Projeli jsme dvacet let starý Hyundai Scoupe GT

Projeli jsme dvacet let starý Hyundai Scoupe GT

Jeden z posledních podzimních dnů plných sluníčka jsem strávil za volantem ne příliš známého Hyundaie Scoupe. Na silnicích jich obecně už moc nepotkáváme a konkrétní kousek byl ještě o malinko vzácnější. Jednalo se totiž o verzi GT s přeplňováním.

Skupáč, jak mu majitel říká, je už druhou generací tohoto modelu, která se vyráběla v letech 1991-1995 a náš kousek se narodil přesně uprostřed – v roce 1993. Majitel si ho vyhlédl v místním bazaru pár dní po tom, co si vyzvedl řidičský průkaz. Stál tam v plné kráse s cenovkou 30 000 Kč, lákavé.  Postupem času se ale ukázalo, že cenovka měla svůj důvod a do auta se následně investovalo hodně času a peněz. Odměna v podobě zachovalého kousku a radosti z každé cesty se ale dostavila.   

Exteriér

Na první pohled se ani nechce věřit, že Skupáč má letos dvacet let provozu. Ano, mírná koroze a lehce vybledlý červený lak je trochu znát, ale jinak je to radost pohledět. Bystré oko čtenáře si jistě všimlo pár detailů, které na sériovém autě nenajdeme. Tou hlavní změnou je velmi decentní bodykit ATH zahrnující přední a zadní nárazník a prahové nástavce. Ten byl napasován na sériové díly, které se kousek uřízly, zahladily a nalakovaly do jednoho celku. Hezký detail je nápis „Scoupé“ na zadním nárazníku. Kola ve stylu Dotz Hanzo o velikosti šestnáct palců jsou možná trochu kontroverzní, ale to je otázka vkusu. Mně osobně k autu sedí.

Interiér

Sportovní interiér v klasickém stylu devadesátých let se nedočkal výraznějších změn, tou jedinou je malý sportovní volant, který padne velmi dobře do ruky, a vůbec se nedivím, že ho sem majitel nainstaloval místo sériového „kormidla“. Dle mého dojmu není volant přímo před řidičem, je trochu posunutý vpravo, ale to je jen otázka zvyku. Sportovní sedadla jsou pohodlná s dobrým bočním vedením a řidič má i možnost nastavení stehenní opory. Zadní sedadla jsou sice stísněná, ale na kratší vzdálenosti je to snesitelné i pro dospělého člověka. Co se dílenského zpracování týče, není na tom Skupáč nejlépe, ale na tento fakt si stěžuje hodně majitelů tohoto vozu. Při jízdě to vrže trochu více, než by muselo. S tím se ale setkáváme i u dnešních automobilů této značky. Naopak příjemné je střešní okno, které oceníte především v létě.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Honda CR-V

Motor

Tady najdeme změn trochu více, jelikož motorová část způsobila četné vrásky na majitelově obličeji. Benzínový řadový čtyřválec o obsahu 1498 ccm s dvanácti ventily je v sérii osazený turbodmychadlem, poskytuje výkon 115 koní a točivý moment 167 Nm. Výkon přenáší pětistupňová manuální převodovka. Kromě obsahu motoru jsou ale hodnoty Skupáče trochu jiné. Po dvou měsících od koupě vypověděla službu převodovka, která se doslova rozpadla a prorazila si díru ven na svět. Jelikož bylo hledání dílů obtížné, řešením bylo poskládání převodovky ze třech různých aut verze LS. Její odstupňování je kratší, takže je naladěná spíše na akceleraci. Službu se rozhodl vypovědět také motor a to zhruba dva měsíce po převodovce, následovala kompletní repase a veškeré vnitřnosti šly ven. Nová je kliková hřídel, vačky a písty, vše originál Hyundai. Blok prošel novým výbrusem, srovnáním hlavy, rovnáním vrchu bloku, leštěním kanálků. Dále dostal nové pístní kroužky, intercooler z Fordu Galaxy, blow off ventil HKS, boost controler, spojku Nipparts, novou vodní pumpu a otevřený filtr sání K&N. Pro lepší odvod spalin byl odstraněn i katalyzátor.  Když k tomu přičteme zvýšení tlaku turbodmychadla, odhadovaný výkon se pohybuje kolem 145 koní.

Podvozek

Změny se odehrály také na podvozku. Skupáč dostal podvozek GTS s novými pružinami a tlumiči KYB. Ten jej poslal k zemi zhruba o 3 cm. Kola zadní nápravy dostala 5 cm široké podložky pro lepší stabilitu. Celkový výsledek je ale velmi dobrý. Velmi dobrý na dobré silnici. Tam totiž auto skvěle drží a člověk má pocit, jako by řídil větší motokáru. Bohužel každý výmol a nerovnost dá citelně poznat.    

Celkový pocit z jízdy je pozitivní, protože je s autem radost jet po hladké silnici, kde se můžete vyřádit a ještě Vám do toho bude odfukovat BOV. Volant blíže k řidiči přispívá ke sportovnějšímu posedu. Je to dobrá víkendová „hračka“, ale na každodenní ježdění se moc nehodí především díky tuhému podvozku.

Mohlo by vás zajímat:  Test DS 3 Crossback GRAND CHIC 1.2 PureTech 155 EAT8 – styl a originalita vrcholné verze