Průlomový model Honda X-ADV prošel úpravami. Získal více výkonu i vyšší hranici otáček

Přidat na Seznam.cz

Ve světě motocyklů se nestává často, aby někdo přišel s neobvyklou myšlenkou, která položí základ zcela novému typu stroje. Značka Honda je však průkopníkem v oblasti inovací a v roce 2016 proto představila zcela novou, nečekanou koncepci – X-ADV.

Jak vůbec takový stroj vznikl? Nejprve byly zváženy všechny atributy běžného enduro motocyklu – robustní dobrodružný vzhled, vzpřímená pozice poskytující vynikající výhled či špičková variabilita a užitná hodnota pro práci i pro zábavu. Poté byl zohledněn typický uživatel, který na motocyklu dojíždí do zaměstnání. Bez ohledu na to, zda používá skútr nebo motocykl, musí se v obou případech jednat o snadno ovladatelný, hbitý a pohodlný stroj s nízkou spotřebou a s praktickým odkládacím prostorem. Progresivní inženýři značky Honda proto oba tyto požadavky zkombinovali a vzniklo z toho něco neobvyklého.

Stroj, který takto vznikl, se vyznačoval robustním a stylovým SUV image, ale přitom je jako doma i v městské džungli. A kromě široké škály prémiových funkcí, které usnadňují život ve velkoměstě, nabídl atraktivní vzhled, výkonný motor i podvozek, které každé jízdě dodávají příslib dobrodružství.

Zdroj obrázku: Tiskové materiály Honda

U modelu X-ADV se podařilo zachytit esenci svobody na dvou kolech v atraktivních nových tvarech a přilákat pozornost armády jezdců z celé Evropy hledajících něco nového. Díky tomu se tento stroj stal skutečným prodejním úspěchem. A na důkaz svých terénních schopností se lehce modifikovaná verze tohoto stroje v rukou italského jezdce Renata Zocchiho zúčastnila náročné 7 000kilometrové Gibraltar Rally 2019, kde tento stroj dosáhl celkového vítězství ve třídě 2.

A X-ADV neusíná na vavřínech. Do roku 2021 tento stroj Honda vstupuje s výkonnějším motorem, nižší hmotností ještě výraznějším stylem a vyšší praktičností. Díky tomu se X-ADV stává ještě atraktivnější  žádoucí.

  1. Informace o modelu

Hlavními změnami u motoru X-ADV, který nově splňuje emisní normu EURO5, jsou o 3 kW vyšší maximální výkon a posunutí červeného pole otáčkoměru o dodatečných 600 ot./min. Těchto vylepšení se podařilo dosáhnout díky úpravám časování ventilů a efektivity sání a výfuku. Kratší převodové poměry pro první, druhý a třetí rychlostní stupeň zajišťují lepší akceleraci, zatímco delší čtvrtý, pátý a šestý rychlostní stupeň umožňují uvolněnější jízdu vyšší rychlostí a přispívají k nižší spotřebě paliva.

Elektronicky řízená škrticí klapka (Throttle By Wire – TBW) s sebou přináší možnost úprav charakteristiky motoru prostřednictvím 4 přednastavených jízdních režimů: RAIN, STANDARD, GRAVEL a SPORT. K dispozici je také nastavitelný režim USER. Tato technologie také umožňuje ještě hladší funkci systému nastavitelné kontroly trakce (HSTC), který má nově 3 úrovně zásahů. Dvouspojková převodovka DCT disponuje mapami pro automatické řazení, které jsou provázány s jednotlivými jízdními režimy.

Díky novému rámu a drobným úpravám se podařilo ušetřit 1 kg hmotnosti. Kapotáž nového X-ADV se vyznačuje ostřejšími a agresivnějšími rysy, zatímco dva LED světlomety jsou – podobně jako u CRF1100 Africa Twin – vybaveny pro denní svícení (DRL).

Zdroj obrázku: Tiskové materiály Honda

Nově tvarované boční okraje sedla umožňují jezdci lépe dosáhnout na zem. Objem schránky pod sedlem díky úpravám narostl a schránka nově obsahuje i nabíjecí USB zásuvku; přemístěním parkovací brzdy na pravou rukojeť se zvýšila praktičnost tohoto prvku a uvolnil se prostor pro praktickou novou schránku na rukavice. Nový TFT přístrojový panel je vybaven technologií hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control System.

Model X-ADV pro rok 2021 bude k dispozici v následujících barevných provedeních:

červená Grand Prix Red *NOVINKA*

černá Graphite Black

matná stříbrná metalíza Matt Beta Silver Metallic

perleťová šedá Pearl Mud Gray

  1. Hlavní vlastnosti

 3.1 Motor 

  • Elektronicky řízená škrticí klapka a nárůst maximálního výkonu o 3 kW (na 43,1 kW); točivý moment 69 Nm
  • Posun červeného pole otáčkoměru o 600 ot./min.
  • Převodový poměr u 1.-3. rychlostního stupně je kratší pro sportovnější akceleraci; 4.-6. převodový stupeň jsou delší pro nižší spotřebu paliva
  • Spotřeba 3,6 l/100 km, stroj splňuje emisní normu EURO5
  • Verze s výkonem 35 kW pro kategorii A2

Díky své konstrukci nabízí kapalinou chlazený 8ventilový řadový dvouválcový motor SOHC v modelu X-ADV vysokou dynamiku v nízkých a středních otáčkách. Architektura motoru s relativně velkým zdvihem a speciální tvar spalovací komory společně s klikovým hřídelem s vysokou setrvačností vytvářejí vysoké hodnoty točivého momentu již od nízkých otáček. Náklon motoru směrem vpřed snižuje těžiště stroje a napomáhá jeho optimální stabilitě; díky vylepšením pro rok 2021 je agregát o 1,4 kg lehčí.

Díky pečlivě vyvážené 5% změně doby otevření ventilů (která je navíc pro každý z válců nastavena jinak) a v použití elektronicky řízené škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW) společně s vylepšením výfukového potrubí dodávají motoru vyšší výkon a umožnily posunutí červeného pole otáček až na hranici 7 000 ot./min. Kromě vyššího výkonu motor disponuje také vyšším točivým momentem až daleko za hranici 5 000 ot./min.

Hodnota maximálního výkonu vzrostla o 3 kW na celkových 43,1 kW při 6 750 ot./min., zatímco maximální točivý moment činí 69 Nm při 4 750 ot./min. Kromě navýšení výkonu došlo u motoru ke zkrácení převodových poměrů u prvního, druhého a třetího rychlostního stupně, čímž se zlepšilo zrychlení při rozjezdu z místa i dynamická akcelerace na každý z těchto rychlostních stupňů. Z rychlosti 30 km/h zvládne X-ADV zrychlení na 20 m za 1,7 s, na 50 m za 3,2 s a při rychlosti 60 km/h pracuje silný motor pouze na 2 500 ot./min. Čtvrtý, pátý a šestý převodový stupeň jsou nyní o něco delší, což přispívá k nižší spotřebě paliva a k lepšímu využití dostupného výkonu.

Pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2 je dostupná verze s výkonem 35 kW, kterou může dealer Honda ve vhodnou chvíli snadno přeměnit na verzi s plným výkonem. Stejně tak může dealer Honda omezit výkon silnější verze na 35 kW úpravou software řídicí jednotky ECU.

Dva setrvačníky vyvažují vibrace motoru při vyšších otáčkách, aniž by tím bylo dotčeno charakteristické „dunění“ způsobené nepravidelným zapalováním motoru a klikovým hřídelem s fázováním 270°. Vrtání a zdvih jsou 77 mm x 80 mm. Kdykoliv je to možné, zastávají jednotlivé komponenty více rolí: vačkový hřídel pohání vodní čerpadlo, zatímco jeden z vyvažovacích hřídelů pohání olejové čerpadlo.

Díky této minimalizaci počtu dílů zůstává motor lehký, úsporný a spolehlivý.

Motor Hondy X-ADV je velmi střídmý – spotřeba naměřená v režimu WMTC činí pouze 3,6 l/100 km, což představuje až 366 km dojezd na 13,2litrovou nádrž. Motor také nově splňuje emisní normu EURO5, která oproti dosavadní normě EURO4 od 1. ledna 2020 zavedla výrazně přísnější požadavky na obsah škodlivin ve výfukových plynech. Mezi tyto požadavky patří významné snížení povolených emisí oxidu uhelnatého, více než 40% snížení celkových emisí uhlovodíků, důslednější detekce nesprávného zapalování a zavedení limitu na emise pevných částic.

Mohlo by vás zajímat:  Modernizovaný liftback DS 5 už nemá prvky Citroënu

3.2 Motor a elektronika

  • Elektronicky řízená škrticí klapka disponuje 4 standardními jízdními režimy a nabízí také uživatelský režim, který si může jezdec nastavit podle svých požadavků
  • Systém nastavitelné kontroly trakce Honda se vyznačuje jemnějšími zásahy a nabízí 3 úrovně nastavení

Vzhledem k tomu, že výkon a charakter motoru nově řídí elektronicky řízená škrticí klapka, může si jezdec vybrat ze 4 režimů pokrývajících všechny jízdní podmínky. Výběr režimů se provádí tlačítky na levé rukojeti.

Režim STANDARD se vyznačuje vyváženým výkonem motoru, brzděním motorem, i zásahy systému HSTC. Systém ABS zasahuje nejčastěji.

Režim SPORT nabízí agresivnější přísun výkonu motoru i brzdění motorem, systém HSTC v tomto režimu zasahuje pouze minimálně, zatímco ABS zasahuje častěji.

Režim RAIN se vyznačuje nízkým výkonem motoru a brzděním motorem, systémy HSTC a ABS zasahují častěji.

Režim GRAVEL využívá vysoký výkon motoru i brzdění motorem, zatímco systému HSTC a ABS zasahují pouze málo.

USER nabízí možnost individuálního nastavení nízké / střední / vysoké úrovně výkonu motoru / brzdění motorem a nízké/střední/vysoké úrovně nebo úplného vypnutí HSTC.

Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) nově nabízí mnohem měkčí a jemnější kontrolu, neboť pomocí elektronicky řízené škrticí klapky TBW může lépe regulovat přísun síly na zadní kolo. Oproti 2 úrovním u dosavadního systému jsou nově k dispozici úrovně 3:

Úroveň 1 znamená minimální zásahy a umožňuje určitý prokluz zadního kola (například na štěrkových nebo nezpevněných cestách). Úroveň zásahů byla v tomto případě oproti předcházející verzi snížena.

Úroveň 2 je implicitní nastavení a nabízí jistou trakci pro běžné každodenní použití.

Úroveň 3 nabízí maximální kontrolu při jízdě na kluzkých vozovkách.

Systém HSTC je také možné zcela vypnout

3.3 Dvouspojková převodovka (DCT)

  • Různé mapy řazení pro jednotlivé jízdní režimy
  • Uživatelský režim USER umožňuje volbu 4 nastavení od hladké až po agresivní jízdu

Technologie převodovek DCT značky Honda vstupuje do jedenáctého roku své sériové výroby. V Evropě již prodalo přes 140 000 motocyklů vybavených převodovkou DCT. Tato převodovka se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením nahoru i dolů, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů.

Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá.

Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. Převodovka DCT s sebou přináší i další výhody, mezi které patří odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech či nižší únava jezdce.

Systém DCT nabízí dva různé způsoby ovládání – automatický režim s naprogramovanými mapami řazení, které průběžně sledují rychlost jízdy, zvolený rychlostní stupeň a otáčky motoru, a na základě toho rozhodují o momentu přeřazení, a dále manuální režim, ve kterém může jezdec sám řadit tlačítky na levé rukojeti.

Díky využití elektronicky řízené škrticí klapky má jezdec k dispozici 5 map pro automatické řazení. Úroveň 1 je nejuvolněnější, kdy k řazení nahoru i dolů dochází při relativně nízkých otáčkách; tato mapa je využívána v jízdním režimu RAIN. Na druhé straně, úroveň 4 řadí nahoru při vyšších otáčkách a také k podřazování dochází dříve, čímž je umocněn efekt brzdění motorem; tato mapa je využívána v režimu SPORT. Úroveň 2 je propojena s jízdním režimem STANDARD, zatímco úroveň 3 se nachází mezi režimy STANDARD a SPORT.

V jízdním režimu GRAVEL využívá X-ADV relativně sportovní mapu řazení „G“; tento režim se kromě dalších parametrů vyznačuje nižší úrovní „prokluzu“ spojek při přechodu s plně otevřené nebo zavřené škrticí klapky. Jezdec tak získává přímější kontrolu nad trakcí zadního kola a může se v terénu pohybovat řízeným smykem. Zatímco tato funkce se v minulosti aktivovala samostatným tlačítkem G, je nyní integrována do nové mapy řazení „G“ v rámci převodovky DCT.

V uživatelském režimu USER si může jezdec zvolit kteroukoliv z map řazení převodovky DCT v kombinaci s ostatními parametry – výkonem motoru, brzděním motorem a úrovní nastavení systémů ABS a HSTC.

3.4 Vzhled a výbava 

  • Ostřejší, štíhlejší a agresivnější vzhled
  • Systém hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control System umožňuje propojení s chytrým telefonem prostřednictvím nového 5palcového TFT displeje
  • Nové zdvojené LED světlomety se světly pro denní svícení
  • Nový štítek zlepšuje ochranu před větrem a povětrnostními vlivy
  • Větší 22litrová odkládací schránka, nová schránka na rukavice a USB nabíječka.

Unikátní styling modelu X-ADV, za jehož originálním pojetím stojí italský výzkumný a vývojový tým značky Honda, byl pro rok 2021 ještě více přiostřen a zeštíhlen. Silueta stroje zůstává vzpřímená, každý panel kapotáže byl však přepracován s důrazem na ostřejší a výraznější proporce. Porovnání nového a končícího modelu jasně ukazuje, o kolik výraznější je nový styling. Agresivnější, ostřejší a atraktivnější. Jinými slovy – více X-ADV.

Přepracované zdvojené LED světlomety jsou vybaveny světly pro denní svícení (DRL), která se automaticky přizpůsobují intenzitě okolního světla a díky svému jasu a vysoké viditelnosti přispívají k vyšší bezpečnosti při jízdě. Všechna světla jsou vybavena LED diodami.

Z hlediska ergonomie má jezdec díky sedlu ve výšce 820 mm a širokým řídítkům ve výšce 910 mm zajištěný vynikající výhled. Sedlo má nový tvar se štíhlejšími boky, díky čemuž jezdec snáze dosáhne na zem. Nový plexi štít u X-ADV lze pro dojíždění do zaměstnání i pro dlouhé cesty nastavit bez použití nástrojů do jedné z 5 poloh, v nichž nabízí slabší, nebo silnější proudění vzduchu. Celkový výškový rozdíl je 139 mm a úhel sklonu mezi koncovými polohami dosahuje 11°.

Mohlo by vás zajímat:  Ford odhalil také tříprostorovou variantu hatchbacku Ka

Součástí rozhraní u modelu X-ADV, které je dostupné prostřednictvím 5palcového TFT displeje, je i nový systém hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control, který jezdci nabízí možnost propojení s jeho telefonem a umožňuje hlasové ovládání telefonních hovorů, e-mailů, přehrávání hudby a navigace. Pro využití této funkce je zapotřebí komunikátor v přilbě. Telefon se k přístrojovému panelu připojí prostřednictvím technologie Bluetooth. Ovládání systému je možné také prostřednictvím tlačítek na levé rukojeti.

Robustní plastové chrániče rukou chrání jezdce před větrem i deštěm a při jízdě v terénu napomáhají k lepší ochraně rukou i páček před odlétajícími kameny. Spodek stroje je chráněn brokovaným, 2,5mm silným hliníkovým ochranným krytem.

Objem schránky pod sedlem vzrostl o 1 l na 22 litrů, takže schránka bez problémů pojme integrální přilbu. Schránka je navíc osvětlená integrovaným LED světlem, jehož povrchová textura zajišťuje rovnoměrné osvětlení bez oslňování. Nabíjecí USB zásuvka nahrazuje dosavadní 12voltovou autozásuvku a nachází se v zadní části schránky. Parkovací brzda byla přemístěna z pravé kapotáže níže na pravou rukojeť, čímž se uvolnil prostor pro užitečnou a snadno přístupnou schránku na rukavice. Součástí standardní výbavy je středový stojan s náklonovým čidlem, který umožňuje X-ADV zaparkovat na svahu, aniž by hrozilo jeho převrácení.

Pro ještě více pohodlí využívá model X-ADV inteligentní klíč, který má jezdec po celou dobu v kapse a pro ovládání zapalování, víčka palivové nádrže a sedla jej nemusí vyndávat. Má-li jezdec inteligentní klíč u sebe, lze jedním stiskem hlavního tlačítka na stroji odemknout řízení a zapnout zapalování, zatímco pomocí dvou kolébkových spínačů se ovládá víčko palivové nádrže a zámek sedla. Praktická je také funkce „odpovědi“, která umožňuje snadné nalezení stroje na větší dálku pomocí zablikání směrových světel, a pomocí tlačítek se také zamyká a odemyká volitelný „chytrý“ horní kufr. Spojkový mechanismus v hlavním spínači zabraňuje násilnému odemknutí řídítek.

Přední a zadní ukazatele směru u modelu X-ADV jsou vybaveny funkcí nouzových brzdových světel. Pokud při rychlosti nad 53 km/h jezdec aktivuje kteroukoliv brzdu a záporné zrychlení přesáhne hodnotu 6,0 m/s2, začnou výstražná světla blikat, aby na prudké brzdění upozornila ostatní účastníky silničního provozu. V případě, že je aktivován systém ABS, se hranice pro aktivaci této funkce při stejné rychlosti snižuje na záporné zrychlení nejméně 2,5 m/s2.

Ukazatele směru jsou vybaveny funkcí automatického vypnutí. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na situaci vypnout.

3.5 Podvozek 

  • Nový rám z ocelových lichoběžníkových trubek šetří hmotnost a nabízí maximum prostoru
  • 41mm kazetová inverzní vidlice a kyvné rameno se systémem Pro-Link 
  • Radiální čtyřpístové přední brzdové třmeny, 296mm kotouče a ABS
  • Pneumatiky 120/70 R17 vpředu a 160/60 R15 vzadu

Při neviditelném – avšak významném – vylepšení podvozku modelu X-ADV začali konstruktéři společnosti Honda u rámu z lichoběžníkových trubek. Díky pečlivému přepracování (s využitím proměnlivé tloušťky a hmotnosti trubek) se nejen podařilo ušetřit 1 kg oproti předcházejícímu rámu, ale zároveň se podařilo získat cenný prostor pro odkládací schránku.

Sklon vidlice a závlek jsou 27°/104 mm, rozvor kol činí 1 590 mm. Úhel řízení dosahující 39° (a poloměr otáčení 2,8 m) usnadňují manévrování s X-ADV v hustém provozu. Dlouhý zdvih odpružení – 153,5 mm vpředu a 150 mm vzadu – je sladěn se světlou výškou 165 mm. Pohotovostní hmotnost je o 3 kg nižší a dosahuje 236 kg.

Pro jízdu v těžším terénu lze u 41mm patronové inverzní vidlice nastavit předpětí pružin a tlumení v odskoku. Zadní tlumič s nastavením předpětí je prostřednictvím přepákování Pro-Link spojen s hliníkovým kyvným ramenem tvořeným obráběným prvkem s dutým průřezem a rameny s průřezem ve tvaru U.

17palcové přední kolo a 15palcové zadní kolo jsou opatřeny nerezovým ocelovým výpletem a zlepšují schopnosti X-ADV při jízdě v těžším terénu. Ke kvalitě jízdy přispívají špalíkové pneumatiky, zatímco ventily ve tvaru L usnadňují kontrolu tlaku v pneumatikách. Rozměr pneumatik je 120/70 R17 vpředu a 160/60 R15 vzadu.

Dva radiální čtyřpístové brzdové třmeny spolupracují s 296mm kotouči a jsou vybaveny systémem ABS.

  1. Příslušenství 

Kompletní nabídka originálního příslušenství Honda vyvinutého pro nový model X-ADV zahrnuje:

Zadní nosič

„Chytrý“ horní kufr

38litrový / 50litrový vrchní kufr s hliníkovou/barevně sladěnou vložkou

Nosiče bočních kufrů

Boční kufry – pravý 26 l, levý 33 l s hliníkovou/barevně sladěnou vložkou

Tašku na středovou konzoli

Nástavce chráničů řídítek

Boční ochranné lišty

Mlhové světlomety

Vyhřívané rukojeti

  1. Technické parametry
MOTOR  
Typ Kapalinou chlazený, 4taktní, 8ventilový, řadový 2 válec SOHC splňuje EURO5
Zdvihový objem 745 cm3
Vrtání a zdvih 77 mm x 80 mm
Kompresní poměr 10,7 : 1
Maximální výkon 43,1 kW při 6 750 ot./min.
Max. točivý moment 69 Nm při 4 750 ot./min.
Olejová náplň 4,0 l
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže 13,2 litru
Spotřeba paliva 3,6 l / 100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Startér Elektrický
Kapacita baterie 12 V/11 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Mokrá lamelová, hydraulická 2spojková
Typ převodovky 6stupňová dvouspojková převodovka
Stálý převod Řetěz
RÁM  
Typ Kosočtvercový; ocelové trubky
PODVOZEK  
Rozměry (D x Š x V) 2 215 mm x 940 mm x 1 370 mm
Rozvor kol 1 590 mm
Úhel přední vidlice 27°
Závlek 104 mm
Výška sedla 820 mm
Světlá výška 165 mm
Pohotovostní hmotnost 236 kg
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu Inverzní 41mm, zdvih 120 mm
Typ vzadu Tlumič Monoshock, kyvné rameno Pro-Link, zdvih 120 mm
KOLA  
Typ vpředu Paprskové kolo
Typ vzadu Paprskové kolo
Velikost ráfku přední 17M/C x MT3.50
Velikost ráfku zadní 15M/C x MT4.50
Pneumatika vpředu 120/70-R17M/C
Pneumatika vzadu 160/60-R15M/C
BRZDY  
Systém ABS, Typ 2kanálový
Typ vpředu 296mm dvojité kotouče se 4pístovými třmeny
Typ vzadu Jeden 240mm kotouč s jednopístovým třmenem
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA  
Přístrojový panel 5palcový barevný TFT panel
Zabezpečovací systém Systém s inteligentním klíčem Smart Key
Světlomet LED, světla pro denní svícení
Zadní světlo LED
Zdroj: Honda
Komentáře
Přidat na Seznam.cz

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora