Proton se pokusí zachránit hatchbackem Iriz

Malajská automobilka Proton, známá i z evropského trhu, se poslední roky potýká s finančními problémy. Ty mají za následek nejen stahování se z některých dřívějších odbytišť, ale také podstatné zastarávání modelového programu. Novou éru chce Proton začít s malým hatchbackem Iriz, který je od základů zcela novým vozem a jehož prodej se na domácím trhu rozběhne příští týden.

Jako správný reprezentant nové éry se Iriz stane designovou inspirací i pro další nové modely malajské automobilky. Některé hlasy označují linie hatchbacku za čisté či sportovní, osobně bychom je spíše označili za tak nějak účelové. 3,92 metru dlouhý, 1,72 metru široký a 1,55 metru vysoký Iriz bude spíš než na miss malých hatchbacků kandidovat na dostupný a prostorný přepravník do města.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota Corolla ve speciálních limitovaných edicích.

K tomu druhému má pomoci i rozvor 2,55 metru, respektive zavazadlový prostor se základním objemem 215 nebo 270 litrů, v závislosti na poloze opěradel. Středovou konzoli bude v některých vyšších verzích zdobit dokonce obrazovka multimediálního systému s přístupem k internetu či ovladače automatické klimatizace. Jedním ze základních cílů je však dosažení pěti hvězdiček v nárazových testech ASEAM NCAP. Proto má Iriz šestici airbagů, ABS, EBD, ESP, kontrolu trakce nebo asistent pro sjíždění z kopce. Když se však ještě na chvíli vrátíme ke komfortní výbavě, nabídne Proton třeba tempomat, zadní parkovací senzory, bezklíčkový vstup, kožené čalounění nebo LED diody pro denní svícení.

Mohlo by vás zajímat:  Papež František jde s dobou. Dostal vodíkový papamobil

Pod kapotou bude zážehová třináctistovka o výkonu 95 koní s točivým momentem 120 Nm nebo zážehová šestnáctistovka o výkonu 109 koní s točivým momentem 150 Nm. Obě jednotky mohou být spraženy s pětistupňovou manuální převodovkou nebo automatem s plynule měnitelným převodem, systém start-stop se spolu s naftovou jednotkou do nabídky dostane později.

Prodej odstartuje v Malajsii již příští týden za základní cenu 42 438 malajských ringgitů (cca 278 000 korun) za třináctistovku, respektive 58 268 ringgitů (cca 382 000 korun) za šestnáctistovku. V příštím roce se rozběhne prodej v Turecku, Thajsku nebo na Flipínách, dovoz do Evropy se, vzhledem k tomu, že motory plní pouze emisní normu Euro IV (v plánu je však úprava na Euro VI), zatím neplánuje.

Mohlo by vás zajímat:  NEVS se připravuje na obnovení výroby Saabu 9-3

Zdroj: Proton