S manuální převodovkou neumí každý pracovat správně. Největší chyby dělají řidiči každý den

Manual Gearbox Speed Concept

Ne každý majitel vozu s manuální převodovkou ví, jak správně řadit. Někteří dělají drobné chyby, jiní své auto doslova ničí. Možná záměrně, možná omylem. Tohle jsou věci, kterých by se měl každý majitel vozu s manuálem raději vyvarovat. Pokud nechce zažít pár nepříjemných chvil.

Vyřazení na neutrál

Mnozí řidiči při dojíždění do obce, k rychlostnímu limitu nebo třeba při jízdě z kopce vyřazují na neutrál. Často proto, aby ušetřili. Spotřeba na neutrál bývá nižší než při dojezdu se zařazenou rychlostí. Z hlediska ekonomiky provozu jde o chybu. Též je třeba myslet na rizika. U aut v nedokonalém technickém stavu může hrozit, že motor v neutrálu „chcípne“. Při jízdě z kopce to je značně riziková situace.

Mohlo by vás zajímat:  Každý hledá co nejúspornější auto, ale mnohdy zcela ignoruje možnost, jak jezdit skoro zadarmo

Nepoužívání ruční brzdy

Mnoho lidí manuální převodovkou supluje ruční brzdu. Prostě přijedou, zaparkují, zařadí jedničku a zhasnou motor. A ruční brzdu nechají bez povšimnutí. Pokud se parkuje na rovině, není to úplně hrubá chyba. Při parkování v kopci se zabrzdění auta jen pomocí zařazené rychlosti může vymstít. Vlivem namáhání dojde k tomu, že to najednou povolí. A auto bez zatažené ruční brzdy se začne rozjíždět.

Zdroj obrázku: Freepik

Podřazování o několik rychlostí

Přeřazování na vyšší nebo nižší rychlostní stupně je základem jízdy s manuálem. Jsou řidiči, kteří stupně nemění kontinuálně po jednom, ale některé rychlosti přeskakují. Při podřazování to může být značně rizikové. Kdo nezná své auto, může po podřazení dostat otáčky až do červených čísel. Tohle náhlé extrémní zatížení motoru nemusí vždy dopadnout dobře.

Mohlo by vás zajímat:  Zájem o vozy Dacia stoupá raketovým tempem. Prodeje meziročně vzrostly o 30 % Proč?

Nedostatečné sešlápnutí spojky

Řazení se spojkou je už zažitý proces. Ne všichni ale spojku sešlápnou opravdu odpovědně, dostatečně až na podlahu. Čím méně je spojka sešlápnuta, tím více komplikací během řazení hrozí. Ať už z hlediska jednoduchosti a lehkosti přeřazení, tak i z hlediska toho, jak moc je celý převodový systém opotřebováván a namáhán.

Zdroj: https://www.stickshiftdrivingacademy.com/guides/dos-and-don-ts-in-driving-a-manual-transmission-car
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora