Reálný dojezd se od papírových hodnot liší u elektromobilů i spalovacích aut

Background Cars Road

Někteří kritici elektromobilů často poukazují na jejich omezený dojezd jako na hlavní důvod, proč si elektromobil nepořídit. Ačkoliv je pravdou, že některé levnější modely disponují nižším dojezdem, u mnoha moderních elektromobilů už tento faktor není vůbec takovým problémem. Některé modely na papíře dokážou ujet i více než 500 kilometrů na jedno nabití, což je srovnatelná hodnota s některými spalovacími vozy. Jak je to tedy ve skutečnosti?

Reálný dojezd vs. dojezd na papíře

Je pravdou, že když se podíváme na papírové hodnoty, vypadají elektromobily velmi výhodně v porovnání se spalovacími auty. Nicméně realita bývá často jiná, a to platí pro oba typy vozidel. Elektromobily mohou mít problém s dojezdem na dálnici, při nízkých teplotách nebo při agresivnější jízdě, což vede ke zvýšení spotřeby a logickému snížení dojezdu. Na druhé straně u spalovacích aut je to podobné, ačkoli se o tom méně hovoří. V reálném provozu může být spotřeba vyšší než uvedená hodnota v dokumentaci, což vede ke snížení dojezdu. Proto je důležité brát dojezd obou typů vozidel s rezervou a přizpůsobit jízdu dané situaci.

Mohlo by vás zajímat:  Zimní údržba auta: neobejde se bez kontroly pneumatik, provozních kapalin ani baterie
Zdroj obrázku: Freepik

I když se zdá, že papírové údaje o spotřebě elektromobilů a spalovacích aut jsou ideální, skutečnost bývá často jiná. U spalovacích motorů se s tím však většina řidičů smířila a bere navýšení spotřeby o třicet procent oproti papírovým údajům jako standard. U elektromobilů je to ale stále vnímáno jako problém. Zvláště v zimních měsících se může spotřeba elektromobilu zvýšit o třicet procent oproti papírovým údajům, což může být pro mnohé překvapení.

Ve skutečnosti to vyjde nastejno

Elektromobily a spalovací auta jsou vlastně úplně stejné. Co se týká dojezdu, platí pro oba druhy vozidel, že papírové hodnoty se mohou značně lišit od reálných. Zatímco u spalovacích aut se s tím počítá jako s běžnou věcí a málokdo se nad tím pozastaví, u elektromobilů je tento fakt zdrojem kritiky. I u elektromobilů se totiž může stát, že dojezd klesne kvůli nepříznivým podmínkám, jako jsou nízké teploty nebo agresivnější jízda. Proto bychom měli být k oběma druhům vozidel spravedliví a brát v úvahu, že reálné podmínky se mohou výrazně lišit od papírových údajů.

Zdroj: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0301421521004341
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora