První jízda Škoda Superb Combi

První jízda Škoda Superb Combi

Letošní rok měl být dle Škody Auto rokem Fabie. Prodeje hatchbacku byly odstartované v době, kdy jsme vyrazili získat jízdní dojmy s verzí kombi, která se již také prohání po našich silnicích. Jenže to začíná vypadat, že Fabie si pro sebe směla urvat jen první pololetí. Teď štafetu zájmu přebrala třetí generace Superbu. Už i my víme, jak její praktičtější varianta jezdí, a nyní se s vámi podělíme o první dojmy. Ale nezoufejte, velký test liftbacku již máme naplánovaný také. Pro test jsme zvolili šedou metalízu a výbavu Activedvoulitrovým motorem TDI o výkonu 140 kW. A to jak s převodovkou DSG, tak s klasickým manuálem.

Vzhled

Vzhled Superbu se mi líbí, nebudu předstírat, že ne. Jistě, je to Škoda, takže je trochu konzervativní, ale zas ne tak moc, aby vás přinutila zívat. Každý si tam najde nějaké pěkné detaily, které chtě nechtě upoutají jeho pozornost. Pro mne to jsou přední světlomety, zejména jejich lomená spodní hrana. Pozor dejte na výběr barvy. Mně se nejvíce líbil Superb v jasně červené, krásně vypadá i tmavě modrá metalíza. Naopak v bílé vypadá poněkud sterilně a v černé nevyniknou rafinované, skoro až trochu kubistické linky designéra. K těm nemám moc výhrad, snad je ta v úrovni klik působí až trochu moc agresivně a dynamicky. Celek je ovšem vyvážený.

Interiér

K interiéru nelze mít příliš výhrad. Snad jen to, že výbava Active není nejvyšší, takže si pak připadáte trochu neprémiově. Proboha, co to píšu, vždyť to je správně a naprosto to odpovídá segmentu Superbu. Ovšem v parném horku díky bohu za výbavu Active s látkovými sedadly, která měla jen kožené bočnice. Spínače, jejich rozmístění i funkce nemohou žádného škodováka překvapit, během jízd jsme nenašli žádný ergonomický přestupek. Jen ta ručka na tlačítko už pronikla i sem. Grafika budíků je přehledná, vůz navíc umí indikovat i otevřenou kapotu.

Na zadních sedadlech je dostatek prostoru pro nohy i nad hlavou cestujících. Příjemná je velká vnitřní šířka vozu, takže se na sedadlo vejdete i pokud sklopíte loketní opěrku. Opět něco, co kupodivu není samozřejmé v jiných vozech. Pro své pohodlí tu najdete zásuvku na 220V, USB konektor, vlastní klimatizacivyhřívání sedadel a sluníčko si můžete zaclonit vytahovatelnou clonou okna.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën DS3 1,4 VTI Young & Wild

Na otevírání zavazadlového prostoru už také konečně i u nejluxusnější škodovky nepotřebujete ruce. Stačí jen mávnout chodidlem směrem dopředu (pozor, ne ze strany na stranu!) a mít při tom klíč v kapse, zabliká vám třetí brzdové světlo a kufr se začne pomalu otevírat. A ani to nemusí být do maximální výšky, můžete si uložit do paměti zdvih víka, pokud máte například garáž s nízkým stropem. Lepší verze výbavy potěší elektrickou roletkou a přidávají funkci odtažení této roletky do poloviny vzdálenosti a následné automatické zatažení při zavření víka. Pod roletkou může být umístěna síťka na drobnější předměty. Dalších podobných Simply Clever řešení je v autě celkem 31, doposud nejvíce, kolik kdy jaká škodovka měla. Například obligátní deštníky jsou již v obou předních dveřích, nechybí škrabka ve víčku nádrže, ukotvovací program plastových přepážek na suché zipy v kufru, háčky na nákupní tašky nebo výklopné tažné zařízení (za příplatek). Osvětlení kufru je nejen tradičně na boku, ale také z druhé strany víka, takže v noci osvětluje i prostor za vozem.

Jízda

Superb nemá žádné sportovní ambice, což je naprosto v pořádku. Oni se k němu ani nehodí, na to je tu přece Octavia RS. Hlavní je, že dobře tlumí nerovnosti a při jejich překonávání se neozývají žádné rány. Myslím, že ani exprezident by si už nestěžoval, že to drncá. Podvozek je opravdu dobře odladěný, snad nejlépe zvládá svou práci v režimu Comfort. Ke konci testovací jízdy mě nikdy nic nenutilo změnit si režim na jiný. Automobil je pohodlný, tichý a řízení má velmi dobrou odezvu. Zkrátka perfektní cruiser na dlouhé vzdálenosti, který nemá žádný problém upalovat po německé dálnici rychlostí 200 km/h. U nás to ale nezkoušejte, jako každá nová Škodovka, tak i Superb bude poutat nežádoucí pozornost ostatních.

Silnější dvoulitrové TDI je velmi dobře odhlučněné a jeho výkonová křivka nijak nepřekvapí. Jen při akceleraci je zvuk poněkud hrubší. Celkově ale DSG k charakteru vozu pasuje a ačkoliv nepatřím k jeho fanouškům, dnes jej příliš kritizovat nemohu. Jednak rukojeť voliče už má normální tvar a nepřipomíná vesmírnou loď Enterprise, za druhé za ty stovky kilometrů zazmatkovalo jen jednou při rozjezdu v koloně do kopce, kdy jsem opravdu jen jemně přitlačil pedál plynu, aby automat zbytečně nepodřadil, ale neúspěšně, neboť on se rozhodl přesto snížit zařazenou rychlost. Jen jedno malé zaškubnutí a trocha hluku navíc. To je něco, co bych mohl vytknout prémiovým vozům, které mají být precizní do posledního detailu, ale Superb je v tomto ohledu o světelné roky před Yetim DSG, které jsme testovali nedávno.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën DS3 1.6 THP 155

V kopcovitých zatáčkách se ovšem vyplatí využít pádla pod volantem a udržovat agregát v rozmezí 2000 až 3500 otáček. Přetáčení se nijak pozitivně neprojevuje na pocitu výkonu, menší záběr motoru zase neposkytne skutečně velkou dynamiku. Mnohem lépe se mi jelo nakonec s manuální převodovkou, kde jsem nemohl být zaskočen změnou rychlostního stupně. Možná je DSG navrženo s nějakým Anti-Tolar systémem, takže s ním neumím jezdit tak kultovovaně a úsporně jako s klasickým manuálem. Přesto si ale myslím, že do Superbu se automat hodí více.

Závěr

Na nový Superb si budete muset počkat, prodej bude zahájen až 19. září. Jenže Škoda Auto slíbila, že u prodejců bude k vyzkoušení i dříve, takže si jej budete moci osahat na vlastní kůži, nebudete tedy kupovat zajíce v pytli. Po svezení nejspíš i fanatičtí odpůrci domácí automobilky připustí, že tohle opravdu není špatné auto. Tedy alespoň pokud mají soudnost. Jistě, není nejrychlejší, nejlépe vybavené a ani nejlevnější, jenže Škoda vždy uměla vlastnosti vozu zkombinovat do vyváženého mixu. A ani tentokrát není nový Superb výjimkou.

Základní cena (1.4 TSI Active) 629 900 Kč

Základní cena (2.0 TDI Style) 831 900  Kč

Cena testovaného modelu 831 900 Kč (2.0 TDI Style)/896 900 Kč (2.0 TDI DSG Style)

Foto: Jan Koubek

Pozn. v tabulce jsou uvedeny údaje pro typ s manuální převodovkou. Údaje pro typ s převodovkou DSG jsou uvedeny v závorce.