Rekuperovat nebo plachtit: Názory na to co je lepší se různí

Electric Car 4293130 640

Elektromobily nutí člověka určitým způsobem změnit styl své jízdy. Zjišťuje, že by do ní měla být zapojena možnost plachtit, i možnost rekuperovat. Obojí dokáže určitým způsobem prodloužit dojezd elektrického auta. Názory na to, co je lepší, se však celkem různé.

Co je to rekuperace?

Jedná se o režim, během kterého automobil zpomaluje a vlivem toho dochází k výrobě elektrické energie, která je posílána do akumulátorů. Během rekuperace se tak akumulátor nabíjí, což se podepisuje na vyšším dojezdu. Jde v podstatě o alternativní brzdění, kdy klasické brzdy nemusí být použity. Některé vozy umožní nastavit míru rekuperace, stejně jako díky ní zastavil až do nuly.

Mohlo by vás zajímat:  Toužebně očekávané nové Piaggio Beverly se představuje
Zdroj obrázku: Pixabay.com

Co je to plachtění?

Tady je to celkem jasné. Jde o režim, během kterého dáme nohu z plynu a auto necháme postupně doplachtit bez nutnosti spotřebovávat energii. Baterie se při plachtění sice nijak nedobíjí, ale dojezd také prodloužíme, jelikož plachtěním lze ujet třeba i stovky metrů bez nutnosti spotřebovat jakoukoliv elektrickou energii.

Je lepší rekuperovat, nebo plachtit?

Tato otázka rozděluje mnoho lidí. Zatímco jedni trvají na tom, že je lepší spíše plachtit, druzí tvrdí pravý opak a prosazují rekuperaci. A jak je to v ideálním případě? Odpověď je prostá. Obojí má své pro a proti a proto je nejlepší volbou nejprve plachtit a poté využít rekuperaci. Příkladem je třeba dojezd k obci, kdy je vhodné několik stovek metrů pouze doplachtit a poté místo využití brzd využít rekuperaci k tomu, aby se vytvořilo trochu elektrické energie.

Mohlo by vás zajímat:  Zimní období je pro jízdu autem obzvláště náročné, pozornost si zaslouží pneumatiky i další výbava
Zdroj obrázku: Pixabay.com

Pozor na plynulost provozu

Zároveň však dodejme, že je třeba brát ohled i na ostatní účastníky silničního provozu. Dát nohu z plynu stovky metrů před obcí a postupně plachtit se hodí, pokud za vámi nikdo nejede. Naopak v běžném provozu, pro zajištění jeho určité plynulosti, se hodí spíše využít intenzivnější rekuperace a brzdit tímto způsobem kousek před vjezdem do obce.

Zdroj: Autorský text, Technische Universiteit Eindhoven
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora