Recyklace auta? Existuje prototyp, u kterého je to hračka

Když se mluví o současných autech a jejich ekologickém zatížení po konci životnosti, používá se pojem takzvané ekologické likvidace. Nutno říci, že tento pojem zní sice vznešeně, ale v praxi o nijak výraznou ekologii nejde. Jak proto, že se jedná spíše o rozložení auta a prodej kovů, tak i proto, že auto jako takové zkrátka kompletně recyklovat nejde. Tedy pokud mluvíme o klasické autě.

Objevil se však prototyp, který můžeme za 100% recyklovatelné auto označit. A to skutečně kompletně – ne jenom z části, jako tomu bylo u předchozích pokusů. S takovým vozem přišli studenti z Nizozemska, konkrétně z univerzity v Eindhovenu. Postavili prototyp a pojmenovali ho Noah.

Unikátem jsou materiály

Ačkoliv se může na první pohled zdát, že stoprocentně recyklovatelné auto nelze vyrobit, pravdou zůstává, že se to opravdu povedlo. A to primárně díky tomu, jaké jsou na auto použité materiály. Ty mají k těm standardním a tedy i běžně používaným pravdu velmi daleko. Zatímco u běžných vozů jde hlavně o různé kovy a plasty, tady se jedná o speciální kompozity, kde jsou hlavní surovinou lněná vlákna, ale i takzvané bioplasty, vyráběné na bázi cukru a tedy plně rozložitelné. Nutno samozřejmě říci, že pokud jde o pevnost a robustnost auta, tak se klasickým materiálům nevyrovná. O to tu však nešlo. Cílem bylo ukázat, že cesta existuje a Noah se tak může stát prvním vzorem delší cesty k recyklaci.

Parametry vozu pozitivně překvapí

Podobné pokusy o vytvoření recyklovatelného vozu byly velmi často spojeny také s tím, že vůz sice byl vyrobený z různých ekologických materiálů, ale v reálném provozu byl v podstatě nepoužitelný. V tomto se Noah také celkem vymyká, jelikož v jeho případě se dá mluvit o v podstatě standardním elektromobilu ze sekce obyčejnějších městských vozidel.

Pokud se jedná o maximální rychlost, tak ta může být až 110 km/h. Na dálnici to sice není žádná sláva, ale při jízdě na okreskách by neměl být problém. Zaujme i dojezd vozu, který je 240 kilometrů. Je to dáno hlavně váhou vozu, která je pouze 360 kilogramů, což se podepisuje právě na celkovém minimálním využívání akumulátorů. Těch je ve voze k dispozici 6 a každý váží 10 kilogramů. Jejich unikátem je potom to, že jsou vyjímatelné. Pokud je třeba přejet jenom malý kousek, lze ve voze ponechat jenom jednu baterii a tak hmotnost o dalších 50 kilogramů stáhnout.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota je evropskou jedničkou ve snižování emisí

Design? Raději nemluvit

Jednu stinnou stránku tento automobilů přece jenom má. A tím je jeho design. Ten se skutečně nepovedl. Dá se očekávat, že s ohledem na jeho hlavní cíl zůstal až v pozadí. Ale na stranu druhou musíme říci, že se u aktuálních malých městských vozů přece jenom mohl alespoň trochu inspirovat.

Komentáře