Před pár lety to byl jen sen, ale dnes už je to realita. O čem to mluvím? No přece o automatické převodovce, která má devět stupňů. Byl tak překonán i dosavadní vrchol – tedy stupňů osm. Kam až může technika zajít?
První sériově vyráběný a instalovaný automat s devíti stupni vyvinula německá firma ZF. První automobilkou, která se toto řešení odvážila aplikovat je britský Range Rover, jež tuto převodovku nasadí do nejmenšího modelu Evoque s pohonem všech kol.
Automobilka se chlubí tím, že je převodovka jen o 6 mm delší a o 7,5 kg lehčí, než šestistupňový automat, který má nahradit. Více stupňů má přinést významnou úsporu paliva a redukci množství vypouštěných emisí CO2.
Převodové stupně jsou také mnohem více u sebe, než u starého automatu, což má zlepšit kvalitu řazení, odezvu na plyn a snížit hluk ve vyšších rychlostech. Velmi krátká jednička má v Evoque za cíl suplovat redukční převodovku, dlouhá devítka bude hrát na snížení provozních nákladů.
Speciální funkcí nové převodovky je systém adaptivního řazení. Ten díky speciálnímu softwaru dokáže zaznamenat řidičovy preference ohledně řazení a pak mu ho přizpůsobit dle jeho gusta.
Zdroj: Range Rover