Řekové zkusili projet elektromobilem celou zemi bez nabití. Nezvládl to žádný

Electric Car 1458836 1280

Na dlouhé cesty není elektromobil vhodnou volbou,  což dokládá i řecký test elektrických aut, který měl za cíl vyzkoušet, zda se s některým z prodávaných vozů dá projet celá země na jedno nabití. Test daných možností byl pouze teoretický, jelikož už vzhledem k parametrům vozů je jasné, že ve všech případech by bylo zbytečné vůbec nasedat, jelikož podle tabulkových dat o dojezdu vytyčenou trasu nezvládne žádný z v Řecku oficiálně prodávaných elektromobilů.

Ze Soluně do Atén

Trasa byla jasně stanovena, ze severu na jih, a to jako spojnice dvou velkých a v daných regionech známých měst. Startovacím místem měla být severní Soluň a místem cílovým jižní Atény. Po zadání do navigace přicházejí v úvahu tři možné trasy, v délkách 656, 581 a 502 kilometrů. Je pochopitelné, že pro teoretický test dojezdu na řeckém trhu prodávaných elektromobilů byla zvolena trasa nejkratší, v délce 502 kilometrů, která by se bez zastávky na jeden zátah dala zvládnout za zhruba 5 hodin.

Mohlo by vás zajímat:  Už po ujetí 100 tisíc kilometrů se nám vyplatí elektromobil. Přesto je nekupujeme
Zdroj obrázku: Pixabay.com

Žádný elektromobil to nezvládne

Vzdálenost byla jasná a nyní stačilo jenom porovnat jednotlivé elektromobily, oficiálně prodávané na řeckém trhu, které mají i oficiální zastoupení. A při porovnání parametrů bylo jasné, že danou trasu žádný elektromobil na jedno nabití nemůže zvládnout. Teoreticky by v úvahu mohla přicházet Tesla, ale její jediné prodejní zastoupení je v Řecku aktuálně v té formě, že je jeden její vůz vystaven v athénském nákupním centru, k němu náleží pouze stánek, a oficiální dealerství je stále ještě v přípravách.

Mohlo by vás zajímat:  Leasingové společnosti podpoří elektromobily, jedna jich chce provozovat půl milionu

Jaké elektromobily měly největší šance?

A jaký elektromobil byl ujetí této vzdálenosti, pokud budeme brát v potaz papírové hodnoty, nejblíže? Byl to Volkswagen ID.4, jehož udávaný dojezd je přesně 500 kilometrů. Na druhém místě v tomto teoretickém testu se umístil Jaguar I-Pace s dojezdem 470 kilometrů a na místě třetím je BMW iX3 s dojezdem 460 km. Poměrně blízko zvládnutí vzdálenosti byly také vozy Kia e-Niro a e-Soul, shodně s v Řecku udávaným dojezdem 455 km.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Nutno dodat, že tento teoretický pokus měl ukázat, že elektromobily stále ještě nejsou úplně ideální volbou pro dlouhé trasy bez zastávek. Zároveň ale dodejme, že během trasy je dostatek dobíjecích stanic, a díky podpoře rychlonabíjení není problém s vozy z TOP5 prodloužit cestu maximálně o pár desítek minut, pro nezbytné doplnění energie.

Mohlo by vás zajímat:  Elektrický Ford Mustang Mach-E se zapsal do Guinnessovy knihy třemi světovými rekordy. Jeden z nich se týká i nutnosti nabíjení

S jakými by byla cesta velký problém?

Podívejme se také na opačný konec žebříčku. Na elektromobily, se kterými by taková cesta byla vzhledem k jejich dojezdu velmi komplikovaná. Jde o na řeckém trhu prodávaný Smart EQ fortwo a forfour s dojezdy 130 a 135 kilometrů, nebo o vůz Mazda MX s dojezdem pouze 200 km.

Zdroj: Autorský text
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora