První jízda – Opel Cascada 1,6 SIDI Turbo ECOTEC Cosmo

První jízda - Opel Cascada 1,6 SIDI Turbo ECOTEC Cosmo

Opel za to v poslední době opravdu vzal. Po představení nové kompaktní Astry a miniauta Adam směřuje do střední třídy s elegantním kabrioletem Cascada. Při uvedení vozu na český trh pořádal Opel tiskovou konferenci, na které jsem měl možnost vyzkoušet Cascadu se zcela novou benzínovou pohonnou jednotku 1,6 SIDI Turbo ECOTEC. Prvním ze série nově vyvíjených motorů, které se ve vozech Opel objeví v blízkém časovém horizontu. 

Design

Přestože se může zdát, že je nový Opel Cascada pouze Astra se stahovací střechou, není tomu tak. Zatímco Astra spadá do segmentu kompaktů, Cascada si již hoví ve střední třídě. Tomu ostatně napovídají i rozměry – vůz je 4696 milimetrů dlouhý, 1840 milimetrů široký a 1443 milimetrů vysoký. Když porovnám hlavní rozměry se starší Astrou TwinTop, vyjde následující – 220 mm, 81 mm, 32 mm. Všechno ve prospěch nové Cascady, což je … správně, rozdíl jedné třídy

Konečně někdo v neprémiovém segmentu pochopil, že záď kabrioletu nemusí být nafouklá a při natažené střeše více než nevzhledná. Zadní světla využívají moderní LED technologii a pásové světlovody. Jejich vizuální sjednocení má na svědomí elegantní chromovaná lišta. Předek je tvarován v duchu současného designového trendu automobilky, s novou Astrou GTC si jej však nespletete. I zde najdeme ledky pro denní svícení. 

Hlavní překvapení se však nachází úplně nahoře. Opel se totiž po letech vrací k plátěné střeše. Stahování a natahování má na starosti elektrohydraulický mechanismus, který je méně hlučný než klasická serva. Transformace ze sportovního kupé na elegantní kabriolet zabere 17 vteřin a to i během jízdy do rychlosti 50 km/h. Výhodou je také možnost stažení střechy podržením tlačítka na klíči od vozu. Díky tomu můžete mít celý koncert pohybů pěkně na očích už v době, kdy ke Cascadě přicházíte. 

Mohlo by vás zajímat:  TEST Fiat Panda 100HP

V současnosti můžete vybírat z jednovrstvého či třívrstvého provedení střechy. Černý či vínový odstín textilie lze dle libosti kombinovat s jedním z deseti laků karoserie. Kdo si počká, může mít střechu i béžovou. 

Interiér

Po usednutí za volant začnete rázem poznávat prvky známé z dalších modelů. Nic neobvyklého, dělá to tak každá automobilka. Testovaná Cascada byla vybavena vším, co může zájemce o všestranný kabriolet potřebovat. Nechybí měkčené materiály, kontrastní prošívání a samozřejmě kvalitní zpracování. Sedačky jsou vyhřívané i odvětrávané, výhřev je k dispozici i pro volant. Pochvalu zaslouží nová sportovní sedadla čalouněná kůží Nappa. Mají ergonomický certifikát AGR a elektronický systém EasyEntry, díky kterému je nastupování na zadní sedadla co nejvíce usnadněno. Po usednutí dopředu Vám navíc elektronický podavač vysune bezpečnostní pás do pohodlnějšího dosahu, což bylo zatím výsadou pouze kabrioletů prémiových značek. 

Zatímco u dvoumístných roadsterů se vnitřní prostor nějak moc neřeší, kabriolety by měly být schopny převézt čtveřici cestujících a nezbytný náklad. Opel Cascada tyto požadavky splňuje. Díky dlouhému rozvoru se skutečně vejde dvojice cestujících i na zadní sedadla, při natažené střeše to však na nějaké dlouhé cestování nevidím. Po jejím složení do zavazadlového prostoru ale rázem zapomenete, že Vás někdy něco tlačilo do hlavy. 

Zavazadlový prostor není u kabrioletu hlavním kritériem. Ten od Cascady si však zaslouží celý odstavec. Základní objem 350 litrů potěší, 280 litrů po složení střechy jakbysmet. Cascada však umí být i praktická. Disponuje totiž elektricky sklopnými opěradly zadních sedadel FlexFold v poměru 50:50, čímž vznikne velký průvlak pro převoz dlouhých předmětů. Za opěradly je navíc šikovně uschovaná větrná clona. Jízda kabrioletem na lyže už proto nemusí být tabu. 

Motor, podvozek

Pro nový Opel Cascada je na českém trhu dostupná široká paleta pohonných jednotek. Základ tvoří zážehová čtrnáctistovka Turbo o výkonu 88 a 103 kW. Obě verze se dodávají s šestistupňovou manuální převodovkou. Komu benzín nevoní, může sáhnout po jednom z naftových dvoulitrů CDTI a CDTI BiTurbo o výkonu 121 kW, respektive 140 kW.  Oba vznětové motory jsou v základu spojeny s šestistupňovou manuální převodovkou, slabší z nich můžete mít i s šestistupňovým automatem.

Mohlo by vás zajímat:  Test Dacie Duster 1.5 dci: Univerzál pro každého?

Samostatnou kapitolou je motor testovaného vozu. Jedná se o první vlaštovku z flotily nových pohonných jednotek, které se časem objeví v nových Opelech. Benzínová přímovstřiková šestnáctistovka SIDI Turbo ECOTEC má výkon 125 kW, který je dostupný v rozsahu 1650 – 3200 ot/min. Točivý moment vrcholí s využitím overboostu na hodnotě 280 Nm. Opel uvádí kombinovanou spotřebu 6,3 l/100 km, což je o litr více než zvládá motor THP 155 koncernu PSA. Je ale třeba brát v potaz vyšší hmotnost kabrioletu

V testovaném voze jsem měl k dispozici šestistupňovou manuální převodovku. Ta má příjemně dlouhé a přesné dráhy a k charakteru jednotky výborně pasuje. Opel však tento motor nabízí i s šestistupňovým automatem. Nová skříň s nízkými mechanickými ztrátami disponuje funkcí Active Select pro možnost manuálního řazení

První jízda

První kilometry za volantem Opelu Cascada jsem absolvoval v okolí Popoviček na východě Prahy. Pečlivě sestavený itinerář jízdy jsem tentokrát nechal stranou a vydal se zjistit, jak si Cascada povede na klikatých silnicích s nedokonalým povrchem. Každý kabriolet totiž vlivem absence střechy přichází o část torzní tuhosti, což se projevuje nepříjemným kroucením karoserie. Opel situaci řešil a vybavil novou Cascadu řadou výztuh skeletu. Nosníky z vyskopevnostní oceli najdete nejen na podvozku, ale také v oblasti kufru, kde plní funkci rozpěrných tyčí. Výsledkem je o 43% lepší torzní a o 10% lepší ohybová tuhost ve srovnání s Astrou TwinTop.

Jak se to celé projevuje na silnici? Velmi dobře. Cascada není s testovaným motorem 1,6 SIDI Turbo ECOTEC žádný trhač asfaltu a vyloženě nevybízí k přehnaně sportovnímu zacházení. Kroucení karoserie bylo omezeno na minimum, a pokud se přesto necháte pobídnout k ostřejšímu stylu jízdy, nebudete zklamaní. Opel Cascada je totiž ve standardu vybaven sofistikovanou přední nápravou HiPerStrut, jež byla vyvíjena pro Insignii OPC. Oproti dalším modelům se proto zlepšila ovladatelnost v zatáčkách, což je ve spojení s větrem ve vlasech opravdovým zážitkem. Vůz je také možno vybavit adaptivním podvozkem FlexRide, který upravuje charakteristiku odpružení v závislosti na jízdních podmínkách. O tom ale až někdy příště. 

Mohlo by vás zajímat:  Test Lexusu RX 450h AWD LUXURY (2020) – luxusní SUV a jeho aktuální modernizace

Závěr 

Opel Cascada mě po prvních kilometrech za volantem příjemně překvapil. Kabriolet střední třídy se příjemně řídí, je na něm znát velký pokrok jízdních vlastností a torzní tuhosti a co víc – nestojí přehnaně mnoho. Opel totiž nastolil zajímavou cenovou politiku, která je postavena na jediném stupni výbavy Cosmo. Za Cascadu s motorem 1,4 Turbo o výkonu 88 kW zaplatíte 599 990 korun, testovaná šestnáctistovka SIDI Turbo ECOTEC startuje na částce 671 900 korun

Ve standardu dostanete 18“ litá kola, audio s MP3 a sedmi reproduktory, kožený sportovní volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronickou parkovací brzdu a spoustu dalšího. To je nabídka, která by mohla vyfouknout zákazníky nejen mainstreamovým, ale také prémiovým značkám. Podobně střižený kabriolet z dílny Mercedesu, Audi nebo BMW totiž pod milion nekoupíte. 

 
Základní cena vozu: 599 900 ,- Kč

Základní cena testovaného vozu: 671 900 ,– Kč

 

Klady:

– design

– zátah od nízkých otáček

– vnitřní prostor

– jízdní vlastnosti

– torzní tuhost karoserie

– bohatá základní výbava

– zajímavá základní cena

Zápory:

– povrzávání středového tunelu

– málo místa pro cestující vzadu při natažené střeše

Porovnejte parametry vozu Opel Cascada s konkurencí na Autohled.cz