Profesionální analýza ukázala, která škodovka si drží nejlépe svou hodnotu

Proč patří vozy automobilky Škoda dlouhodobě mezi nejprodávanější nové i ojeté vozy na českém trhu? Kromě tradice je jedním z důvodů také to, že si oproti průměru zbytku trhu lépe drží svoji hodnotu. Právě pomaleji klesající zůstatková cena je to, proč tyto vozy často upřednostňují firmy i běžní zákazníci. Řada z nich totiž plánuje po čase vyměnit vůz za novější, a proto požadují, aby rozdíl mezi kupní a prodejní cenou byl co možná nejmenší. Jaká je tedy jejich průměrná hodnota po dvou či sedmi letech provozu a které si stojí nejlépe?

Podle cenové analýzy, kterou provedla Cebia pomocí profesionálního systému na oceňování vozidel CebiCat GT a kdy srovnala nejprodávanější ojeté vozy značky Škoda s průměrem ostatních benzínových či dieselových vozidel ze stejné třídy na trhu, si v porovnání s jinými vozidly nejlépe drží cenu benzínové modely Škoda Octavia. Průměrná obvyklá cena modelu Škoda Octavia třetí generace Ambition 1.5 TSI se 110 kW je po dvou letech na 73 % ceny nového vozidla. Oproti průměru nižší střední třídy benzínových vozidel je to o 5 procentních bodů více. V sedmi letech stáří klesne hodnota této Octavie na 42 %, což je opět v porovnání s ostatními vozidly o 5 procentních bodů více. Octavie v provedení combi s dieselovým motorem 2.0 TDI se 110 kW udržuje sice náskok před ostatními naftovými vozidly ze stejné třídy, po dvou letech je však její hodnota o 8 procentních bodů nižší než u benzínové verze (což je dáno mj. vyšším průměrným kilometrovým nájezdem a širší nabídkou naftových verzí na trhu ojetých vozidel) – tj. 65 % pořizovací ceny nového vozu (o 4 procentní body více než je průměr ostatních vozidel). Po sedmi letech je její cena na třetině (34 %, o 5 p. b. více než průměr ostatních vozidel).

Zdroj obrázku: Tiskové materiály Škoda

Na zůstatkovou cenu má vliv i dostupnost informací z historie vozidla

Na pomalejší pokles zůstatkové ceny vozů Škoda má přitom zásadní vliv velký zájem kupujících o tyto vozy, který je dán tradicí, užitnou hodnotou jednotlivých modelů, relativně levnými a snadno dostupnými náhradními díly, dostupností servisů a v neposlední řadě také dostupností informací o historii vozů. Právě vozy značky Škoda patří k těm, o nichž se toho dá zjistit nejvíc a lze říci, že lidé tak častěji nekupují zajíce v pytli jako v případě některých jiných značek. To, že benzínové modely ztrácejí po sedmi letech na ceně méně než naftové, je dáno především tím, že v průměru vykazují nižší kilometrový nájezd, což má na cenu zásadní vliv.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda uvádí na trh modernizovanou šestku

„Značka automobilu do zůstatkové hodnoty promlouvá, ale není to jediný aspekt ocenění vozu. Doložitelný pravidelný servis, nejlépe v autorizovaném servisu, prověřený původ a stav kilometrů ojetý vůz dále zhodnocují. Kupujícímu totiž doplňují informace o současném stavu vozidla. Dobrá koupě začíná právě poučeným výběrem. Moderní prodeje ojetých vozů, jakým je i program ŠKODA Plus, dělají velkou část „domácího úkolu“ za zákazníka. Naše vozy mají prověřený původ a prošly podrobnou vstupní prohlídkou v autorizovaném servisu. Díky tomu přesně víme, co nabízíme, nejen my, ale i zákazníci,“ potvrzuje Pavel Kašpar, zodpovědný za program ŠKODA Plus.

Sedmiletý Superb na naftu si drží o 6 procentních bodů lépe hodnotu než srovnatelná vozidla

V případě modelů Superb je z hlediska poklesu zůstatkové hodnoty po dvou letech od zakoupení jedno, zda máte benzínové či naftové provedení. V obou případech se drží na 66 %. S přibývajícími lety však začnou modely s dieselovými motory klesat rychleji na ceně než benzínové. Po sedmi letech je průměrná hodnota benzínového Superbu 3. generace Style 1.5 TSI se 110 kW 37 % pořizovací ceny nového vozu, zatímco v případě naftového modelu 3. generace L&K combi 2.0 TDI se 140 kW je zůstatková cena jen 29 %. I tak je ale zůstatková cena o 6 procentních bodů vyšší než průměr ostatních naftových vozidel ze segmentu vyšších středních vozidel. Po sedmi letech od výroby je rozdíl mezi poměrem zůstatkové ceny naftového Superbu a průměrem ostatních srovnatelných vozidel větší než v případě benzínového provedení, kde rozdíl činí jen 2 procentní body.

Hodnota Fabie klesá nejpomaleji

Fabie klesá na ceně ještě pomaleji než Octavie. Analýza benzínového modelu 3. generace Ambition 1.0 MPI s 55 kW ukázala, že po dvou letech si drží hodnotu stejně jako benzínová Octavie na 73 % pořizovací ceny nového vozu. Ostatní benzínová vozidla ze segmentu nižších a malých vozidel si však drží zůstatkovou cenu rovněž na 73 %. Rozdíl nastává až po sedmi letech, kdy zůstatková hodnota Fabie dosahuje 45 %, zatímco průměrná zůstatková hodnota ostatních srovnatelných vozidel 43 %. Vozidla ze segmentu nižších a malých vozidel jsou levná, ideální pro městský provoz nebo jako druhé auto do rodiny, a proto se těší velkému zájmu a jejich hodnota tak klesá nejpomaleji. Důvodem, proč si malá, zejména dvouletá, vozidla drží vysokou zůstatkovou hodnotu, je i skutečnost, že jsou oproti ostatním vozům častěji ve vlastnictví fyzických osob, které se jich jen nerady po krátké době od zakoupení zbavují, a pokud ano, pak nejsou připraveny akceptovat vyšší cenový pokles oproti hodnotě nového vozu.

Mohlo by vás zajímat:  Nová auta na českém trhu

„Z pohledů majitelů současných vozidel Škoda je určitě potěšující, jak si jejich vozidla drží svou zůstatkovou hodnotu. Přesto se současná vozidla značky Škoda ani v nejmenším nemohou rovnat svým babičkám. Vždyť například Škoda Felicia z počátku šedesátých let, kdy se již pyšnila na zádí dvojící populárních křidélek, svou tehdejší prodejní cenu, která byla lehce nad 40 000 Kč, více než zdesetinásobila. V tomto případě bychom pak její zůstatkovou hodnotu uváděli ve výši 1 000 % a v řadě případů i mnohem více,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Zdroj: Cebia

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora