První dojmy z nového Renaultu Espace

Pátá generace Renaultu Espace mohla skalním příznivcům tohoto zakladatele segmentu velkých MPV způsobit jistý šok. Z „krabice na kolech“ se totiž stal stylový crossover, kombinující v sobě prvky nejen vozů MPV, ale rovněž i vozů SUV. Jak se francouzské automobilce tato transformace povedla?

Espace díky výraznějšímu designu snad všech dílů karosérie prokoukl a je velmi atraktivní. Hodně bude dělat zvolená barva v kombinaci s koly (ta mohou mít velikost až 20 palců), korporátní maska Renaultu s velkým logem však novému crossoveru sedí ze všech modelů značky asi nejvíce. Unikátní tvar zadních světel zasahuje až hluboko do bočního profilu, k Espacu a obecně Renaultu ale však trošku výstřednější pojetí sedí. Kupodivu neruší ani větší množství různých hran, záhybů a prohybů, které jsou viditelné především z profilu.

Revolucí však neprošel pouze vzhled karosérie, ale rovněž i interiér. Ten je nyní vybaven multimediálním systémem R-Link 2, skrze který řidič či spolujezdec ovládá veškeré funkce vozu. Ačkoliv v redakci jsme zastánci spíše konzervativnějšího ovládání pomocí klasických tlačítek, R-Link 2 reagoval na povely prstem rychle a jeho ovládání je intuitivní. Zajímavou vychytávkou je volba jízdních režimů Multi-Sense, která nejen že upraví jízdní vlastnosti auta, ale rovněž podle jednoho z pěti zvolených režimů upraví podsvícení interiéru, z vlastní zkušenosti mohu říct, že nejlépe působí modré podsvícení. Zpět ale ke skutečně revolučnímu středovému panelu, který je velmi tenký, takže se pod ním na středovém tunelu vytvořil prostor. Pravé koleno řidiče tak je, obrazně řečeno, ve svém živlu. Pokud mám něco kolem řidičova pracoviště kritizovat, pak jsou to digitální budíky, na které si asi nikdy nezvyknu a opravdu nevzhledný volič dvouspojkového automatu EDC.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda v Ženevě představí své malé SUV. Zatím však dělá hodně velké tajnosti

Zatímco předchozí Espace dostal klasickou i prodlouženou verzi Grand, novinka si musí vystačit s jediným provedením o délce 4,85 metru, které je o něco kratší než verze Grand Espace, ale má zase o 16 cm větší rozvor náprav. A ve druhé řadě sedadel je to skutečně znát. Prostoru na kolena je zde královsky a to, i když si budete chtít sednout tzv. „za sebe“. Třetí řada sedadel, dodávaná za příplatek, nebude na delší trasy úplně výhrou, po městě či na meziměstské kratší dojíždění to však stačí. Oželet ale budete muset kufr, který je při všech sedmi sedadlech spíše symbolický. Co naopak není symbolické, to je sklápění sedadel. Velmi se mi zamlouvalo především ovládání pomocí tlačítek v zavazadlovém prostoru. Stačilo jedno zmáčknutí a požadované sedadlo bylo dole (Espace má všechna sedadla individuální). Stejnou operaci lze provést přes R-Link nebo manuálně, vzhledem k velkému zájmu o auto však nebyl čas tyto dvě možnosti vyzkoušet. Mnoho lidí žehrá na nemožnost úplného vyjmutí sedadel. Díky tomu, že zajednou pohodlně do roviny s podlahou se však není třeba bát případných schodů v zavazadelníku.

Mohlo by vás zajímat:  Paříž 2012 - Přehled novinek - část 1

Nový Espace přijede na trh v příštím roce, ceny zatím francouzská automobilka nezveřejnila. Zapomínat pak nesmíme na luxusně pojatý výbavový stupeň Initiale Paris, který však v Paříži nebyl přístupný na vyzkoušení. Fialový lak každopádně vypadal ze všech na stánku dostupných verzí asi nejnudněji. A ještě Vám dlužím odpověď na otázku z prvního odstavce. Transformace se Renaultu povedla na jedničku!

Pozn.: Autor není fotograf, proto omluvte případnou sníženou kvalitu snímků