Renault představil koncept superúsporného auta

100 nových technických řešení, která se v budoucnu objeví v jiných Renaultech, spotřeba 1 l/100 km a plánovaná produkce kolem roku 2020. To je ve zkratce nový Renault Eolab, jehož název je složen ze jména Aeolous, což je v řecké mytologii bůh a vládce větru, a slova Laboratory, v českém překladu laboratoř.

Superúsporný Eolab je výsledkem plánu francouzské vlády, sériově vyrábět do roku 2020 auto se spotřebou 1,7 l/100 km. Eolab slibuje ještě o 0,7 l/100 menší spotřebu a pouze 22 g CO2, vypuštěných každý kilometr. Jak toho Renault dosáhl? Vše začalo u výrazné redukce hmotnosti, protože oproti současnému Cliu je Eolab o 400 kg lehčí a váží tak jen 955 kg. Zásluhu na takovém úbytku má napevno přidělaná kapota, tenčí čelní sklo, střecha z hořčíku o hmotnosti pouze 4,5 kg, kompozitové rámy sedadel a konec konců i celá konstrukce, využívající ve velké míře hliník, ocel a právě kompozitní materiály.

Mohlo by vás zajímat:  Subaru představilo svůj první hybridní automobil.

Aerodynamicky optimalizovaná karosérie slibuje koeficient odporu vzduchu o hodnotě pouze 0,235, což je o asi 30% lepší hodnota než u Clia. Napomáhá k tomu aktivní přední spoiler, zadní nárazník a přední maska nebo 19palcový hliníkovo-karbonová kola s pneumatikami Michelin, otevíratelnými klapkami pro chlazení bubnových brzd a naopak zavíratelnými v případě potřeby lepšího obtékání vzduchu. Místo zpětných zrcátek najdeme kamery a na příkladné aerodynamice se podílí i podvozek s automaticky nastavitelnou světlou výškou.

Tím se dostáváme k asi největšímu pokladu celého auta, totiž hybridnímu pohonnému ústrojí Z.E. Hybrid, které je složené ze zážehového litrového tříválce SCe o výkonu 75 koní s točivým momentem 95 Nm a elektromotoru s permanentním magnetem o výkonu 68 koní s točivým momentem 200 Nm. Elektromotor je zabudován do skříně třírychlostní bezespojkové převodovky a o dostatečný přísun energie se starají baterie o kapacitě 6,7 kWh. První dva stupně převodovky jsou využívány pouze pro pohon elektromotoru, zatímco třetí je využíván pouze pro pohon klasického spalovacího motoru, případně obou jednotek dohromady. Poháněná jsou přední kola. Čistě na elektřinu dokáže Eolab ujet až 60 km, pro větší jízdní dosah je třeba zvolit režim „weekend“, ve kterém jede auto na oba pohony současně a pracuje jako plug-in hybrid, tedy dobijí baterie rekuperací brzdné energie. 

Mohlo by vás zajímat:  Hrozí pokles zisků většiny automobilek? Kdo a co za to může?

Uvnitř čeká místo pro čtveřici cestujících, kteří se usadí do samostatných kožených křesel a kompozitovou konstrukcí. Plovoucí středovou konzoli tvoří především 11palcový dotykový displej tabletu, přes který se ovládají téměř veškeré funkce automobilu a lze na něm rovněž sledovat aktuální spotřebu a emise auta. Renault tvrdí, že toto řešení bylo inspirováno současným multimediálním systémem R-Link. Digitální je i přístrojový panel, složený ze dvou obrazovek, jež připomínají displeje dnes tolik populárních smartphonů a ukazují informace z navigace i o autě samotném. Vnitřní osvětlení Eolabu dokáže měnit barvu podle toho, jaký jízdní styl volíte.

Mohlo by vás zajímat:  Počet hybridů ve firmách se zdvojnásobil. Jezdí v nich i taxikáři

Novinka se představí v Paříži a to hned ve dvou kusech – jeden bude demonstrovat technologie automobilu, druhý jeho design. Jak už bylo řečeno v úvodu, Renault tvrdí, že Eolab má až 100 nových řešení, které se dříve či později objeví v produkčních autech francouzské automobilky. Pokud se někdy dočkáme Eolabu jako takového v sériové produkci, pak to bude někdy kolem roku 2020. Počítat však máme spíše s horizontem až deseti let, ve kterém by z tohoto auta mohl vzniknout nový etalon segmentu B. Anebo se díváme z velké části na styl nového Méganu? 

Zdroj: Renault