundách, čepicích a rukavicích.

Zdroj obrázku: Freepik

Řešení není ideální

Začali jsme elektromobily, a tak u nich budeme pokračovat. Možnost, jak snížit plýtvání baterie kvůli topení, je jednoduchá. Je vhodné elektrické auto vyhřát předtím, než pojedeme. A to ve chvíli, kdy je na nabíječce. Díky tomu topení z baterky neubere žádnou energii. Toto vytápění ale není zdarma, jelikož energie bude brána a spotřebovávána ze sítě. Tato příprava auta tedy bude něco stát.

Mohlo by vás zajímat:  Lynčovat řidiče za špatné parkování není vždy namístě. Někdy je v tom dané auto nevinně

Ani u spalováků to ale není ideální. Možností je auto s předstihem nastartovat a nechat zahřát. Problémy však nastávají hned dva. První je fakt, že zahřívání motoru na volnoběh vozům příliš nesvědčí. Druhým problémem je to, že za takové jednání může řidič dostat i pokutu. Nechat motor v chodu zbytečně se prostě nesmí. A tak se jako alternativní možnost jeví nezávislé topení, ale v tu chvíli i to něco stojí, jak pokud jde o instalaci, tak samozřejmě i jeho provoz.

Zdroj: https://www.cars.com/articles/should-you-warm-up-your-car-in-winter-429809/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora