Prohlídka Národního dopravního a informačního centra NDIC

I přestože motoristé na našich hlavních dopravních tazích najezdí dohromady desítky milionů kilometrů ročně, jen málokterý řidič si uvědomuje, že celý tento proces je sledován a pečlivě střežen.  Kamer na mýtných branách nebo informačních tabulí jste si jistě všimli, ale věděli jste, že například ony zmíněné informační tabule umístěné na Pražském okruhu jsou řízeny až z Ostravy?

Vše má na svědomí Národní dopravní informační a řídící centrum sídlící v budově Ředitelství silnic a dálnic ČR v severní části Ostravy, jehož hlavním úkolem je především sběr, třídění, ověřování, sdílení, publikování a distribuce dopravních informací a dopravních dat.

Mohlo by vás zajímat:  Ženeva 2012 - Souhrn největších lákadel - 1.díl

Ve zkratce lze tedy říct, že cílem NDIC je centrální dohled nad dopravní situací v naší vlasti, centrální řízení dopravy na dálnicích a rychlostních komunikacích a poskytování aktuálních a autorizovaných dopravních informací veřejnosti. To se děje skrze webových aplikací, dopravního zpravodajství radií, televizí, DRS kanálů a zapomenout bychom neměli ani na výše zmíněné informační tabule, kterých je dnes v České republice dobrá stovka.

Celý proces sběru a distribuce informací ovládá dohromady 17 dispečerů, kteří každou jednotlivou informaci vyhodnocují a předávají všem svým odběratelům.  Jako modelový příklad si můžeme uvést například nehodu na frekventované křižovatce, kde jako první informaci o této mimořádné události dostane Policie ČR, která jí předá systému NDIC. Dojde k jejímu zpracování a následnému vyhodnocení. Řidiči jsou pak o této události informování z informačních tabulí či jiných zařízení umístěných v blízkosti komunikace nebo přímo ve vozidle. Informace pak putuje zpátky do jednotného systému, kde jí může využít například dispečer HZS pro naplánování nejvhodnější trasy k místu zásahu u jiné události.

Mohlo by vás zajímat:  Pozvánka na další akci Czech TRACK Days

A co je smyslem celého tohoto systému? Nic jiného než to, aby se řidiči včas dozvěděli o všech mimořádných událostech během své cesty a aby se v pořádku a co nejrychleji dostali ke svému cíli. Jinými slovy zajištění průjezdnosti a sjízdnosti sítě pozemních komunikací a zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu.

V budově ŘDS rovněž sídlí databáze a Řídící centrum tunelu Klimkovice. Prostřednictvím tohoto řídícího centra se ovládají podle předem nastavených pravidel proměnné dopravní značky a proměnné informační tabule. Na základě zjištěných dat z detektorů a čidel lze například tunel automaticky zavřít a dopravu odklonit na objízdné trasy nebo ve spolupráci s obsluhou tunelu a pracovníky SSÚD provoz obou směrů přesměrovat pouze do jedné tunelové roury. Ze stejného pracoviště se dohleduje také tunel Hřebeč na Svitavsku.

Mohlo by vás zajímat:  1. retro jízda socialismu - reportáž

Foto: dopravniinfo.cz