Range Rover je první automobilkou používající devítistupňový automat

Před pár lety to byl jen sen, ale dnes už je to realita. O čem to mluvím? No přece o automatické převodovce, která má devět stupňů. Byl tak překonán i dosavadní vrchol – tedy stupňů osm. Kam až může technika zajít?

První sériově vyráběný a instalovaný automat s devíti stupni vyvinula německá firma ZF. První automobilkou, která se toto řešení odvážila aplikovat je britský Range Rover, jež tuto převodovku nasadí do nejmenšího modelu Evoque s pohonem všech kol.

Mohlo by vás zajímat:  Tomáš Tomeček - Minimalizace ztrát

Automobilka se chlubí tím, že je převodovka jen o 6 mm delší a o 7,5 kg lehčí, než šestistupňový automat, který má nahradit. Více stupňů má přinést významnou úsporu paliva a redukci množství vypouštěných emisí CO2. 

Převodové stupně jsou také mnohem více u sebe, než u starého automatu, což má zlepšit kvalitu řazení, odezvu na plyn a snížit hluk ve vyšších rychlostech. Velmi krátká jednička má v Evoque za cíl suplovat redukční převodovku, dlouhá devítka bude hrát na snížení provozních nákladů. 

Mohlo by vás zajímat:  Audi představuje SQ5 TDI plus

Speciální funkcí nové převodovky je systém adaptivního řazení. Ten díky speciálnímu softwaru dokáže zaznamenat řidičovy preference ohledně řazení a pak mu ho přizpůsobit dle jeho gusta. 

Zdroj: Range Rover