Reálný dojezd se od papírových hodnot liší u elektromobilů i spalovacích aut

background-cars-road

Někteří kritici elektromobilů často poukazují na jejich omezený dojezd jako na hlavní důvod, proč si elektromobil nepořídit. Ačkoliv je pravdou, že některé levnější modely disponují nižším dojezdem, u mnoha moderních elektromobilů už tento faktor není vůbec takovým problémem. Některé modely na papíře dokážou ujet i více než 500 kilometrů na jedno nabití, což je srovnatelná hodnota s některými spalovacími vozy. Jak je to tedy ve skutečnosti?

Reálný dojezd vs. dojezd na papíře

Je pravdou, že když se podíváme na papírové hodnoty, vypadají elektromobily velmi výhodně v porovnání se spalovacími auty. Nicméně realita bývá často jiná, a to platí pro oba typy vozidel. Elektromobily mohou mít problém s dojezdem na dálnici, při nízkých teplotách nebo při agresivnější jízdě, což vede ke zvýšení spotřeby a logickému snížení dojezdu. Na druhé straně u spalovacích aut je to podobné, ačkoli se o tom méně hovoří. V reálném provozu může být spotřeba vyšší než uvedená hodnota v dokumentaci, což vede ke snížení dojezdu. Proto je důležité brát dojezd obou typů vozidel s rezervou a přizpůsobit jízdu dané situaci.

Mohlo by vás zajímat:  Je to Lamborghini Murciélago nebo Toyota MR2?
Zdroj obrázku: Freepik

I když se zdá, že papírové údaje o spotřebě elektromobilů a spalovacích aut jsou ideální, skutečnost bývá často jiná. U spalovacích motorů se s tím však většina řidičů smířila a bere navýšení spotřeby o třicet procent oproti papírovým údajům jako standard. U elektromobilů je to ale stále vnímáno jako problém. Zvláště v zimních měsících se může spotřeba elektromobilu zvýšit o třicet procent oproti papírovým údajům, což může být pro mnohé překvapení.

Ve skutečnosti to vyjde nastejno

Elektromobily a spalovací auta jsou vlastně úplně stejné. Co se týká dojezdu, platí pro oba druhy vozidel, že papírové hodnoty se mohou značně lišit od reálných. Zatímco u spalovacích aut se s tím počítá jako s běžnou věcí a málokdo se nad tím pozastaví, u elektromobilů je tento fakt zdrojem kritiky. I u elektromobilů se totiž může stát, že dojezd klesne kvůli nepříznivým podmínkám, jako jsou nízké teploty nebo agresivnější jízda. Proto bychom měli být k oběma druhům vozidel spravedliví a brát v úvahu, že reálné podmínky se mohou výrazně lišit od papírových údajů.

Zdroj: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0301421521004341