První auto s 3D konceptem zadního osvětlení

Členové výzkumného konsorcia OLED 3D poprvé představili praktické využití velkoplošných trojrozměrných organických světelných diod (OLED) v návrhu zadního osvětlení automobilu. Zároveň tím ukázali, jak tato nová technologie osvětlení ovlivní vzhled vozidel v budoucnosti.

Cílem konsorcia, vedeného společností Philips, bylo rozvíjení a následné uplatnění 3D OLED technologie v automobilových aplikacích v celém dodavatelském řetězci. Společnost Merck ve spolupráci s Technickou univerzitou v Darmstadtu vyvinula nové, propojitelné červené OLED materiály, díky kterým mohou být OLED poprvé vyrobeny ve více vrstvách na tvarovaném skle za pomocí kapalné chemie. Univerzita v Kolíně nad Rýnem pak otestovala možnosti výroby a představila výsledek na 3D vzorku.

Mohlo by vás zajímat:  Které palubní systémy jsou nejlepší? Tyto mezi řidiči dominují

3D OLED světla použitá v zadních světlometech Audi TT byla vyrobena společností Philips. Výrobní proces, který byl dříve založen na 2D skleněných substrátech, byl upraven o třetí rozměr. Znamenalo to nejenom průlomovou úpravu technologií pro výrobu skleněných substrátů, ale také novou metodu povlečení, zapouzdření a kontaktování OLEDů ve vakuovém prostředí.

Automotive Lighting vyvinula a testovala navržené 3D koncepty pro aplikaci, montáž a ovládání velkoplošných zakřivených OLED prvků v zadních světlech. Audi následně vyvinulo konečnou podobu světel a integrovalo ji do zadního osvětlení modelu Audi TT.

Mohlo by vás zajímat:  "Vždyť to zvládnu opravit jednoduše sám, nepište mi to iniciativně do závad," přesvědčoval jsem technika na STK

Působivý design ukazuje rozmanité možnosti, které OLED technologie nabízí v automobilovém průmyslu. Pomocí ultra tenkých velkoplošných světelných zdrojů tak bude možné dále posouvat hranice designu vozidel do zcela nového rozměru.

Zdroj: FleishmanHillard