Ruční brzdu může mráz zcela zničit, zabrání tomu její úprava před zimou

Thumbnail 44e3a4e6c409b27df2847d95d6f4c5e8 1140x618

Zima bývá největším zátěžovým testem pro starší vozy. Zejména pokud se během ní propadnou teploty hluboko pod nulu a napadá hodně sněhu, jako tomu bylo letos. V krušných podmínkách, kdy se k nízkým teplotám přidává vysoká vlhkost a také posypová chemie nebo štěrk, se může porouchat řada součástek. Často takovou zimu nepřežije ruční brzda, které arktické podmínky svědčí ještě méně než jiným komponentám moderních vozů.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Lanko v ruční brzdě

Ruční brzda je v mnoha ohledech specifická, funguje jinak než brzdy, které využíváte za jízdy. Navíc je obvykle v největším zápřahu v době, kdy jsou teploty nejnižší, tedy přes noc. Zatímco je vaše auto zaparkované, na lanku a třmenech ruční brzdy se kondenzuje vlhkost. Ta postupně během noci zmrzne a vytvoří tuhou ledovou krustu. A pak je to o tom, co je odolnější – zda lanko nebo led.

Mohlo by vás zajímat:  Někteří zásadně parkují tak, že to ostatní akorát vytáčí. Důvodem není neschopnost, ale záměr

Když totiž ráno před odjezdem do práce ruční brzdu odbrzdíte, její lanko by se mělo pohnout a uvolnit tak sevření brzdy. Ale protože lanko je obalené zmíněnou ledovou vrstvou, uvolnit se nemůže. Tedy pokud je led silnější a lanko jej neprorazí. Pak se může stát, že budete mít potíže s rozjížděním nebo že se ostrému ledu podaří lanko ruční brzdy proříznout. V takovém případě vám led pochopitelně ruční brzdu zcela vyřadí ze hry.

Zdroj obrázku: Pinterest

Jak ruční brzdu proti mrazu bránit

Také v tomto případě platí, že prevence je mnohem lepší a levnější než řešení následků. Brzdy obecně a ruční brzdu speciálně je dobré nechat před nástupem zimy prohlédnout v autorizovaném servisu. Abyste pak zabránili namrzání brzdového lanka, je možné jej vyměnit za lanko obalené izolačním materiálem, který zabraňuje kondenzaci vlhkosti a chrání lanko samotné před mechanickým poškozením. Izolační vrstvu pak můžete nahradit, pokud lanko ošetříte silikonem nebo vazelínou, aby se na něm nedržela vlhkost.

Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora