Zima bývá největším zátěžovým testem pro starší vozy. Zejména pokud se během ní propadnou teploty hluboko pod nulu a napadá hodně sněhu, jako tomu bylo letos. V krušných podmínkách, kdy se k nízkým teplotám přidává vysoká vlhkost a také posypová chemie nebo štěrk, se může porouchat řada součástek. Často takovou zimu nepřežije ruční brzda, které arktické podmínky svědčí ještě méně než jiným komponentám moderních vozů.
Lanko v ruční brzdě
Ruční brzda je v mnoha ohledech specifická, funguje jinak než brzdy, které využíváte za jízdy. Navíc je obvykle v největším zápřahu v době, kdy jsou teploty nejnižší, tedy přes noc. Zatímco je vaše auto zaparkované, na lanku a třmenech ruční brzdy se kondenzuje vlhkost. Ta postupně během noci zmrzne a vytvoří tuhou ledovou krustu. A pak je to o tom, co je odolnější – zda lanko nebo led.
Když totiž ráno před odjezdem do práce ruční brzdu odbrzdíte, její lanko by se mělo pohnout a uvolnit tak sevření brzdy. Ale protože lanko je obalené zmíněnou ledovou vrstvou, uvolnit se nemůže. Tedy pokud je led silnější a lanko jej neprorazí. Pak se může stát, že budete mít potíže s rozjížděním nebo že se ostrému ledu podaří lanko ruční brzdy proříznout. V takovém případě vám led pochopitelně ruční brzdu zcela vyřadí ze hry.
Jak ruční brzdu proti mrazu bránit
Také v tomto případě platí, že prevence je mnohem lepší a levnější než řešení následků. Brzdy obecně a ruční brzdu speciálně je dobré nechat před nástupem zimy prohlédnout v autorizovaném servisu. Abyste pak zabránili namrzání brzdového lanka, je možné jej vyměnit za lanko obalené izolačním materiálem, který zabraňuje kondenzaci vlhkosti a chrání lanko samotné před mechanickým poškozením. Izolační vrstvu pak můžete nahradit, pokud lanko ošetříte silikonem nebo vazelínou, aby se na něm nedržela vlhkost.