První jízda: Infiniti FX 50S Vettel Edition – Z rukou mistra

První jízda: Infiniti FX 50S Vettel Edition - Z rukou mistra

Sebastian Vettel – geniální pilot Formule 1, který dokázal v pouhých 25 letech dvakrát obhájit titul mistra světa. Takový kus práce si zaslouží odměnu. Tou se stala vlajková loď automobilky Infiniti, model FX 50S. Mladičký mistr volantu se však nespokojí jen tak s něčím. Na jeho přání byla vyvinuta limitovaná edice vozu s názvem FX 50S Vettel Edition. Je to až k neuvěření, ale pár týdnů po skončení letošní sezóny Formule 1 jsem usednul za jeho volant!

Nenechte se zmást, model Infiniti FX Vettel Edition nevznikl ze dne na den. Smělá představa samotného Sebastiana se začala rýsovat již loni na autosalonu v Ženevě. Je to k nevíře, ale pouhých 6 měsíců na to byl ve Frankfurtu představen koncepční vůz Infiniti FX Vettel. Sériová výroba vozu byla potvrzena letos v Ženevě, čili 12 měsíců od prvotní myšlenky. Výroba edice o 150 kusech odstartuje již v únoru příštího roku. 

Design – Formule SUV

Není náhoda, že si Sebastian vybral jako výchozí model právě SUV FX. V rámci značky je totiž právě on tím nejprodávanějším. Při výrobě Vettel Editon se inženýři automobilky vrátili k rýsovacím prknům a navrhli design, který snoubí praktičnost vyšší stavby vozu a nenahraditelnou auru monopostu Formule 1

Kompletně nový body kit je vyroben z uhlíkových vláken, která se používají pro výrobu šasi monopostu F1. Přední nárazník byl navržen s důrazem na dokonalejší obtok vzduchu, šetří hmotnost a přispívá k lepší ovladatelnosti velkého SUV. Stejné je to i vzadu. Zde je jedním z hlavních prvků funkční přítlačné křídlo (za příplatek o výši ceny nového Renaultu Thalia) a integrovaný difuzor se dvěma koncovkama výfuků. Není náhoda, že jsou oba díly vyrobeny z karbonu. Dokonalé linie skvěle doplňuje mlhovka ve tvaru zadního signálního světla závodního monopostu, karbonové skořepiny zrcátek a prahové lemy. 

FX Vettel Editon strávilo dlouhé hodiny ve větrném tunelu a to pod dohledem samotného Sebastiana. Výsledky jsou až zarážející – instalací body kitu došlo k navýšení přítlaku o 30 % a snížení aerodynamického odporu vzduchu o 5 %. Svůj podíl na tom má i o 20 milimetrů snížená světlost. 

Skutečnost, že v Infiniti mysleli skutečně na všechno, dokládá i pečlivý výběr litých kol. Důraz byl přitom kladen na snížení neodpružené hmotnosti. Výsledkem jsou disky BBS o průměru 21“, obuté do pneumatik o rozměrech 265/45. Každé kolo váží o 3,5 kilogramu méně než u běžného FX 50S

Každé ze 150 exkluzivních Infiniti FX bude k dispozici pouze s lakem Moonlight White, což je nejlepší alternativa pro udržení dokonalého kontrastu. Krom toho zde najdeme trojici znaků s nápisem „Vettel“, které byly sestaveny použitím speciální šablony. Není přitom žádným tajemstvím, že první z nich bylo osazeno počátkem října Sebastianem Vettelem, který se osobně přijel podívat na výrobu svého vozu. 

Interiér

Nedávno mi prošlo rukama v klasickém týdenním testu Infiniti FX 30d GT Premium (test již brzy) a proto jsem byl zvědavý, jak bude interiér Vettel Edition vypadat. Očekával jsem velké změny, což se potvrdilo. Uvnitř limitované edice totiž nezůstal kámen na kameni! Kde byla jindy kůže, je nyní Alcantara. Kde byl jindy plast nebo imitace dřeva, je nyní karbon! Ano, tentýž karbon, který má Sebastian Vettel ve svém monopostu. Pozornosti řemeslníků neušlo ani obložení stropu a vnitřních sloupků. Opět byla použita Alcantara. I uvnitř se samozřejmě myslelo na detaily v podobě znaků s nápisem Vettel. Ty jsou vyšity v opěradlech sedadel a jeden našel své místo na středové konzole před voličem automatické převodovky. 

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mazda 6 – japonská elegance

Jak je u FX zvykem, sedí se za volantem v téměř ideální pozici. Pohodlná sedačka řidiče dovoluje elektrické nastavení ve 14 směrech, což v konečném důsledku představuje skvělou oporu zad a stehen. Ta bude totiž ihned po nastartování motoru velmi potřeba. Prostoru v interiéru není nazbyt, což má hlavně v zadní části na svědomí svažující se linie střechy. V příčném směru však nikdo nestrádá, což oceníte především při ostrých průjezdech zatáček. Myslelo se pochopitelně i na zavazadlový prostor. Přístup k 410 litrům objemu je usnadněn elektrickým ovládáním pátých dveří s možností nastavení výšky otevření. 

Kompletace interiéru se dá považovat za mistrovské dílo. Týmu 25 řemeslníků zabere jeden interiér až 320 hodin práce, přičemž se vše kromě perforace čalounění sedadel provádí ručně. Zajímavostí je fakt, že vlákno na prošívání muselo být dovezeno přímo z Japonska. Jedině tak mohl být zachován pro Infiniti typický fialový odstín barvy. Sériová výroba vozu bude zahájena 1. února v nové montážní hale v německém Bottropu. 

Motor – Obr na steroidech

Pod kapotou Infiniti FX 50S Vettel Edition je tentýž motor, který najdeme ve standardní 50S. Osmiválec o objemu 5,0 litru je vybaven variabilním časováním a zdvihem ventilů, což je dle Infiniti nejlepší možnost pro dosažení vysokého výkonu a jedinečné efektivity. Jednotka byla oproti standardu posílena na 309 kW a točivý moment vzrostl na 520 Nm. Početné stádo koní je skrze sedmistupňovou automatickou převodovku s hořčíkovými pádly řazení přenášeno na všechna čtyři kola.  

Atmosférická jednotka má opravdu impozantní zvukový projev. Ten je navíc umocněn výfukovým potrubím s optimalizovaným prouděním spalin a systémem pro rozevírání výfukových klapek (ovládáno tlačítkem na přístrojové desce). Infiniti FX Vettel Edition ale nemusí být pořád tak brutální. Při klidné jízdě je zachována veškerá kultivovanost jako u běžného modelu. Po sešlápnutí plynového pedálu k podlaze se však rozpoutá peklo! V tu chvíli Vettel zrychluje z 0-100 km/h za 5,6 vteřiny a nepoleví až do elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h. 

Spotřeba paliva zřejmě nebude rozhodujícím faktorem, proč FX Vettel Edition koupit či ne, ale zmínit ji musím. Infiniti uvádí u standardního modelu FX 50S kombinovanou spotřebu 13,1 l/ 100 km. Já jsem během testovacího okruhu jel za necelých 22 litrů. Ale kdo by to řešil?

Jízda – Nebe, peklo, ráj

Infiniti FX 50S Vettel Edition bylo od začátku konstruováno pro každodenní použití Sebastiana Vettela. Závodník požadoval výkonnější a vybavenější variantu svého „služebního“ vozu, přičemž musela být zachována rovnováha mezi všemi prvky pro skutečně univerzální použití. Povedlo se.

Před započetím krátké seznamovací jízdy dostávám do ruky klíč od vozu a na sedadlo spolujezdce odborný dozor. Není třeba žádných specifických rituálů před nastartováním motoru, proto šlapu na pedál brzdy a mačkám sériové startovací tlačítko. Motor naskočil a já se od samé radosti ze zvukového projevu div nezbláznil. Atmosférická pohonná jednotka o sobě dává v prvních vteřinách po nastartování skutečně dost vědět a srdce motoristického fanouška je v tu ránu v nebi. Nemůžu ale zdržovat, proto řadím D a vyjíždím vstříc nevšednímu zážitku.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mini JCW a Paceman JCW

První část testovací trasy vedla z Průhonic směrem na Šeberov, kde jsem mohl dosyta vyzkoušet dynamiku obrovského SUV. 420 koní výkonu se okamžitě probouzí a povolený rychlostní limit je na tachometru dříve, než se stačím rozkoukat po interiéru. Snižuji tempo, přepínač elektronického nastavení tlumičů CDC nechávám v poloze Auto a na sedmý rychlostní stupeň se bestie pod kapotou rázem uklidní. Jedná se o ideální nastavení pro každodenní použití. Vůz působí velmi pohodlně a kultivovaně, skvěle žehlí nástrahy našich silnic a pravděpodobně by si neřekl o víc jak 12 litrů Naturalu na 100 kilometrů. 

Sjíždím z dálnice a napojuji se na úzkou okresní silnici se spoustou technických pasáží. Nastavení tlumičů přepínám do polohy Sport a rázem si připadám jako v jiném voze. Začíná peklo! S podřazením levým hořčíkovým pádlem automatu šlapu na plynový pedál a mám plné ruce práce, abych auto dostatečně kočíroval. Charakter odpružení si nezadá s okruhovými speciály a díky nízko položenému těžišti vozu se nedostavují prakticky žádné náklony v zatáčkách. Vyzdvihnout musím funkci odvětrávaných brzd se čtyřpístkovými třmeny vpředu a dvoupístkovými vzadu. Tak jako tak však nejvíce využívám brzdění samotným motorem, který při podřazení mohutně vystřelí z výfuků! Jediným negativem je velká šířka vozu. Na úzké okresce jsem se stále nemohl zbavit strachu z protijedoucích vozidel, se kterými jsem se míjel v opravdu vysoké rychlosti. 

Technická pasáž testovacího okruhu skončila velice rychle a nastal čas se vrátit do Průhonic. Perličku v podobě ostré levotočivé zatáčky těsně před koncem si však dosyta užívám a rázem jsem se cítil jako v nebi. Přijíždím k zastoupení Infiniti a parkuji s vědomím, že se v tomto voze už nikdy nesvezu …

Závěr

Infiniti FX Vettel Edition bude vyrobeno v sérii 150 kusů. Vozy se rovnoměrně rozdělí mezi západní Evropu, Rusko a Blízký východ. Cena startuje na 120 000 eurech, aktuální cena vozu v ČR je 3,3 milionu korun. Vyplatí se ale investovat takové peníze do japonského SUV nebo bude lepší sáhnout jinde? Za sebe jednoznačně říkám, že se vyplatí zůstat u Infiniti. Německou konkurenci mám samozřejmě také rád, ale Infiniti FX mi přijde charismatičtější již ve své základní výbavě s třílitrovým naftovým šestiválcem. V konečném důsledku není ani pořizovací cena nikterak přemrštěná, vezmu-li v úvahu, kolik toho za podobné peníze dostane zákazník od BMW X5. Jen ta výše příplatku za střešní spoiler mi nějak nejde do hlavy … 

Fotografie: AutoZine, Infiniti

 

Cena konkrétního vozu: 3 315 180 ,- Kč 

 

Klady:

– design

– aura Formule 1

– špičkový interiér

– výkonný motor

– neuvěřitelný zvukový projev

– všestrannost

– převodovka

– celkové zpracování

 

Zápory:

– méně místa na zadních sedadlech

##RBR##

Komentáře