Česká republika není jedinou zemí, kde nemají elektromobily popularitu. Stejně je na tom také Rusko, kde je jejich podíl na prodejích naprosto minimální. Přitom jsou v Evropě země, kde je elektrických vozidel už téměř polovina. Příkladem je Norsko, kde za první polovinu letošního roku dosáhl prodeje elektromobilů podílu 48,1 procent.
Letos v Rusku začalo jezdit jen pár stovek elektrických aut
Nově jezdí v Rusku jenom pár stovek elektromobilů. Čísla totiž jasně ukazují, že od ledna do srpna letošního roku se prodalo 250 elektrických aut, což je skutečně jenom kapka v moři. Připomeňme, že celá země má 145 milionů obyvatel a ročně se v Rusku prodá asi 1,8 milionu aut. Elektrických to podle současných statistik budou skutečně jenom pár.
Statistice nově jezdících 250 elektromobilů navíc výrazně pomohly data ze srpna, kdy se v zemi prodalo hned 81 elektrických vozidel. Tedy třetina celého poštu v rozmezí leden – srpen. Jde o naprosto zanedbatelné číslo, které si můžeme porovnat například s Českou republikou. Data uvádějí, že v roce 2019 bylo v naší zemi registrováno přes 7 500 elektrických vozidel.
Hlavně pro bohaté
Navíc se ukazuje, že elektrická vozidla si v Rusku kupují skutečně jenom bohatí lidé. Potvrzují to informace srpnových prodejů, kde dominuje Audi e-tron s počtem 29 kusů, dále je tu Jaguar I-Pace nebo Tesla Model 3, shodně s 10 registrovanými vozy, a dále například pět zaregistrovaných aut Tesla Model X nebo jeden Tesla Model S. Jediná trochu lidovější auta v srpnové statistice jsou Nissan Leaf s 22 prodeji, nebo Hyundai Ioniq se třemi prodeji.
Důvodů nezájmu je řada
A jaké jsou důvody nezájmu? Mnohé jdou podobné, jako u nás v České republice. Je to nedostatečná infrastruktura, stejně jako nelze opomíjet stále velmi vysoké pořizovací náklady. V Rusku se navíc do hry výrazně přidává i dojezd, jelikož cestovat stovky i tisíce kilometrů není s elektromobilem jenom tak. Dalším důvodem je pochopitelně i počasí. V mnoha oblastech nejsou výjimečné teploty pod 30 stupňů Celsia, což nemusí být pro akumulátory elektromobilů ideální. Moderní vozy jsou sice vybaveny předehřevem, ale v tu chvíli je třeba počítat se snížením dojezdu, na kterém se může podepsat také zapnuté topení – i když jeho spotřeba není v elektromobilech díky tepelným čerpadlům až tak vysoká.